Fan fiction – monimuotoinen harrastus ja nuorten piiloon jäävää yhteiskunnallista osallistumista

Kuva: Pasi Huttunen

Fan fiction voi olla pakoa todellisuudesta, mutta se voi olla myös hyvin omaehtoinen keino osallistua yhteiskuntaan. ALL-YOUTH-harjoittelija Iina Karasti on perehtynyt ilmiöön ja keskusteli aiheesta hiljattain myös podcastissa.

Fan fiction on etenkin nuorten suosima kirjoittamisharrastus. Siinä otetaan lähtökohdaksi jokin populaarikulttuurin tuote – kuten kirja, elokuva tai sarjakuva – ja kirjoitetaan tämän pohjalta oma fiktiivinen teksti. Näitä tekstejä julkaistaan netissä fanien itse ylläpitämissä fan fiction -aiheisilla foorumeilla tai fan fiction -arkistoissa. Foorumeilla ja arkistoissa julkaistaan, luetaan ja kommentoidaan ficcejä, eli fan fiction -tarinoita, mutta foorumeilla on Suomessa myös laajat keskustelualueet, joilla voi keskustella niin fanituksen aiheista kuin vaikkapa Euroviisuista tai opiskelusta. Olen itse harrastanut fan fictionia yli kymmenen vuotta ja käsitellyt ilmiötä kahdessa opinnäytetyössä.

Pääsin puhumaan fan fictionista podcastiin, joka oli osa mediatuottaja RAREn demokautta, jolla se kilpaili Helsingin Sanomien Uutisraivaaja-kisan finaalivaiheessa. Podcast kertoo fan fictionista useasta näkökulmasta. Kerron muun muassa, miten tarinoiden taustoittaminen on innostanut nuoria kirjoittajia ottamaan selvää erilaisista kulttuureista tai miten fan fiction on yksi harvoista paikoista löytää ja luoda monipuolisia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajien kuvauksia. Fan fictionissa vähemmistöjen edustajat pääsevät rakastumaan ja seikkailemaan, mikä on vähäistä tai yksipuolista valtamediassa. Kerron myös, miten harrastajat uskovat, että fan fiction voi osin muokata harrastajien arvomaailmaa nuoruudessa.

Fan fictionilla on harrastajille monia myönteisiä merkityksiä, kuten samoista asioista kiinnostuneiden tai samoin ajattelevien ystävien löytäminen tai kirjoittamiseen ja lukemiseen innostaminen. Harrastuksen kautta tarjoutuu mahdollisuus voi oppia uusia ja yllättäviä asioita ympäröivästä maailmasta ja itsestään.

Fan fictionin ympärille voi muodostua tärkeä yhteisö

Fan fiction on yksi esimerkki nuorten yhteiskunnallisesta toimijuudesta, joka harvoin huomioidaan lainkaan. Se on nuorten omaehtoista toimintaa, joka innostaa lukemiseen ja kirjoittamiseen, kun samanaikaisesti ollaan huolissaan nuorten huonontuvasta luku- ja kirjoitustaidosta. Se voi olla nuorelle merkityksellinen yhteisö, joissa luodaan pitkäikäisiä sosiaalisia suhteita, rakennetaan identiteettiä ja arvomaailmaa. Samalla kun fan fiction on pakopaikka arjesta, se on hyvin omanlainen kulttuurinen ilmiö, jonka välityksellä voidaan osallistua yhteiseen toimintaan itse määrittelemillään tai haluamillaan tavoilla.

Uutisraivaaja on Helsingin Sanomien Säätiön innovaatiokilpailu, jossa tavoite on löytää uusia toimintatapoja ja kestäviä liiketoimintamalleja viestintään. Kisaan haetaan kuvailemalla idea, jolla nämä voidaan saavuttaa. Tämä idea voi olla uusi tapa julkaista, kerätä tai koostaa tietoa, ja sen täytyy toimia joko sähköisenä tai painettuna. Avoimeen kilpailuun voivat osallistua yksittäiset ihmiset, ryhmät, järjestöt tai yritykset. Lokakuun lopulla RARE nappasi voiton. RARE itse kertoo tuottavansa sisältöä nuorilta nuorille. RARE kuvailee olevansa ”medialaboratorio, joka tuottaa korkealaatuista mediasisältöä ja tutkii juuri nuorille ja nuorille aikuisille toimivimpia tapoja tehdä journalistista sisältöä”.

Iina Karasti
Unelmista niiden toteuttamiseen -osatutkimus
Harjoittelija, Tampereen yliopisto

Lähteet:
Benshoff, Harry M. & Griffin, Sean (2006) Queer Images: A History of Gay and Lesbian Film in America. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
GLAAD (2017) Where We Are on TV 17-18 GLAAD’s annual report on LGBTQ inclusion. https://www.glaad.org/whereweareontv16.
Karasti, Iina (2016) Fan fiction Suomessa: ”Fan fiction on mahtava leikkikenttä, jossa kaikki on sallittua ja mahdollista.”. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Karasti, Iina (2019) ”Your kink is not my kink but that’s ok”: Fan fictionia harrastavien arvo-orientaatiot Schwartzin teorian mukaan. Tampere: Tampereen yliopisto.