Oppimisanalytiikan käyttötapoja

Oppimisanalytiikka tarkoittaa oppimisprosessin aikana syntyvien tietojen hyödyntämistä opiskelijoiden ohjauksen, arvioinnin ja sisällön kehittämisen tueksi. Tiedot voivat olla opiskelijan toiminnasta syntyvää tietoa tai oppimisympäristöjen ja digityökalujen tuottamaa lokidataa. Oppimisanalytiikan hyödyntäminen ei edellytä laajaa perehtymista aiheeseen tai erityisiä teknisiä taitoja, vaan alkuun pääset vaikka pienellä asetusten muutoksella Moodlessa tai löytämällä työkaluissa jo valmiina olevat analytiikkakaaviot. Monet korkeakouluyhteisön käytössä olevat digityökalut tarjoavatkin helppoja työkaluja, joilla tuoda näkyväksi opiskelijan eteneminen ja tarve tukeen ja ohjaukseen, ja joiden avulla saada arvokasta tietoa opetuksen kehittämiseen.

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) on verkosto, joka kokoaa pedagogisen asiantuntemuksen sekä opettajien tarvitseman tiedon ja palvelut yhteen. TLC:n sivujen Digipedagogiikka-osuudesta löydät Oppimisanalytiikka-sivun, jossa esitellään erilaisia tapoja hyödyntää oppimisanalytiikkaa käytössä olevilla digityökaluilla. Oppimisanalytiikan käyttötapaukset on sivulla jaoteltu käytössä olevan oppimisympäristön tai digityökalun mukaisesti.

Lue sisää Oppimisanalytiikka-sivulta.

oppimisanalytiikka

Muista myös Opetuksen digityökalut -sipulimalli, josta löydät linkit käytössä olevien digityökalujen ohjeisiin.