Teams merkitsee useimmille työkalua ryhmien ja tiimien työskentelyyn. Tällöin perustetaan tiimi, jonka jäsenet voivat työskennellä yhdessä pidemmänkin aikaa hyödyntäen O365:n työkaluja. Joskus kuitenkin hoidettava asia on yksittäinen tai työskentely sen verran lyhytaikaista, että tiimin luominen tuntuu turhalta. Usein myös keskustelu ja työskentely on vain kahden henkilön välistä, jolloin laajat ryhmätyökalut ovat turhia. Pysyvämpien tiimien lisäksi Teamsia voi hyödyntää myös lyhyempiaikaiseen työskentelyyn ja yksittäisen asian hoitamiseen ihmisten välillä. Vastaava toiminto voi olla tuttu Skype for business -työkalusta, joka kuitenkin poistuu ja on korvattu Teamsin vastaavalla toiminnolla.
Mitä tarvitsen?
Teams löytyy työkoneilta valmiiksi asennettuna. Online-versiota voit käyttää M365-palvelun kautta.
Miten toimin?
Teamsin vasemmasta reunasta löydät Chat (Keskustelut) -nimisen näkymän. Täällä voit aloittaa keskustelun yhden tai useamman ihmisen kanssa. Keskustelun käymiseen on käytössänne keskustelupalsta, soitto- ja videoneuvottelumahdollisuus. Lisäksi voitte jakaa ja muokata tiedostoja yhdessä. Keskustelua voidaan käydä kahden tai useamman henkilön välillä ja keskusteluhistoria tallentuu.
Mitä kannattaa huomioida?
Teamsissa keskustelut tallentuvat automaattisesti, samoin kuin niissä olevat jaetut materiaalit. Jos et halua monien keskustelujen näkyvän vasemmalla olevassa Chat-palkissa, voit piilottaa (Hide) keskustelut. Tämä tapahtuu klikattaessa kolmea pistettä keskustelun pikakuvakkeen kohdalla. Samasta chat -palkista löydät myös kaikki eri Teams-kokouksissa käydyt chat-keskustelut. Voit siis jatkaa tätä kautta keskustelua kokouksen jälkeen tai toistuvan kokouksen välillä.
Lue lisää:
Tarkemmat ohjeet Keskustelut-toiminnon käyttöön löydät Microsoftin ohjeesta täältä.
Vinkki päivitetty 6/2024