Deadline meni jo? – Class Notebookin yhteistyötilan lukitseminen

Tulviiko ryhmätöitä usein vielä viimeistenkin takarajojen jälkeen palautukseen? M365:n Class Notebookissa voit lukita yhteistyötilan halutessasi yhdellä napin painalluksella. Tämä mahdollisuus vähentää opettajalle tulevaa hajanaista palautusryöppyä, toisaalta antaa opiskelijoille painetta toimia aikataulun mukaan . Toki yhteistyötilan lukitsemisen voi tehdä muistakin syistä, kuten projektin loppumisesta johtuen.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset Class Notebookin sekä yhteistyötilan, jonne on pitänyt palauttaa tehtävät ajoissa. Class Notebookin voit luoda M365-palvelussa.

Miten toimin?

Yhteistyötilan pääset lukitsemaan M365:n vohvelivalikosta > Class Notebook > Muistikirjojen hallinta > Lukitse yhteistyötila.

Mitä kannattaa huomioida?

Lukittuasi yhteistyötilan opiskelijat voivat edelleen nähdä materiaalit sivulla, mutta he eivät pääse muokkaamaan niitä. Kerrothan opiskelijoillesi selkeästi hyvissä ajoin, että suljet yhteistyötilan deadlinen mentyä? Pahitteeksi ei myöskään ole muistuttaa tästä, ennen yhteistyötilan sulkemista.

Kun olet sulkenut yhteistyötilan, voit tarkastella, ketkä kaikki ovat osallistuneet yhteisen tekstin rakentamiseen. Lue vinkki yhteiskirjoittamisen tarkastelusta!

Vinkki päivitetty 5/2022