CoreLab-yritysjäsen: Arttuasunnot panostaa digitaalisuuteen

Mauno Lounakoski (vas.) ja toimitusjohtaja Tino Nurmi yhtiön toimistolla Tulli Business Parkissa.

Arttuasunnot Oy on yleishyödyllinen yhtiö, joka ei tavoittele voittoa. Yritys toimii valtakunnallisesti hoiva- ja palveluasumisen hankesuunnittelussa, rahoituksessa sekä rakennuttamis- ja hallinnollisissa palveluissa. Arttuasunnoilla on valmiita rakennuksia yli 40 ja asuntoja 1900 kappaletta.

CoreLabin-yritysverkosto saa uuden jäsenen, kun Arttuasunnot liittyy verkostoon. Kehitystyöhön aktiivisesti panostava ja yhdessä Suomen Aluerakennuttaja Oy:n kanssa kansainvälisille markkinoille suuntaava yritys tuo Tampereen yliopistolle tärkeän yhteistyökumppanin etenkin digitaalisen rakentamisen alueella.

– Digitaalisuudesta on puhuttu tosimielellä kymmenen vuotta, mutta noin kaksi vuotta sitten alkoi näyttää siltä, että maailma olisi oikeasti valmiina siirtymään digitaalisuuteen, Arttuasuntojen toimitusjohtaja Tino Nurmi kertoo.

Nopean muutoksen taustalla vaikuttaa moni asia: Alalle valmistuva uusi sukupolvi on kasvanut digitaalisessa maailmassa koko ikänsä, joten heille digitaalisuus on normaali osa elämää. Tietoliikennenopeudet ovat kasvaneet kiihtyvällä tahdilla, ja parhaillaan maailmalla pystytetään 5G-verkkoa, joka tuo valtavan hyppäyksen nykyiseen verkkoon verrattuna. Lisäksi laitteiden hinnat ovat tulleet alaspäin jo pitkään, puhutaan sitten sensoreista, VR-laseista tai tietokoneista.

Maailma siirtyy vauhdilla digitaalisuuteen

Arttuasuntojen ja Suomen Aluerakennuttajan väki on myös kiertänyt maailmalla katsastamassa kehityksen uusia tuulia.

Kaksi vuotta sitten yritykset olivat mukana CoreLabin ulkomaan opintomatkalla Singaporessa.

– Singaporessa omistajillemme syntyi kipinä siitä, että tämä on se suunta, johon haluamme lähteä. Singaporessa nähdyn perusteella olemme toteuttaneet kaksi opintomatkaa Autodesk University konferensseihin, viime kesäkuussa Lontooseen ja marraskuussa Las Vegasiin. Matkoilla kuulimme paljon siitä, mikä on tällä hetkellä mahdollista, Nurmi sanoo.

Toimitusjohtajan mukaan uutta teknologiaa ovat perinteisesti rummuttaneet suunnittelijat, mutta omistajien tasolla mahdollisuuksia ei aina ole ymmärretty. Nyt tämäkin asiantila on murroksessa.

– Aiemmin on ollut vain tätä ”push”-ilmiötä teknologiaväen suunnalta, omistajien puolelta tuleva ”pull”-ilmiö on puuttunut. Nyt olemme uudessa maailmassa, jossa mahdollisuudet ymmärretään laajemmin. Isoin haaste on rakennusteollisuuden mukaan tuleminen. Mutta uskon tässä nuoreen sukupolveen, Nurmi toteaa.

Digitaalisuus ei ole itseisarvo vaan erilainen tapa toimia

Arttuasunnot on viime aikoina keskustellut rakennusfirmojen kanssa digitaalisesta rakentamisesta, ja kiinnostus on ollut selkeässä kasvussa.

– Aiemmin digitaalisuus on ollut enemmän pienen piirin ”hifistelyä”. Omassa toiminnassamme pyrimme yksinkertaistamaan asiaa: digitaalisuus ei ole itseisarvo vaan erilainen tapa toimia. Alalla ollaan menneisyydessä epäonnistuttu siinä, että uusi teknologia on yritetty tuoda osaksi vanhoja järjestelmiä, Nurmi kertoo.

Suomen aluerakennuttaja Oy :n VDC-manager Mauno Lounakoski mainitsee esimerkkinä valvonta-applikaation, jonka yritys on itse kehittänyt.

– Kaikki valvojamme käyttävät samaa mobiiliapplikaatiota, jolloin pystymme tuottamaan laadultaan tasaisia raportteja. Halusimme luoda työkalun, jolla tilaaja saa pelkän valvontaraportin lisäksi laadukkaan tilannekuvan työmaalta. Teemme täällä vain niitä asioita, joista on tilaajalle helposti osoitettavaa kaupallista hyötyä, emme vaan tee asioita tekemisen takia, Lounakoski sanoo.

Applikaatiossa raporttipohjaan täydennetään käynnin yleistiedot, tehdyt malliasennukset, mahdolliset virheet ja puutteet sekä liitetään työmaakierroksen aikana otetut kuvat. Tämän jälkeen se on reaaliaikaisesti valmiina lähetettäväksi hankkeen osapuolille.

– Tällä hetkellä selvitämme mahdollisuutta integroida applikaatiomme osaksi digitaalisen rakennuttamisen pilvipalvelupohjaisia ohjelmistoja, Lounakoski toteaa.

Yliopistoyhteistyö avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia

CoreLabin digitaalisen rakentamisen teemaverkosto tarjoaa Arttuasunnoille laajan yrityksistä ja tutkijoista koostuvan yhteisön.

Tino Nurmen johdolla Arttuasunnot ja SARA ovat panostaneet digitaalisuuden kehittämiseen.

– Koko urani ajan olen aina ollut jossain hankkeessa mukana. Yliopistoyhteistyön avulla voimme yrityksenä nähdä, missä markkinat 3-5 vuoden päästä ovat. Yrityksessä kehittämisen aikajänne on sitten yhdestä kolmeen vuotta, Nurmi kertoo.

Digitaalisuus, VR- ja AR-teknologia ja ennen kaikkea uusi ajattelutapa teknologian mahdollisuuksista ovat siirtyneet kiinteistö- ja rakennusalan valtavirtaan. Arttuasunnot ja SARA ovat molemmat mukana uuden teknologian läpimurrossa.

– Rakennusliikkeissä vastaanotto on ollut hyvä, aika ja teknologia on nyt kypsä muutokselle. Yrityksenä meillä on hyviä vuosia takana ja pystymme investoimaan kehitystyöhön. Me tähtäämme Suomen lisäksi myös kansainvälisille markkinoille, mahdollisuudet ovat valtavat, Nurmi toteaa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tino Nurmi, Arttuasunnot Oy