FutuRED ratkoo KIRA-alan kiperiä kysymyksiä

Nokia Arenan Paidia-tila näytti taas taitonsa muuntua tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivaksi tapaamispaikaksi.

Kiinteistökehittämisen tulevaisuusfoorumi FutuRED on taas ajankohtaisten tutkimustulosten ja KIRA-alan aiheiden keskiössä. Tällaisia ovat esimerkiksi alkava tutkimusprojekti data- ja tekoälystrategioista kestävän liiketoiminnan kehittämisessä ja CSRD-direktiivin vaikutukset, jotka mullistavat yritysten raportointia ja toimintaa.

Kiinteistö- ja rakennusala kuvitellaan usein hitaasti muuttuvaksi osin pitkien rakennushankkeiden aikataulujen vuoksi. Nyt alalle on kuitenkin tulossa suuria muutoksia tekoälyn hyödyntämisen yleistyttyä ja uusien Euroopan Unionin direktiivien myötä. Taustatekijöinä direktiiveillä ovat megatrendit, kuten ilmastonmuutos. FutuRED-tutkiikin juuri näiden vaikutuksia KIRA-alalla.

Mikä CSRD?

Kiihkeää keskustelua herättää ESG-raportointiin perustuva CSRD-direktiivi, joka on jo 2024 saanut suuret yritykset raportoimaan ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintoon kohdistuvista vaikutuksistaan (lisää tietoa täällä). Uusi direktiivi kattaa entistä laajemman kirjon yrityksiä, joiden on alettava suunnitella omaa raportointiaan.

– Euroopan Unionissa noteeratut pienet ja keskisuuret KIRA-alan yritykset eivät tajua, mikä niihin iskee, kun EU:n CSRD-direktiivin mukainen raportointi alkaa tammikuussa. Vuosi 2025 pitäisi raportoida, mutta kukaan ei oikein tiedä, mitä edes pitäisi mitata. Tämä on raju lainsäädäntö, jota on käytännössä lähes mahdoton validoida, arvioi Arttuasunnot Oy toimitusjohtaja Tino Nurmi.

KIRA-alan arki muuttuu muun muassa direktiivin vaikutuksesta. Työtehtäviin tulee enemmän erilaisia mittauksia ja alkuperien selvityksiä sekä Excel-taulukoiden pyörittelyä. FutuREDin työpajassa tätä pidettiin resursseja kuluttavana työtä.

FutuRED-työpajassa yllätysvieraana kävi Suomen Aluerakennuttaja SARAn uusi toimitusjohtaja Salla Eckhardt.

Ratkaisuja haasteisiin uuden hankkeen avulla

Apuna tiedon hallinnassa ja järjestämisessä voivat olla erilaiset data- ja tekoälystrategiat. Tampereen yliopiston tutkijatohtorit Mika Lehtimäki ja Osku Torro kehittelevätkin uutta Data- ja tekoälystrategioita kestävän liiketoiminnan kehittämisessä -tutkimushanketta, joka räätälöisi osallistujaorganisaatioille sopivat toimintatavat.

– Tutkisimme hankkeessa osallistujaorganisaatioiden tekoälystrategioiden hyödyntämispotentiaalia. Näin selvitään raportoinnista kuivin jaloin ja kehitetään uutta toimivaa toimintamallia. Toimimme myös tekoäly-yrityksiä ja KIRA-alan yrityksiä yhdistävänä tekijänä, jotta KIRA-alan yritykset löytyvät hyviä yhteistyökumppaneita tekoälykehitykseen, kertoo Torro.

Esittelijöille kohdistui heti monia kysymyksiä, mutta myös kannattajia. Lehtimäki ja Torro etsivätkin yhteistyökumppaneita hanketta toteuttamaan. Hankkeen on tarkoitus käynnistyä loppuvuoden puolella tai heti alkuvuodesta.

– Tämä projekti sopii hyvin nykyisiin tarpeisiimme ja on erittäin mielenkiintoinen, koska se on yritysstrateginen. Lähes 10 vuotta sitten otimme käyttöön ohjelmarobotit ensimmäisten joukossa kiinteistöalalla. Robotit helpottavat rutiininomaisissa töissä. Tekoäly helpottaa ajattelua vaativassa työssä ja pystyy luomaan täysin uusia mahdollisuuksia kiinteistö- ja rakennusklusterissa, kertoo Helsingin opiskelija-asuntosäätiö Hoasin toimitusjohtaja, rakennusneuvos Matti Tarhio.

Uusien projektien lisäksi Kiinteistökehittämisen osaamiskeskuksella (KCRED) on useita tutkimusprojekteja, joista osa on jo loppusuoralla. Kuulimme kokouksessa Alueellinen asuntokehittäminen ARVO ja E3 Pandemic Response -hankkeista. E3 onkin ollut näkyvillä valtakunnallisissa uutisissa, kun tutkijat löysivät, että ilmanpuhdistus vähentää päiväkotilasten sairastelua jopa 18 %.

Lue lisää FutuREDista täältä.

Lisätietoja:

Jukka Puhto, TkT
Johtaja, Kiinteistökehittämisen osaamiskeskus
050 550 1234

Teksti ja kuvat:

Alisa Hakola, YTM
tiedottaja ja tutkija, CoreLab
alisa.hakola@tuni.fi

FutuRED-hankkeessa rahoittajina ja yhteistyökumppaneina toimivat Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinko, Helsingin opiskelija-asuntosäätiö HOAS, Visma Sirius Oy, Arttuasunnot Oy, Lassila & Tikanoja Oyj, Lujatalo Oy, Lännen palveluyhtiöt Oy, NCC Property Development Oy, PEAB Kiinteistökehitys Oy ja Saint-Gobain Finland Oy.