Hae pääkaupunkiseudun tuottajien Valmentava mentorointi –ohjelmaan 18.8.2024 mennessä!

Kuvassa mentoreita Pirkanmaalla Tuottajapankki-hankkeessa v.2022-2023 toteutetusta Valmentava mentorointi -ohjelmasta yhdessä ohjelman valmentajan Carolina Pajulan (oik. edessä) kanssa.

Valmentava mentorointi -ohjelman tavoitteena on kehittää tuottajien ja tuottajamaisesti toimivien työtä. Ohjelma perustuu henkilökohtaiselle, tavoitteelliselle ohjaukselle. Ohjauksessa tarkastellaan mm. seuraavia oman työn kehittämiseen liittyviä teemoja: osaaminen, toimintaympäristö, itsen johtaminen, muiden johtaminen sekä toiminnan kehittäminen.

Valmentava mentorointi -ohjelman vahvuus on valmentavassa ajattelussa mentoroinnissa. Mentori ei neuvo, vaan keskittyy kuuntelemaan ohjattavaansa. Mentorointiohjelma syventää tuottajien valmentavaa työskentelytapaa, jota he pystyvät hyödyntämään laajasti kaikessa työssään. Mentoreiden ryhmävalmennus laajentaa ymmärrystä tuottajien työstä ja siihen liittyvistä erilaisista toimintaympäristöistä. Ryhmävalmennus tukee merkittävästi myös mentoreiden omaa urakehitystä.

Valmentava mentorointi on:

• Kehittymiseen sitoutunutta ja kokeiluihin rohkaisevaa toimintaa, jossa mentoroitavan vahvuudet ja potentiaali saadaan käyttöön.
  • Luottamukseen perustuvaa, yhteisen ajattelun kehittämistä ja mielentaitojen soveltamista, missä hyödynnetään aikaisempaa osaamista ja kokemusta.
  • Tavoitteellista yhdessä oppimista, jossa molemmat vaikuttavat toisiinsa ja tulevat toisistaan vaikutetuiksi.
    (Lähde: Alatalo Marjut, Ristikangas Marjo-Riitta & Ristikangas Vesa (2019): Valmentava mentorointi.)

Haku alkaa nyt!

Valmentava mentorointi -ohjelmaan haetaan syksylle 2024 uusia mentoreita valmennusryhmään pääkaupunkiseudulle/Helsinkiin. Aktorien ohjaus käynnistyy tammikuussa 2025. Mentoreiden hakuaika ohjelmaan on 2.5.-18.8.2024. Mentorivalmennukset käynnistyvät jo viikolla 37.

Mentorivalmennuksen aikataulu, alkaen syksy 2024:
Metropolia, Yhteistyötila Idea AR 122, Hämeentie 135 D, 00560 Helsinki
Ti 10.9.    Mentorointikoulutuksen aloituspäivä klo 9.30–15.30
Ti 8.10.    Mentorointi 2 klo 12–15
Ti 5.11.    Mentorointi 3 klo 12–15
Ti 10.12.  Mentorointi 4 klo 12–15

Mitä toivomme mentorilta:

• Pystyt sitoutumaan 10 kuukauden pituiseen prosessiiin. Ohjelma työllistää 1 – 2 päivää kuukaudessa oman ja aktoreiden aikataulujen mukaan.
  • Sinulla on vahva kokemus ja osaaminen tuottajana toimimisesta tai tuottajamaisesta työstä.
  • Haluat olla mukana kehittämässä tuottajan työtä ja arvostusta.
  • Sinulla on avoin mieli ja halu oppia sekä kehittyä itsekin prosessissa.

Mentorointiprosessi:

• Mentoreilta edellytetään osallistumista neljän kuukauden valmennukseen (noin yksi päivä syys-joulukuussa sekä mentorointivaiheen työnohjaukseen (puoli päivää kerran kuukaudessa).
  • Mentorointi kestää 6 kuukautta: yksi kahden tunnin tapaaminen kuukaudessa, tapaamiset alkaen tammikuu 2025.
  • Lisäksi yhteinen päätöstilaisuus keväällä 2025.
  • Mentoroinnista maksetaan palkkio mentorointitapaamisten osalta

Miten haet mukaan?

Lähetä CV ja motivaatiokirje (maks A4) projektipäällikkö Susanna Ihanukselle viimeistään 18.8.2024 osoitteeseen susanna.ihanus@tuni.fi. Nämä dokumentit vastaavat tarjouspyyntöön (ks. tiedot alla).

Koska mentoroinnista maksetaan pieni korvaus mentorille, hausta julkistetaan tarjouspyyntö asiantuntijapalveluiden hankintaa varten. Hankinta tehdään käänteisenä kilpailutuksena, jonka yksityiskohdat julkaistaan samaan aikaan kaikille kiinnostuneille hakijoille 2.5.2024 alkaen hankkeen verkkosivuilla.

Lue täältä: Mentorointipalveluiden tarjouspyyntö ja valintakriteerit SYKSY 2024

Mentoreiksi valituille hakijoille valinnat ilmoitetaan viimeistään perjantaina 23.8.2024. Hakemukset ovat luottamuksellisia ja ainoastaan ohjelman valmentajan Carolina Pajulan (KM, työnohjaaja (STOry), RMP-motivaatiovalmentaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) ja Tuottajakeskus Living Lab-projektitiimin käytettävissä valintoja varten.

Mentoreiden kokemuksia Pirkanmaalla vuosina 2021-2023 toteutetusta Tuottajapankki-hankkeen Valmentava mentorointi-ohjelmasta voit lukea blogikirjoituksista:

”Mitä minulle kuuluu?” – tuottajat valmentavan mentoroinnin syövereissä

Vertaistuen verrattomuus tuottajan työn tukena, osa 1

Vertaistuen verrattomuus tuottajan työn tukena, osa 2

Ohjelman valmentajan Carolina Pajulan mietteitä valmentavan mentoroinnin tarpeesta lähdettäessä Pirkanmaalla alkuvuodesta 2022 ensimmäiseen valmennusohjelmaan sekä ohjausprosessista voit lukea blogikirjoituksesta:
Tuottajapankissa tarjotaan monipuolista ohjausta ja koulutusta kentän tarpeita kuunnellen

Tule rohkeasti mukaan mentoriksi! Kerromme mielellämme lisää.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Susanna Ihanus
susanna.ihanus@tuni.fi
p. 050 5222 755

Lehtori, valmentaja Carolina Pajula
carolina.pajula@tuni.fi
p. 040 8012710

Tuottajakeskus Living Lab -projektia koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu kumppaneinaan Metropolia Ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Humanistinen ammattikorkeakoulu ja elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry. Hankeaika 1.1.2024-30.6.2026. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.