Office 365 OneDrive: Tiedoston jakaminen

Etkö jaksa enää sähköpostisi tukkivia yhteisiä tiedostoja, joihin joku on tehnyt vain muutamia muutoksia? Sinun kannattaakin tästä lähtien jakaa tiedostot esimerkiksi TUNI Groupsin tai OneDriven kautta, niin vältyt saamasta uudelleen samaa tiedostoa. Tässä vinkissä on esitetty kaksi tapaa jakaa tiedostoja; joko tietyille henkilöille (A) tai jakamalla linkin haluamillesi henkilöille (B). Tutustu molempiin tapoihin!

Mitä tarvitsen?

Kirjaudu M365-paveluun TUNI-tunnuksilla ja valitse sieltä OneDrive tai kirjaudu suoraan OneDriveen: https://tuni.fi/onedrive

Miten toimin?

Lisää tiedosto OneDriveen. Suurin sallittu tiedostokoko OneDrivessa on 100 Gt. Tiedostomuoto voi olla mikä tahansa.

Valitse jaettavan tiedoston kohdalta nuoli.

A) Jaa tiedosto vain tietyille henkilöille

Hae henkilöt nimellä tai sähköpostiosoitteella, joille haluat jakaa tiedoston. Kirjoita tarvittaessa saateviesti. Napsauta ”Lähetä”, jolloin valitsemillesi käyttäjille lähtee sähköpostilla jakolinkki tiedostoon ja kirjoittamasi saateviesti lisätietona.

Jakolinkin vastaanottajan pitää erikseen kirjautua OneDriveen avatakseen jaetun tiedoston. Tiedoston jakolinkki on voimassa toistaiseksi, kunnes poistat jaon.

B) Jaa tiedosto kaikille linkin tietäville

Opetustilanteissa voidaan tarvita myös anonyymiä tiedoston jakamista esimerkiksi jaettaessa tiedostoja koko opetusryhmälle tai kaikille kurssin opettajille.

Muuta jakotapaa napsauttamalla ”Määrittämäsi henkilöt voivat tarkastella”

Valitse ”Käyttäjät, joilla on linkki”. Tarvittaessa voit sallia muille myös tiedoston muokkaamisen rastittamalla ”Salli muokkaaminen”. Luotava jakolinkki on voimassa 6 kuukautta.

Kopioi linkki leikepöydälle napsauttamalla ”Kopioi linkki”.

Mitä kannattaa huomioida?

Jos olet opettaja; voit esimerkiksi liittää linkin Moodlen kurssialueelle ja linkistä kaikki kurssialueen opiskelijat voivat kirjautumatta avata/ladata jaetun tiedoston.

Jos olet opiskelija; voit esimerkiksi liittää linkin Moodlen tehtävänpalautukseen ja linkistä opettaja voi kirjautumatta avata/ladata jaetun tiedoston.

Voit hyvin jakaa tiedoston yhteiskirjoittamista varten. Lisätietoa täällä.

Vinkki päivitetty 5/2022