Q&A: Yleisiä kysymyksiä etätyöskentelystä

Tämä täydentyvä kysymys-vastauslista on koottu eri koulutusten, neuvontatilanteiden ja Digipedatunnin aikana nousseista kysymyksistä. Kysymykset liittyvät Tampereen korkeakouluyhteisön digiympäristöihin ja -työkaluihin. Vastausten lomasta löydät myös linkkejä ohjeisiin.

Mitä tarvitsen?

Useimmat ohjelmat, kuten työskentely-ympäristö M365, ovat käytössäsi myös etänä ja niihin pääset kirjautumaan verkkoselaimen kautta. Korkeakouluyhteisön verkon palvelut joihin tällä tavalla suoraan ei pääse käsiksi, ovat käytettävissä turvallisen VPN-yhteyden kautta.  Ohjelmistolistauksesta voit tarkistaa tarvitsemasi ohjelmiston tilanteen ja myös sen onko se opiskelijoiden etäkäytössä.

Henkilöstön digityökalut löydät intran sipulimallista.

IT-ohjeet etätyöskentelyyn löydät täältä.

Miten toimin?

Tutustu ohjelmistokohtaisiin ohjeisiin ja Ohjelmistot omalle tietokoneelle -sivulta näet myös yleisimpien ohjelmistojen asennusohjeet. Ohjelmistojen etäkäytöstä on kerrottu tarkemmin täällä. Sivu on osa IT-palvelut sivustoa, josta löydät tarkempia tietoja etätyöskentelyyn liittyen.

Kun työtä tehdään yhteisissä digitaalisissa ympäristöissä tiimien ja työyhteisöjen kesken, päätös työkalujen valinnasta ei ole enää vain yksittäisen työntekijän mieltymyksistä ja toiveista kiinni, vaan edellyttää koko tiimin tai työyhteisön yhteistä sopimista käytettävistä työkaluista sekä toiminnan pelisäännöistä näissä ympäristöissä. Tutustu ohjeisiin täällä.

Kysymyksiä ja vastauksia etätyöskentelyyn liittyen:

Miten pääsen omille verkkolevyilleni, jotka toimivat vain yliopistolla? Entä miten voin käyttää ohjelmia, jotka edellyttävät yliopiston verkossa olemista?

Verkkolevyille ja joihinkin hallinnon ohjelmiin päästäksesi sinun tulee avata TUNI- VPN yhteys koneellesi.

Tarvitset VPN-yhteyttä mikäli jokin tietojärjestelmä toimii vain korkeakouluyhteisön sisäverkosta esim. käyttövaltuushallinta, ohjelmistojen lisenssipalvelut tai henkilökohtaiset kotihakemistot (P:) ja ryhmähakemistot (S:).Huom! Et tarvitse välttämättä VPN-yhteyttä käyttääksesi useimpia TUNI-palveluja, pelkkä toimiva verkkoyhteys riittää. Näin vältämme VPN verkkoliikenteen ruuhkautumisen. Käytä VPN-yhteyttä vain, jos jokin palveluista sitä erityisesti vaatii.

Täältä löydät ohjeet siihen, kuinka saat VPN -yhteyden päälle koneellesi.

Mitkä ohjelmat opiskelijat voivat ladata koneelleen?

Ohjelmistolistasta voi katsoa mitkä ohjelmat on ladattavissa kotikoneille. Ohjelmistot omalle tietokoneelle -sivulta näet myös yleisimpien ohjelmistojen asennusohjeet.

Mitä kirjaston aineistoja minulla on käytössä etänä?

Tutustu kirjaston tarjoamiin palveluihin näiden linkkien kautta:

Lyhyitä ohjevideoita E-aineistojen käyttöön:

Mitä kannattaa huomioida?

Jos sinulla on ongelma jonkin työhösi tai opiskeluusi liittyvän seikan kanssa – tai jos et keksi, mitä sovellusta voisit käyttää asiaan x tai jos valitsemasi sovellus vaikuttaa liian monimutkaiselta käyttää, voit aina kysyä IT Helpdeskistä (it-helpdesk@tuni.fi / helpdesk.tuni.fi). Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Vinkki päivitetty 5/2022