Tekoäly opettajan tukena: Ideointi ja sisällön tuottaminen

Tekoäly pystyy tuottamaan ison määrän tekstiä suhteellisen pienessä ajassa. Tekoäly sopiikin nopeutensa ja sitkeytensä vuoksi avustamaan sisällön tuotannossa. Tekoäly ei ole kuitenkaan hakukone, jonka antamien vastauksien totuudenmukaisuutta pystyisit helposti arvioimaan. Tekoäly toimiikin parhaimillaan tuottaessaan tekstiä aiheeseen, jonka asiantuntija itse olet tai käsitellessään itse tuottamaasi tekstiä. Näissä tapauksissa osaat arvioida tekstin oikeellisuutta ja laadukkuutta. Tästä vinkissä löydät esimerkkejä siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää ideoinnin ja sisällön tuotannon apuna.

Huom! Ennen tekoälysovellusten käyttöä tutustu Tampereen korkeakouluyhteisön ohjeisiin ja suosituksiin. Opetukseen liittyvät ohjeet löydät TLC:n Tekoäly opetuksessa -sivulta. Sivulta löydät tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät säännöt, sekä tietoa organisaation puolesta käytössäsi olevista tekoälyohjelmista.

Esimerkkejä käyttötavoista:

Esimerkki 1: Tehtäviä ja kysymyksiä aiheeseen liittyen

Voit ohjeistaa tekoälyä käyttämään tiettyä aineistoa vastauksen tuottamiseen. Aineisto voi olla esim. itse tuottamasi materiaali tai tietyllä nettisivulla oleva teksti. Huomioi kuitenkin ohjeet tietoturvan ja tietosuojan osalta, äläkä syötä palveluun luottamuksellisia tietoja.

Voit pyytää tekoälyä keksimään tekstistä tenttikysymyksiä, mallivastauksia tai tehtäviä. Tekoäly voi antaa ideoita tuntisuunnitelman tekemiseen tai tietyn menetelmän käyttöön. Se voi keksiä antamaasi aiheeseen tai materiaaliin perustuen näkökulmia väittelyyn, aiheita ryhmätöihin ja väittämiä osaamisen itsenäiseen testaamiseen.

tekoäly ideoinnissa

Voisit jatkaa keskustelua pyytämällä vielä lisää erilaisia tai eri tasoisia kysymyksiä, tai pyytämällä tekoälyä tuottamaan kysymyksiinsä mallivastauksia. Voisit myös antaa malliksi yhden kysymyksen ja pyytää varioimaan tuota kysymystä hieman erilaisiksi, mutta samalla tyylillä luoduiksi.

Esimerkki 2: Tiivistelmiä ja kuvauksia

Tekoäly on hyvä luomaan tiivistelmiä isoista tekstimassoista ja materiaaleista. Voit hyödyntää sitä luomaan informatiivisia ja lyhyitä kuvauksia opintojakson tai teeman sisällöstä. Voit myös kehottaa sitä huomioimaan kohderyhmän. Kun tunnet asian, osaat myös arvioida olivatko nostot oleellisimpia.

Opiskelijan pitkistä ohjeistuksista voit tehdä huoneentaulumaisia tiivistelmiä opintojakson Moodle-alueelle. Tekoälyn tuottamasta pohjasta on helppoa lähteä muokkaamaan lopullista tekstiä, ja se voi nostaa esille asioita, joita et ehkä olisi huomannut mainita.

Esimerkki: Prompti: ”Miten kuvailisit Tampereen yliopiston kirjaston palveluita uudelle opiskelijalle?”

Vastaus: ”Tampereen yliopiston kirjasto tarjoaa monipuolisia palveluita opiskelijoille.Kirjaston palvelut sisältävät:

• Fyysisten kirjojen lainauspalvelun: Voit lainata kirjoja kirjaston kokoelmista.
  • Sähköiset tietokannat: Kirjasto tarjoaa pääsyn moniin sähköisiin tietokantoihin, jotka sisältävät tieteellisiä artikkeleita, e-kirjoja ja muita digitaalisia resursseja.
  • Opastus ja neuvonta: Kirjaston henkilökunta on valmis auttamaan sinua tiedonhaussa ja muissa kirjaston palveluihin liittyvissä kysymyksissä.
  • Työskentelytilat: Kirjastossa on useita hiljaisia lukusaleja ja ryhmätyötiloja, joita voit käyttää opiskeluun.
  • Koulutukset: Kirjasto järjestää koulutuksia tiedonhaun taidoista ja tiedonhallinnasta.

Muista, että kirjaston palvelut ovat käytettävissäsi koko opintojesi ajan. Ne ovat erinomainen resurssi opintojesi tueksi!”

Esimerkki 3: Viestejä ja markkinointitekstejä

Tekoäly voi tuottaa myös markkinointitekstejä tai tapahtumien kuvauksia antamiesi tietojen perusteella Joissakin sovelluksissa, kuten Copilotissa (aiemmin Bing Chat Entreprise), on myös Compose-ominaisuus, jolla voit tuottaa nopeasti tekstejä esim. sähköpostin muotoon. Voit päättää viestin muodon, tyylin ja pituuden.

tekoäly ideioinnissa

Etusivun kuva: Bing powered by DALL-E 3