Arvo-hanke ehdottaa ennakoitavuutta hallitusohjelman päätöksiin

Arvo-hanke käsitteli työpajassaan uutta hallitusohjelmaa ja sen vaikutusta eri alan toimijoihin, kuten rakennuttajiin ja kaupunkeihin. Työpajan tarkoituksena oli pohtia miten hallitusohjelman asumista koskevat päätökset heijastuvat rakennusalan toimijoiden näkökulmasta tulevaisuuden toimenpiteisiin. Alla oleva teksti on syntynyt työpajakeskustelun pohjalta.

Koko kansantaloutta koskeva perusongelma on korkotaso, joka hillitsee kaikkia investointeja heikentäen myös asuntoihin kohdistuvaa kysyntää. Vapaarahoitteinen omistusasuntotuotanto on lähestulkoon loppunut, eivätkä asuntotuottajat aloita uusia hankkeita lähiaikoina. Ainoastaan käynnissä olevat hankkeet viedään loppuun. Todennäköistä on, että hankkeiden aloitusedellytyksiä ei ole lainkaan ensi vuonna, sillä rahoituslaitokset edellyttävät niin suuria ennakkovarausasteita, joihin ei edes hyvinä aikoina päästä.

Tilannetta pahentavat myös myymättömien asuntojen suuri määrä ja korkeat rakennuskustannukset. Tällöin uusia hankkeita ei aloiteta, koska myymättömien asuntojen hinta on alhaisempi kuin tulevien asuntojen hinta. Lisäksi tilannetta heikentää kiinteistösijoitusyhtiöiden vaikea rahoitustilanne. Ne panostavat rahoituksensa uudelleenjärjestelyihin, eivätkä osta uusia asuntoja lähiaikoina.

Rakennushankkeet ovat hyvin pitkäkestoisia, joten nopeita toiminnan muutoksia on vaikea tehdä. Rakentamista koskevien normien purkaminen ja muut hallinnollisen menettelyn keventämistoimet ovat pitkiä ja niiden vaikuttavuus on kyseenalaista.

Uusia hankkeita ei aloiteta, ellei ennakkovarauksia tehdä riittävästi. On siis kyseenalaista, kuinka esimerkiksi tonttitarjonnan voimakas lisääminen tai sanktiot hankkeen viivästyessä auttaisivat tilannetta.

Hallitusohjelmassa on esitetty useita toimia, joilla pyritään nopeasti muuttamaan asumiseen kohdistuvia tukia. Esimerkiksi asumisoikeusasuntojen tuen äkillinen lopettaminen aiheuttaa epätietoisuutta: mitä tehdään jo suunnittelussa oleville hankkeille? Näihin hankkeisiin on jo upotettu mittaviakin kustannuksia, ja tuen äkillinen lopettaminen vaatii suunnitelmien sekä tuotanto-ohjelmien muuttamista.

Asumisoikeusasuntojen tuen lopettaminen kaventaa myös asukkaiden valintamahdollisuuksia eri asuntojen hallintamuotojen välillä, ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu suuri kysyntä.  Suotavaa onkin, että asumisoikeusasuntojen tuen vähentäminen tapahtuu viiveellä, jotta alan toimijat ehtivät reagoimaan muuttuneeseen tilanteeseen.

Tyystin pysähtynyt asuntorakentaminen johtaa työvoiman liikkuvuuden vähentymiseen ja tarpeiden patoumaan. Tällainen tilanne on kuitenkin yhteiskunnallisesti haastava, sekä jättää useita ihmisiä vaikeaan tilanteeseen. Ennen kuin markkinaehtoinen asuntotuotanto piristyy, on keskeistä, että julkisen sektorin tekemien päätösten kautta ei tilannetta pahenneta, vaan päätösten toimeenpanoon annetaan riittävä siirtymäaika.

Tutustu Arvo-hankkeeseen sen kotisivuilla!

Lisätietoja:

Jukka Puhto, TkT
Johtaja,
Kiinteistökehittämisen osaamiskeskus
050 550 1234

Arvo-hankkeessa yhteistyökumppaneita ja rahoittajina toimivat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), A-Insinöörit Oy, Espoon kaupunki, Hartela-yhtiöt Oy, Helsingin kaupunki, Järvenpään kaupunki, Peab Oy, Redeve Oy, Setlementtiasunnot Oy, Talonrakennusteollisuus ry, TA-Rakennuttaja Oy, Tampereen kaupunki, YIT Oy ja Y-Säätiö sr.