Ohjelmistolista kertoo käytössäsi olevat työkalut

Jotta meillä kaikilla olisi eri käyttötarpeisiin sopivat ja toimivat työkalut, korkeakouluyhteisölle hankitaan opiskeluun, opettamiseen, tutkimukseen ja muuhun työskentelyyn tarkoitettuja ohjelmistoja. Jokaisen ohjelmiston käyttöön tarvitaan kuitenkin valmistajlta käyttöoikeus eli lisenssi.

Mitä ohjelmistoja meillä on jo käytössä?

Opetuksen digityökalut ja Henkilöstön digityökalut -sipulimalleista löydät tietoa Tampereen korkeakouluyhteisössä käytössä olevista digityökaluista. Sipulimallit havainnollistavat työkaluvaihtoehtoja ja niiden roolia Tampereen korkeakouluyhteisössä ja auttavat valitsemaan eri tilanteisiin sopivat työkalut.

Ohjelmistolistalta voit tarkistaa tarvitsemasi ohjelmiston tilanteen, selata käytössäsi olevia ohjelmistoja ja etsiä sopivaa ohjelmaa tarpeeseesi. Useita ohjelmistoja on tarjolla itse asennettavaksi Software Centeristä

Opiskelijat voivat asentaa omalle koneelleen ohjelmistoja, joitakin korkeakoulukonsernin sopimukseen perustuen.  Näistäkin tieto löytyy ohjelmistolistasta. Eri opintojen yhteydessä tarvittavien muiden ohjelmistojen hankinnassa auttavat opettajat. Myös tieto tietokoneluokkien ohjelmista löytyy ohjelmistojen tiedoista.

Uuden ohjelmiston hankinta

Helpointa on valita korkeakouluyhteisölle jo hankittu ohjelmisto.  Niiden kohdalla tietoturva-, tietosuoja- ja sopimusasiat ovat kunnossa ja käyttöönotto on näin ollen nopeaa ja vaivatonta.  Kun tarvitset ohjelmiston käyttöösi, tarkista siis aina ensin digityökaluista suositellut ohjelmistot, oman koneen Software center ja lisäksi ohjelmistolistan tarjonta. Uusien ohjelmiston lisenssi- ja tietoturvaehtojen selvitys, ohjelmiston hankinta, asennus sekä paketointi aiheuttavat aina kustannuksia. Lisäksi selvitykset vievät paljon aikaa. Siksi tulee aina ensin harkita, että onko uuden ohjelmiston hankinta tai asennus välttämätöntä vai täyttäisikö jo käytössä oleva ohjelmisto käyttötarpeen.

Mikäli et löydä tarvitsemaasi käyttötarkoitukseen sopivaa tai erityisesti tarvitsemaasi ohjelmistoa ohjelmistolistalta etkä suositeltujen tai saatavilla olevien ohjelmistojen listalta, on hyvä käydä ensin keskustelu oman esihenkilön tai yksikön it-vastuuhenkilön kanssa sopivan ja hyväksi tiedetyn ohjelmiston löytämiseksi. Tarvitset maksullisiin ohjelmistoihin kuitenkin kustannushyväksynnän omasta yksiköstäsi. Kun täytyy hankkia uusi ohjelmisto, tee tiketti yhdessä it-vastuuhenkilösi kanssa Palvelukanavan kautta helpdesk.tuni.fi -osoitteessa ja kuvaa tarve mahdollisimman tarkasti. Ohjelmistolisenssin tilaamiseen tarvitaan seuraavat tiedot:

• Käyttötarkoitus – mikä ohjelmisto, mihin tarvitaan?
  • Kenen laitteelle, mikä laite?
  • Kuka maksaa?
  • Käyttäjä(t) – kuka, ketkä, Yliopisto, TAMK, molemmat?
  • Käyttöpaikka – kampus, tiedekunta, laboratorio?
  • Käyttäjän rooli – opiskelija, opettaja, tutkija, vierailija?

Vinkki päivitetty 5/2022