EXAM-tentin kehittäminen oppimisanalytiikan avulla

Mitä tarvitsen?

TUNI EXAMin löydät osoitteesta https://exam.tuni.fi/. Tarvitset EXAM-tentin, jossa on arvioituja suorituksia.

Miten toimin?

Kirjaudu EXAMiin ja valitse tentti. Valitse Tentin yhteenveto -välilehti ja näet analytiikkatietoja tentin suorituksista.

Exam

Seuraavassa kolme esimerkkiä analytiikkatiedon hyödyntämisestä tentin kehittämiseksi:

1. Onko tentin kesto oikea suhteessa tentin tehtäviin?
  2. Onko tenttisuoritusten arviointien sanallisia palautteita luettu?
  3. Onko tentissä liian vaikeita tai helppoja kysymyksiä?

1) Onko tentin kesto oikea suhteessa tentin tehtäviin?

Katso Tentin perustiedot -osiosta Tenttisuorituksen keskimääräinen kesto

Exam tentin kesto

Vertaa keskimääräistä kestoa tentin Julkaisuasetukset -välilehdeltä löytyvään tentin kestoon.

Jos keskimääräinen kesto on merkittävästi pienempi kuin tentin kesto, kannattaa tentin kestoa pienentää. Jos keskimääräinen kesto on lähellä tentin kestoa, se voi kertoa, että tentti on vaikea tai tehtäviä on liikaa suhteessa kestoon.

2) Onko tenttisuoritusten arviointien sanallisia palautteita luettu?

Tenttisuoritusta arvioidessa tentaattori tai arvioija voi antaa myös sanallista palautetta.

Katso Palautteet -osiosta kohta Palautteita luettu / annettu.

Exam palaute

Jos palautteiden lukuprosentti on alhainen, syitä voi olla useita. Mahdollisia muutosehdotuksia: Lisää tentin ohjeisiin tenttivarauksen aikana näkyvään ohjeistukseen, että tästä tentistä saa myös sanallista palautetta. Jos opiskelijat ovat uusia, kerro opiskelijoille etukäteen mistä sanallinen palaute löytyy EXAMissa (Opiskelijan ohjeet: EXAM palautteen vastaanottaminen).

3) Onko tentissä liian vaikeita tai helppoja kysymyksiä?

Katso kysymyskohtaiset tilastot -osio.

Avaa sitten nettiselaimeen toinen välilehti ja avaa sinne tentin Kysymykset -välilehti. Jos käytössäsi on suuri näyttö, voit raahata toisen selaimen välilehdistä erilliseksi ikkunaksi ja asetella kaksi selainikkunaa vierekkäin, jolloin näet näytöllä yhtä aikaa kysymyskohtaiset tilastot ja tentin kysymykset.

Kysymyskohtaisessa tilastossa näkyy vain kysymysten tunnistenumerot.

Examin tunnistenumerot

Tentin Kysymykset -välilehdessä näet tunnistenumeroa vastaavat kysymykset.

Kiinnitä erityistä huomiota kysymyksiin, joista on saatu muita kysymyksiä vähemmän tai enemmän pisteitä.

Exam kysymysten pisteet

Mitä kannattaa huomioida?
  • Tentin yhteenveto -sivulta näet paljon muutakin hyödyllistä analytiikkatietoa tentistä: mm. arvosanajakauman, tentin eri aihealueiden pistekeskiarvot ja tenttisuoritusten kokonaispistemäärät suhteessa tenttiin käytettyyn aikaan.
  • Usein sähköisessä tentissä kaksi tuntia (115 minuuttia) riittää varsin laajankin tentin kestoksi. Ei kannata vain varmuudeksi tarjota hyvin pitkää tentin kestoa, koska tällöin EXAM-tilat jäävät turhaan varatuiksi ja vajaalle käytölle.
  • Tenttisuorituksen sanalliseen palautteeseen voi lisätä palautteen myös liitetiedostona.
  • Voit tulostaa tentin kysymyskohtaiset pisteet myös Excel-tiedostona tarkempaa jatkoanalysointia varten Tentin yhteenveto -välilehden alaosasta.

TUNI EXAM: Opettajan ohjeet