Q&A: Yleisiä kysymyksiä etätyöskentelystä

Tämä täydentyvä kysymys-vastauslista on koottu eri koulutusten, neuvontatilanteiden ja Digipedatunnin aikana nousseista kysymyksistä. Kysymykset liittyvät Tampereen korkeakouluyhteisön digiympäristöihin ja -työkaluihin. Vastausten lomasta löydät myös linkkejä ohjeisiin.

Mitä tarvitsen?

Useimmat ohjelmat, kuten työskentely-ympäristö O365, ovat käytössäsi myös etänä ja niihin pääset kirjautumaan verkkoselaimen kautta. Korkeakouluyhteisön verkon palvelut joihin tällä tavalla suoraan ei pääse käsiksi, ovat käytettävissä turvallisen VPN-yhteyden kautta.  Ohjelmistolistauksesta voit tarkistaa tarvitsemasi ohjelmiston tilanteen ja myös sen onko se opiskelijoiden etäkäytössä.

Miten toimin?

Tutustu ohjelmistokohtaisiin ohjeisiin ja Ohjelmistot omalle tietokoneelle -sivulta näet myös yleisimpien ohjelmistojen asennusohjeet.Ohjelmistojen etäkäytöstä on kerrottu tarkemmin täällä. Sivu on osa IT-palvelut sivustoa, josta löydät tarkempia tietoja etätyöskentelyyn liittyen.

 

Kysymyksiä ja vastauksia etätyöskentelyyn liittyen:

Miten pääsen omille verkkolevyilleni, jotka toimivat vain yliopistolla? Entä miten voin käyttää ohjelmia, jotka edellyttävät yliopiston verkossa olemista?

Verkkolevyille ja joihinkin hallinnon ohjelmiin päästäksesi sinun tulee avata TUNI- VPN yhteys koneellesi.

Tarvitset VPN-yhteyttä mikäli jokin tietojärjestelmä toimii vain korkeakouluyhteisön sisäverkosta esim. käyttövaltuushallinta, ohjelmistojen lisenssipalvelut tai henkilökohtaiset kotihakemistot (P:) ja ryhmähakemistot (S:).Huom! Et tarvitse välttämättä VPN-yhteyttä käyttääksesi useimpia TUNI-palveluja, pelkkä toimiva verkkoyhteys riittää. Näin vältämme VPN verkkoliikenteen ruuhkautumisen. Käytä VPN-yhteyttä vain, jos jokin palveluista sitä erityisesti vaatii.

Täältä löydät kuvitetut ohjeet siihen, kuinka saat VPN -yhteyden päälle koneellesi

Mitkä ohjelmat opiskelijat voivat ladata koneelleen?

Ohjelmistolistasta voi katsoa mitkä ohjelmat on ladattavissa kotikoneille. Ohjelmistot omalle tietokoneelle -sivulta näet myös yleisimpien ohjelmistojen asennusohjeet.

Mitä kirjaston aineistoja minulla on käytössä etänä?

Tutustu kirjaston tarjoamiin palveluihin näiden linkkien kautta:

Lyhyitä ohjevideoita E-aineistojen käyttöön:

Mitä kannattaa huomioida?

Jos sinulla on ongelma jonkin työhösi tai opiskeluusi liittyvän seikan kanssa – tai jos et keksi, mitä sovellusta voisit käyttää asiaan x tai jos valitsemasi sovellus vaikuttaa liian monimutkaiselta käyttää, voit aina kysyä kollegalta, Digimentorilta ja IT Helpdeskistä (it-helpdesk@tuni.fi / helpdesk.tuni.fi). Ota rohkeasti yhteyttä!