Ammatillisen koulutuksen turvallisuus 2 op

Tavoitteet

Koulutusosion oppimistavoite on syventää osallistujan osaamista ja ymmärrystä oppilaitosturvallisuudesta.  Koulutusosiossa tarkastellaan oppilaitosturvallisuuden sisältöjä oman työn ja organisaation kautta. Keskeisiä teemoja ovat vuorovaikutusosaaminen haastavissa asiakastilanteissa, turvallisuuden sisällöt eri tutkinnoissa, työtä ohjaavat lait ja arjen turvallisuuskulttuuriin vahvistaminen. Koulutusosion aikana osallistuja työstää myös kehittämistehtävän omien kehittymisen kohteiden kautta.

Koulutuksen laajuus: 2 op

Toteutus kevät 2022:

– Webinaarit torstaina 28.4 klo 9-15 ja perjantaina 29.4 klo 9-15
– mahdollisuus myös itsenäiseen opiskeluun

Kohderyhmät: Perusopetuksen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö

Koulutusmateriaali: Digmassa

Sisältö:
– Vuorovaikutusosaaminen uhkaavissa asiakastilanteissa
– Aggression tunnusmerkit ja käyttäytymisen muutos
– Läsnäolon ja ammatillisen vireystilan merkitys
– Työntekijän oikeudelliset perusteet
– Uhkaavien tilanteiden tunnistaminen ja niissä toimiminen