Vinkkejä organisaatiorajat ylittävän oppimisympäristön luomiseen

Digitaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat organisaatiorajojen ylittävien opintojaksojen ja -kokonaisuuksien luomisen. Yhteiset verkkokurssit säästävät resursseja ja niiden kehittäminen yhdessä muiden saman aiheen opettajien kanssa rikastuttaa jokaisen opettajan työtä.

Mitä tarvitsen?

Sujuvasti eri yliopistoista ja ammattikorkeakouluista käytettävän oppimisympäristön tulee olla eri paikoista olevien opettajien ja opiskelijoiden helposti saavutettavissa. Jos ei haluta julkaista materiaalia täysin avoimesti, tulee pääsy selvittää heti suunnittelun aluksi. Helpointa on, jos oppimisympäristö on saavutettavissa osallistujien oman organisaation tunnuksella (esim. korkeakoulujen yhteinen HAKA-tunnistautuminen). Jos ei tämä ole mahdollista tai tunnuksia ei vielä ole, kannattaa huomioida, että tarvitaanko erillisten tunnusten luomiseen henkilöresurssia vai onnistuuko tunnuksen luominen osallistujalta itseltään.

Tampereen korkeakouluyhteisön Moodleen voi liittyä minkä tahansa suomalaisen korkeakoulun tunnuksella Haka-kirjautuminen kohdasta. Myös Teams-alueelle voit liittää organisaation ulkopuolisia henkilöitä vierailijoiksi. Lisäksi käytössä on kansallinen DigiCampus Moodle, jossa kirjautumisvaihtoehtoja on vielä enemmän.

Lisäksi alueen kehittämiseen ja hallinnointiin yhdessä eri organisaatioista tuleville opettajille tarvitaan yhteistyöhön sopiva ympäristö,  esimerkiksi yhteinen Teams-ryhmä.

Miten toimin?

Ensin tulee muodostaa yhteisestä aiheesta kiinnostuneiden henkilöiden ryhmä, joka sopii yhteisen työskentelyn ja sen tuotosten käytön periaatteista. Ryhmälle voidaan perustaa työskentelyalue esim Teamsiin. Siellä yhteisten dokumenttien muokkaaminen on helppoa esim. Wordilla tai OneNotella.

Sopikaa ryhmän kanssa ainakin seuraavista asioista:

Valitaan mitä oppimisympäristöä käytetään opintojakson alustana.

• Valitaanko jonkin mukana olevan organisaation tarjoama alusta vai jokin yhteinen/ulkopuolinen.
  • Valintaan vaikuttavat myös osallistujat: Onko kaikilla mahdollisuus saada tunnukset ympäristöön?
  • Mikä on oppimisympäristön avoimuuden taso: Pääsy vain ilmoittautuneille, verkossa täysin avoimesti käytettävä ympäristö vai näiden yhdistelmä (esim. avoimet materiaalit + suorittaminen suljetulla alueella)
  • Huomioidaan tietoturva ja tietosuoja-asiat

Sovitaan ryhmän kanssa oppimisympäristön perustamisen ja ylläpidon resurssoinnin jakautumisesta ja vastuuhenkilöistä.

• Vastuista ja resursseista on sovittava ainakin suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaukseen ja arviointiin liittyen.
  • Jaetaan kokemuksia ja kehitetään oppimisympäristöä pedagogisesti yhdessä kerätyn palautteen perusteella.
  • Mitä tapahtuu oppimisympäristössä olevalle materiaalille ja muille oikeuksille, jos ryhmän jäsenet vaihtuvat?

Sovitaan työskentelytavoista.

• Opintojakson työskentelytapojen valintaan vaikuttaa ryhmän koko, osaamistaso, ohjausresurssit ja opintojakson tavoitteet.
  • Kuinka paljon työskentelytapoihin voidaan vaikuttaa eri organisaatioissa tai eri ryhmien kanssa? Voivatko opiskelijat itse valita suoritustavan?
  • Edetäänkö yhdessä ryhmän kanssa vai onko kyseessä omaan tahtiin itseopiskeltava toteutus?
  • Miten arviointi suoritetaan tai opinnot hyväksytään? Miten suorittaja tunnistetaan?

Sovitaan elinkaaresta

• Kuinka pitkään ympäristö on käytössä ja kuinka pitkään sen päivittämisestä huolehditaan?
  • Kuinka pitkään ympäristöön on pääsy osallistujilla?
  • Entä miten suoritusten säilyttämisestä ja arkistoinnista huolehditaan?

Sovitaan oikeuksista

• Yhteisen oppimisympäristön kohdalla tulee kiinnittää huomiota tuotetun oppimateriaalin immateriaalioikeuksiin. Erityisesti avoimen ympäristön kohdalla tulee olla erityisen tarkka oikeuksien sopimisesta ja niiden ilmaisemista sivustolla.
  • Ovatko materiaalit käytössä vain kyseisellä opintojaksolla vai voidaanko niitä hyödyntää muutenkin (esim. yhteinen materiaali, mutta jokaisen oma toteutus)?
  • Kenellä on oikeus päivittää ja muokata materiaaleja ja kenellä on oikeus niiden katseluun?

Teaching and Learning Centren sivuilta löydät digipedagogiikka-osuuden, jossa paljon tietoa opintojakson suunnittelusta digiympäristöihin

Vinkki päivitetty 6/2022