Tutustu Moodlen uuden version uusiin ominaisuuksiin

Moodle päivitettiin kesällä uuteen 4.1-versioon, joka toi mukanaan useita uusia ominaisuuksia.

Hallinnoi ja muokkaa kurssejasi helposti
  • Moodle-kurssin hallinnointitoiminnot löydät nyt välilehdiltä kurssialueen otsikon alapuolelta. Välilehdiltä siirryt suoraan kurssin asetuksiin, osallistujalistaan, arviointeihin ja raportteihin. Lisää-välilehdeltä pääset kysymyspankkiin, H5P-sisältöpankkiin, kurssin suoritusehtojen määrittelyyn sekä Kurssin uudelleenkäyttö -sivulle, jossa käytössäsi ovat tuo-toiminto, varmuuskopiointi ja varmuuskopion palautus.
  • Jotkut vanhat, hyvät toiminnot ja työkalut on käyttöliittymäuudistuksessa siirretty uuteen paikkaan. Ryhmät -toiminto löytyy nyt Osallistujat-välilehden Osallistujat-valikossa. Arviointikirjan toiminnot löydät nyt pudotusvalikon sijaan välilehdiltä, kuten kurssin hallinnointitoiminnot. Voit muokata opiskelijan arviointia suoraan Arvioijan raportti -näkymässä, kun muokkaustila on päällä.
  • Lohkot eivät ole automaattisesti näkyvissä, vaan ne löytyvät oikeasta reunasta vetimen takaa. Voit avata lohkot vetimestä ja sulkea ne ruksista.
  • Vasemman reunan kurssihakemistosta näet osioiden otsikoiden lisäksi niiden sisältämät aktiviteetit ja aineistot, joten voit hakemiston avulla siirtyä suoraan haluamaasi työkaluun. Muokkaustilassa voit helposti muuttaa aktiviteettien ja aineistojen tai kokonaisten osioiden järjestystä raahaamalla niitä hakemistolistauksessa. Kurssihakemiston voit avata ja sulkea vasemman yläkulman ”hampurilaisvalikosta”.
  • Muokkaustilan napsautat helposti päälle tai pois päältä milloin tahansa oikean yläkulman liukukytkimellä.
  • Moodlen käyttöliittymän kielen valitsimeen pääset käyttäjäprofiilin kautta.
Hyödynnä aktiviteettien uusia ominaisuuksia
  • Kaikissa aktiviteeteissa ja aineistoissa voit valita, että kurssin osallistujille lähetetään ilmoitus aktiviteettiin tekemistäsi muutoksista. Jos esimerkiksi siirrät tehtävän palautuksen aikarajaa eteenpäin tai teet muutoksia aineistoon, opiskelijat saavat muutoksesta tiedon, kun olet aktiviteetin tai aineiston asetuksissa valinnut, että muutoksista lähetetään ilmoitus.
  • Voit asettaa aktiviteetteihin hyväksymisrajan ja edellyttää, että opiskelijoiden on saatava hyväksymisrajan ylittävä arvosana, jotta aktiviteetti katsotaan suoritetuksi.
  • Voit myös pakottaa yksittäisen aktiviteetin kielen, vaikka et olisi pakottanut koko kurssin kieltä.
  • Tietokanta-aktiviteetissa on uusi aloitussivu, jolla voit valita tietokannalle valmiit pohja-asetukset tai ladata vanhan tietokannan rakenteen. Tietokannan tietueiden hyväksyminen on muuttunut helpommin hallittavaksi.
  • Hyödynnä kysymyspankin uusia ominaisuuksia: voit esimerkiksi muokata kysymyksiä suoraan kysymyspankissa, tarkastella kysymyksen versiohistoriaa, tallentaa kysymyksen luonnoksena, tarkastella missä eri tenteissä kysymystä on käytetty ja milloin sitä on viimeksi käytetty. Voit myös tallentaa kysymyksiin kommentteja muistiinpanoiksi itsellesi tai kollegalle, jos työstätte kysymyspankkia yhdessä.
  • TUNI Moodlessa on nyt käytettävissä kaksi H5P-aktiviteettia. Uusi H5P-tehtävä luodaan ensin kurssialueen H5P-sisältöpankkiin, josta se valitaan, kun H5P-aktiviteetti lisätään kurssisivulle tai upotetaan HTML-editorissa. H5P-sisältöpankin löydät kurssialueen Lisää-välilehdeltä. Vanhaa H5P-lisäosaa voit edelleen käyttää kuten ennenkin.
Järjestä työpöytänäkymä mieleiseksesi

Moodlen versiopäivityksen yhteydessä Moodlen työpöytä muuttui monella pitkään Moodlea käyttäneellä henkilöllä. Vanhentunut Minun kurssini –lohko poistui kokonaan ja kaikilla TUNI Moodlen käyttäjillä on nyt Kurssien yhteenveto -lohko työpöydällä. Uudessa kurssilistauksessa  kurssien järjestystä ei ole enää mahdollista kiinnittää tiettyyn järjestykseen, mutta kurssin listausta on nyt mahdollista suodattaa ja järjestää eri tekijöillä. Vanhat turhat kurssit voi esimerkiksi piilottaa pois näkyvistä ja ajankohtaiset kurssit merkitä suosikeiksi. Katso video, josta löydät ohjeet työpöydän järjestämiseen: Moodlen työpöytä ja kurssilistaus