Monikulttuurisuus oppilaitoksissa – turvallisuusnäkökulma 2 op

Tavoitteet

Globalisoituvassa maailmassa myös oppilaitokset ja erilaiset oppimisympäristöt muuttuvat entistä monikulttuurisempaan suuntaan ja se asettaa haasteita oppilaitoksen toimintaan, monestakin näkökulmasta. On osattava tunnistaa ennalta eri kulttuurien ja uskontojen välisiä jännitteitä, on osattava toimia oikein eri kulttuuritaustaisten ihmisten parissa sekä osattava suunnitella oppimiskokonaisuuksia monikulttuurisuusaspekti huomioiden.

Koulutuksessa syvennytään monikulttuurisen oppilaitoksen turvallisuusriskeihin ja niiden tunnistamiseen globalisoituvassa oppilaitosverkostossa. Koulutuksen tavoitteena on perehtyä myös riskikartoituksien laadintaan osana oppilaitoksen pelastussuunnittelua.

Sisältö:

– eri uskontojen ja lakien välinen suhde turvallisuusnäkökulmasta
– eri kulttuurien/uskontojen huomiointi oppilaitoksen käytännön toiminnassa
– eri uskonnot ja radikalisoitumisen riskin tunnistaminen
– monikulttuurisuus ja sukupuolet

Koulutuksen laajuus: 2 op

syksyn toteutus 14.9. -9.10.2020
• ennakkotehtävä
• lähipäivä 22.9.2020 kello 9.00 – 16.00  (paikka tarkentuu)
• vertaistyöskentely ja synteesi verkossa

Kohderyhmät: Perusopetuksen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö

Vastuuorganisaatio: Hämeen ammattikorkeakoulu