Tehtävien anto ja arviointi Teamsissa

Teams on ryhmätyöskentelyyn perustuva M365-sovellus, joka toimii oivasti myös kurssialustana. Teams Class -tyyppisessä  Teamsista löytyy kätevä Tehtävät-välilehti, jonka kautta pääset luomaan ja arvioimaan tiimin tehtäviä. Voit käyttää hyväksesi myös aiemmin luotuja tehtäviä.

Mitä tarvitsen?

Teams Class -ryhmän luomiseen löydät ohjeen täältä

Miten toimin?

Assignment (Tehtävät)-välilehden löydät Class-ryhmäsi sivun ylälaidasta. Uuden tehtävän saat klikkamalla Create (Luo) > New assignment (Uusi tehtävä).

Teamsin tehtävät

Uutta tehtävää luodessasi voit määrittää mm. takarajan palautukselle ja sen, hyväksytäänkö myöhässä tulleet palautukset. Tehtäväohjeiden lisäksi saat syötettyä arviontiohjeen tai pisteytyksen. Huom! Voit tehdä ”uuden tehtävän” myös aiemmin luodusta tehtävästä, eli voit hyödyntää jo olemassa olevia tehtäviäsi.

Tehtäviä voi rajata koko tiimin lisäksi yksittäisillekin henkilöille kohdennetuiksi. Tätä ominaisuus on hyödyllinen esim. silloin, kun yksittäisen opiskelijan tarvitsee tehdä korvaavia tehtäviä.

Teamsin tehtävän luonti

Kun olet valmis ja julkaissut tehtävän, tehtäväkortti ilmestyy tiimin sivuille ja opiskelijat saavat halutessasi ilmoituksen luodusta tehtävästä.

Arvioimaan tehtäviä pääset myös Tehtävät-välilehden kautta. Näet arviointisivuilta myös sen, ketkä ovat palauttaneet tehtävänsä ja keltä palautus vielä uupuu.

Mitä kannattaa huomioida?

Mukaan tehtäviin voit lisätä erilaisia resursseja, kuten tiedostoja, linkkejä tai videoita. Lataa opiskelijoille esim. tehtäviä tai pohjia, joita nämä täydentävät ja palauttavat. Resurssit voivat esimerkkikuvasta poiketen olla myös opiskelijoiden muokkaamattomissa. Alla olevassa esimerkissä opettaja on ladannut opiskelijoille omat PowerPoint-esityksensä muokattaviksi.

Täältä löydät Microsoftin ylläpitämän ohjeistuksen Teamsin tehtävien luomisesta.

Vinkki päivitetty 1/2024