Yksilöllisesti istuvat XR-teknologian käyttömahdollisuudet

Vihreäpaitainen mies, jolla on valkoiset XR-lasit päässä. Hän hymyilee hieman ja osoittaa ohjaimella sivulle päin.
Laajennetun todellisuuden Häme -hankkeen vierailujen aikana sai kokeilla myös Meta Quest 3 -laseja.

Laajennetun todellisuuden Häme -hanke tuntuu suorastaan kiitävän kohti huhtikuun finaalia. Mitä uutta hankkeessa on tapahtunut? Ohjausryhmän kokouksessa saimme erinomaista palautetta rahoittajalta ja yrityksiltä, HAMK Smart –vierailut taas toivat yritysten omat mallit virtuaalitodellisuuteen. Entä mitä on vielä jäljellä?

Tammikuisen ohjausryhmän palautteen perusteella hanke on täyttänyt tavoitteensa ja pohtinut, miten paikalliset yritykset voisivat hyötyä laajennetun todellisuuden (XR) -teknologiasta työnkuvissaan, erityisesti suunnittelussa? Hyödyt niittääkseen, on tärkeä tietää mikä on järkevää yritysten kannalta.

Tarvitaanko kaikista kalleimmat lasit ja muutama asiantuntija remmiin? Vai riittävätkö käyttäjille tarkoitetut kakkulat ja muutama demo, joilla pötkitään jo pitkälle muiden kilpailijoiden ohi? Mitä se vaatii yritykseltä, että teknologiaa voisi hyödyntää? Millaista osaamista, millä hinnalla? Miten laserkeilattu materiaali saadaan pelimoottoriin, jossa omia malleja voi tarkastella? Näitä kysymyksiä tuli esiin ohjausryhmän jäseniltä ja melkein samaan vetoon lyötiin myös löylyä lisää: mitä sitten tapahtuu, kun kuvioon lisätään tekoäly?

Tilannekohtaisesti räätälöityjä vaihtoehtoja

Monille HAMK Smart -tapaamisten aikana XR-teknologia oli ainakin tiedossa. Silti käyttökelpoisuus omien mallien ja tarpeiden saralla mietitytti. Tällöin myös teknisemmät aihepiirit, kuten tiedostojen siirtäminen kohteesta toiseen oikeilla asetuksilla, tulivat tärkeiksi. Täytyi tietää myös, mikä alustoista olisi paras itselle.

Valinnoissa vaikuttavat paljon tarkoitus ja toiminnallisuus. Haluatko liikuttaa käsiäsi mallia tarkastellessa? Haluatko, että malli liikkuu tai sen osat liikkuvat? Pitääkö sinun päästä vapaasti kävelemään mallin läpi, vai riittääkö mallin yleinen tarkastelu? Haluatko ystävät mukaan kierrokselle virtuaalitodellisuuteen?

Miten jakaa kokemus virtuaalimaailmasta?

– Malleja ja videoita katsoo helposti 2D ruudulta ja ajattelee niiden olevan hyviä ja hienosti tehtyjä. On kuitenkin aivan eri asia laittaa XR-lasit päähän ja nähdä malli toisessa todellisuudessa, tai vaikka osana sitä samaista huonetta. Sen tunteen myös helposti unohtaa ja haluaa tarkistaa myöhemmin, että oliko se oikeasti niin mahtavaa – olihan se, kertoo Tampereen yliopiston tutkija Alisa Hakola.

HAMK Smart käyntien aikana pohdimmekin tärkeää kysymystä: miten edistää laajennetun todellisuuden hyödyntämistä, jos yritysten johtajat eivät ole koskaan koittaneet XR-laseja? Meillä on käynyt paljon suunnittelijoita ja myös johtotehtävissä olevia henkilöitä vieraina. He tietävät, mitä haluaisivat käyttää työssään. Tämän ajatuksen ”myyminen” johdolle on kuitenkin haastavaa, jos itsellä ei ole XR-laseja kätevästi takataskussa.

Juha-Matti Torkkel esitteli HAMK Smartin tiloja, tapoja ja koneita yrityksille.

– Suurin osa yrityksistä kuvasi hanketta sanalla “silmiä avaava” tai “huikea kokemus”. Hankkeessa keskityttiin kokemusten saamiseen, ei niinkään teorian puhumiseen. Virtuaalimaailmaa on kovin vaikea selittää ihmiselle, joka ei koskaan ole pitänyt laseja päässään, mutta kun pääsee itse seikkailemaan eri maisemissa ja katsomaan omaa mallia virtuaalilasien kautta, löytyykin äkkiä puhuttavaa ja kokemusten vaihtoa. Lasien kokeilun jälkeen saimmekin monta hersyvää keskustelua aiheesta, mihin kaikkeen XR-teknologiaa voisikaan hyödyntää. Yritysvierailijoiden ilmeet olivat näkemisen arvoisia, sillä eihän tästä teknologiasta voi kukaan olla innostumatta, hymyilee hankkeen projektipäällikkö Sanna-Maaria Siintoharju HAMKilta.

Samaan aihepiiriin liittyen ohjausryhmän kokouksessa tunnistimme tarpeen luoda lyhyt demo, jolla esitellään, kuinka nopeasti oman mallinsa saa ladattua pelimoottoriin ja siitä valmiiksi esiteltäväksi. Tämän ensimmäisen version saatte tarkasteltavaksi Laajennetun todellisuuden Häme loppuseminaarissa, joka järjestetään 18.4.2024 HAMKissa, Design Factoryn tiloissa klo.12:30 – 16:00. Paikalle on kutsuttu myös Varjo, joka tulee esittelemään uusinta lippulaivaansa: XR4 –laseja. Loppuseminaarissa demotaan myös sitä, miten reality capturea voi kuka vain hyödyntää.

Lisäksi hankkeen työntekijöitä voi tulla tapaamaan Hämeen sukukokoukseen 16.5-17.5.2024. Näin jalkaudumme useiden alueen yritysten pariin esittelemään XR-teknologian mahdollisuuksia.

Lue lisää hankkeesta kotisivuiltamme: Laajennetun todellisuuden Häme – HAMK

Uutinen löytyy myös HAMK-nettisivuilta.

Lisätietoja:

Sanna-Maaria Siintoharju, KTM
HAMK Design Factory, projektipäällikkö & Senior Lecturer
sanna-maaria.siintoharju@hamk.fi

Jaakko Kinnunen, FM
CoreLabin projektipäällikkö, viestintävastaava
050 437 7144

Laajennetun todellisuuden Häme -hankkeen rahoittaa Hämeen Liitto.