OneNote: Raporttien jäsentelyn ja ePortfolioiden laajat mahdollisuudet

Kursseilla teetetään yhä useammin oppimista ja osaamista näyttäviä portfolioita. Oletko koskaan miettynyt, mikä pohja olisi kaikken kätevin portfolion teolle? Kenties jokin sellainen, jossa suurta tekstimassaa ei tarvitsisi rullailla ikuisesti, vaan työn hahmottaisi kerralla helposti. Tämänkaltaisen portfolion teet näppärimmin M365:n valikosta löytyvien OneNoten sekä opetusryhmän yhteisen OneNoten eli Class Notebookin avulla.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset OneNoten tai Class Notebookin. Ne löydät M365-palvelusta. Jos sinulla on ryhmälle jo olemassa Teams-alue, löydät työkalut myös Teamsin sisältä. Teamsin käyttö helpottaa myös käyttäjien hallintaa, koska Teams-alueelle lisätyt henkilöt saavat automaattisesti käyttöoikeuden kaikkiin kyseisen Teams-alueen työkaluihin.

Pohdi etukäteen myös, millaisen portfolion haluat rakentaa (mm. välilehtien otsikot ja kokonaisuuden laajuus). Huomaathan myös varata riittävästi aikaa portfolion tekoon.

Miten toimin?

Opiskelijat voivat käyttää OneNotea vain itselleen näkyvänä muistikirjana tai portfoliona ja halutessasi jakaa sen katsottavaksi muille opiskelijoille tai opettajalle. OneNotea voi käyttää myös yhteiskirjoittamiseen. Tällöin esimerkiksi pienryhmä voi rakentaa yhdessä koottavan aineiston samaan OneNote-tiedostoon.

Class Notebook on opettajajohtoinen muistikirja, jossa opiskelijoiden työt kerääntyvät automaattisesti opettajan näkyville kätevästi mappimaisena kokonaisuutena: yhdellä digitaalisen mapin lehdellä on yhden opiskelijan kaikki palautukset, toisella toisen. Jos haluaa verrata opiskelijoiden tuotoksia helposti keskenään tai löytää kaikki yhden opiskelijan tehtäväpalautukset samasta paikasta, on Class Notebook -pohjainen alusta mainio ratkaisu. Class Notebookissa opiskelijat näkevät omien sisältöjensä lisäksi yhteisiksi asetetut osiot, mutta eivät muiden henkilökohtaisia töitä.

OneNote:

Opiskelijat luoda omat portfolionsa myös kukin omassa OneNotessaan. Tällainen portfolio voi olla esimerkiksi koko opintojen aikainen töiden keräyspaikka. OneNoten voi järjestää osioihin ja niiden alla oleviin sivuihin. Näin isonkin sisällön voi jakaa temaattisesti tai kronologisesti helposti hahmoteltavaksi kokonaisuudeksi. Jos OneNoten sisällöt halutaan jakaa, se onnistuu yläkulman ”Jaa”-painikkeesta. OneNotea voi käyttää myös työharjoitteluraportteihin, luentopäiväkirjoihin tai kurssien lopputöissä.

Class Notebook:

Luo Class Notebook  , jos haluat, että opiskelijaryhmän portfoliot ovat nähtävilläsi ilman erillistä jakoa. Vaikka jokaisella opiskelijalla onkin oma erillinen vain hänelle näkyvä osuutensa, on Class Notebookissa myös kaikille näkyviä yhteisiä osuuksia, jonne voit sijoitta esim. ohjeistuksia. Tiedäthän, että voit lisätä/poistaa opiskelijoita ja materiaaleja myös, kun olet saanut portfolion luonnin valmiiksi.

Vinkki OneNoten käyttöön.

Vinkki Class Notebookin käyttöön.

Vinkki päivitetty 6/2024