Pedagoginen käsikirjoitus opintojakson suunnittelun apuna

Pedagoginen käsikirjoitus on opettajan apuväline, joka auttaa opettajaa hahmottamaan kurssin rakenteen ja eri kokonaisuuksien ja asioiden yhteydet helpommin. Se tukee kurssin vuorovaikutuksen ja toimintamuotojen sekä ohjauksen, materiaalien ja arvioinnin suunnittelua tekemällä eri osa-alueet ja vaiheet näkyviksi.

Miten toimin?

Katso digimentori Henri Annalan luoma esittely pedagogisesta käsikirjoituksesta ja storyboardista DIGIJOUJOU-hankkeen webinaaritallenteessa.

Henri kertoo tallenteessa lisäksi storyboardista, joka on pedagogisen käsikirjoituksen visuaalinen muoto. Tällä havainnollistetaan oppimisprosessin etenemistä kurssin aikana.

Mitä kannattaa huomioida?

Vaikka pedagogisen käsikirjoituksen ja erityisesti storyboardin laatiminen saattavat vaikuttaa työläiltä, kannattavat ne silti. Käsikirjoitus ja storyboard auttavat hahmottamaan uuden kurssin vahvat sekä heikot kohdat. Näin erityisesti heikkoja kohtia päästään parantamaan ennen kurssin alkua.

Kannattaa muistaa myös, että vertaispalaute ja avoin keskustelu ovat aina hyödyllisiä keinoja oman kurssisuunnittelun parantamiseen! Kysy siis rohkeasti kollegalta tai digimentorilta näkemystä luomaasi käsikirjoitukseen. Parhaimmassa tapauksessa saat paljon uusia vinkkejä ja näkökulmia tukemaan työtäsi. Idearikkaita hetkiä sinulle pedagogisen käsikirjoituksen ja storyboardin parissa!

Lue lisää

Teaching and Learning Centren (TLC) sivuilta löydät paljon materiaaleja opetuksen suunnittelun avuksi.

 

Vinkki päivitetty 6/2024