Erätauko herätti toivoa ja innosti – kynnys ilmastotoimiin pidettävä matalana

Kuva: Kevin Erdvig / unsplash.com

Opiskelijoiden järjestämä Erätauko-dialogi vei retkinuotiotunnelmiin. Keskustelu oli avointa ja ystävällistä.

Nuorten omat aloitteet ja keinot konkreettisesti taistella ilmastonmuutosta vastaa ovat jääneet vähemmälle huomiolle, vaikka viime aikoina on puhuttu paljon nuorten ilmastoahdistuksesta ja ilmastomielenosoituksista. Nuorten verkostoissa ja aloitteiden kautta on muodostunut sekä keinoja että tukea ilmastonmuutoksesta huolestuneille nuorille. Hyvä esimerkki tällaisesta oli opiskelijoiden järjestämä Erätauko-dialogi Joensuussa 29. tammikuuta. ALL-YOUTH oli mukana tapahtuman järjestämisessä.

Tunnelma kuin retkinuotiolla

Erätauko on Sitran suunnittelema työkalu rakentavan keskustelun käymiseen aiheesta kuin aiheesta. Tammikuun 29. päivä oli valtakunnallinen Erätauko -päivä, jolloin järjestettiin dialogeja ilmastonmuutoksesta. Vaikka emme voineet nuotiota luokkahuoneeseen sytyttää, tunnelma oli kuin retkinuotiolla: keskustelu soljui, osallistujat olivat avoimia ja ystävällisiä vaikka vakavista aiheista keskusteltiin. Ilmastonmuutoskeskustelua meille saapui vetämään Jaana Viirimäki Fingo Ry:stä. Tapahtuma oli kaikille avoin ja se järjestettiin Itä-Suomen Yliopiston Natura -rakennuksen tiloissa.

Muistatko tunteen, kun ystävien kanssa olet saanut retkinuotion sytytettyä ja mutustatte eväitä? Ja kuinka hyvältä tuntuu kun tuuli humisee puissa ja aurinko paistaa? Tunne oli melkein samanlainen kun istuimme tammikuussa ympyrän muotoisessa ringissä – kuin eräretkellä konsanaan. Illan suurin kysymys oli: mikä meitä estää toimimasta ilmastoystävällisesti?

Kysymys herätti laaja-alaista pohdintaa eri näkökulmista. Toisaalta käyttäytymiseemme vaikuttaa mukavuudenhaluisuus ja yksilön kokema paine niin kutsutusta ’normaalista elämästä’, toisaalta markkinatalous ohjaa meitä kuluttamaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. Lisäksi kuluttajan harteille on sysätty suuri vastuu, kun ilmasto- ja ympäristöystävälliset vaihtoehdot tunnistaakseen pitäisi olla monen eri alan asiantuntija.

Tarvitaan karnevaalihenkeä!

Keskustelun loppupuolella pyrittiin löytämään ratkaisuja suunnan muuttamiseksi. Esille nousivat yhdessä tekeminen, tunteet sekä tieteen ja taiteen yhdistäminen. Toivottiin karnevaalihenkeä ja matalan kynnyksen toimintaa, jossa olisi mukavaa olla mukana, tekemässä hyvää. Ja etsittiin yhdessä erilaisia keinoja ja tukea muuttaa ilmastohuoli toiminnaksi ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Erätauko-dialogi herätti toivoa ja innostusta jatkaa mukana järjestämässä ilmastotoiminnan tapahtumia. Erätauko-dialogi auttaa jaksamaan eteenpäin yhdessä. Ja rohkaisi tekemään oman kokoisia ja konkreettisia ilmastotekoja. Tämänkin keskustelun perusteella löytyy ihmisiä, jotka odottavat muutosta ja ovat valmiita toimimaan sen edistämiseksi. Yhdessä tekeminen on mukavaa ja yhdessä meissä on myös voimaa vaikuttaa monilla eri tasoilla yhteiskuntaan ja päätöksentekoon.

Sitra on tuottanut opaskortit avuksi Erätauko-dialogin vetämiseen.

Haluaisitko sinä järjestää Erätauko-tilaisuuden? Tutustu menetelmään ja ota meihin yhteyttä, voimme kertoa lisää omista kokemuksistamme ja auttaa sinua järjestämään Erätauko-dialogin.

Emma Thitz
Luonnontieteen kandidaatti ja ilmastoaktivisti

Irmeli Mustalahti
Kestävää hyvinvointia luomassa -osatutkimuksen johtaja, professori, Itä-Suomen yliopisto