Fablabin palautekyselyn antia

Fablabin kevätkausi jäi vallitsevan tilanteen vuoksi lyhyeksi. Tästä huolimatta keräsimme jälleen asiakaspalautteen, ja saimme mukavasti kyselyymme vastauksia. Kiitos kaikille vastanneille!

Yhteensä kyselyyn vastasi 89 henkilöä ja yleisilmeeltään saamamme palaute oli positiivinen. Noin kolmannes kyselyn vastaajista käytti Fablabin laitteita ensi kertaa kevätkauden aikana. Käyttäjien keskuudessa Fablab koettiin hyödylliseksi ja vastaajista yli 90 % aikoo varmasti käyttää Fablabin palveluja myös jatkossa.

Learning by Doing -infot saivat niin ikään vastaajilta positiivista palautetta ja ne koettiin hyödyllisiksi. Mikäli kysyntää on lisäämme koulutuksia syyskaudella.

Palautteidenne pohjalta päivitämme nettisivujamme kevään aikana mm. lisäämällä enemmän tietoja käytettävissä olevista materiaaleista sekä kuvia tilasta ja laitteista. Lisäämme myös CNC-koulutusmateriaalin verkkosivuille saataville.

Lisäksi saimme runsaasti avointa palautetta, jotka olemme käyneet tiimissämme tarkoin läpi. Otamme palautteestanne useita kehitysehdotuksia lisäselvitykseen/käytäntöön.

Alla on muutamia poimintoja kyselyssä esiin nousseista kysymyksistä:

– Varauskalenteria on hankala käyttää. Jokaisen laitteen pitää klikata erikseen. Tämä ei ole mielekästä esimerkiksi vapaata 3D-printteriä hakiessa.

o Voit hakea vapaita aikoja laitteille myös varauskalenterin oikeassa laidassa olevalla ”Refine Search” -toiminnolla. Haulla voit etsiä juuri sinä hetkenä vapaana olevat laitteet tai hakea vapaita laitteita tiettynä päivänä ja ajankohtana.

– Tapahtumien tiedotus voisi olla näkyvämpää. Harmittaa, kun jää kiva tapahtuma väliin siksi, ettei ole tiennyt siitä. Voisiko käyttöön ottaa esimerkiksi postituslistaa?

o Selvitämme mahdollisuutta ottaa käyttöön postituslista. Postituslistalla olijoille tiedotettaisiin paitsi Fablabin tapahtumista, myös äkillisistä laiterikoista ja tai muista poikkeuksista esimerkiksi aukioloaikoihin. Postituslista liittyminen vaatii henkilön oman ilmoittautumisen.

– Voisiko Fablabiin tulla myyntiin valkoisia kangaskasseja ja eri värisiä akryylilevyjä?

o Lisäämme valikoimaamme valkoiset kangaskassit.

o Eri väristen akryylilevyjen tuominen valikoimiin on haastavaa. Minimitilausmäärä on levyissä melko suuri ja värilliset akryylilevyt ovat kalliita ja menekki tästä syystä vähäistä. Valitettavasti emme näiden syiden vuoksi pysty lisäämään värivalikoimaa akryyleissa.

– Voisiko laitteista saada lisää käytännön ohjeita tai videoita nettisivuille?

o Kevään aikana olemme päivittäneet laitteiden ohjeita. Lisäksi olemme tehneet eri laitteille ns. tipsikortit. Laitteiden käytöstä löytyy videoita mm. valmistajien toimesta. Fablab-videoiden tekemisessä on haasteena niiden nopea ”vanhentuminen”. Tämän vuoksi jätämme laitevideoiden tekemisen niille, jotka sen paremmin osaavat ja linkkaamme nettisivuille mielestämme hyviä valmiita sisältöjä.

o Olemme laatimassa myös laitekohtaisia tipsikortteja, joihin on listattu kunkin laitteen käytön keskeiset pointit ja työnkulku

– Vanereiden ”kierous herätti” myös keskustelua.

o Vaneri on luonnonmateriaalina haastava. Laservaneri joudutaan tilaamaan Fablabiin suurissa erissä, jonka vuoksi materiaalia varastoidaan tilassa pitkään. Luonnonmateriaalina vaneri on altis esimerkiksi ilmankosteudelle ja lämpötilan vaihteluille. Valitettavasti emme pysty nyt muuttamaan vanerin varastointiolosuhteita, mutta pyrimme koko ajan kehittämään asiaa parempaan suuntaan.

Vanerilevyn käyristyminen voi johtua viilukerrosten erilaisista ominaisuuksista, epäsymmetrisestä rakenteesta, epätasaisesta kosteuden jakautumisesta viilujen välillä tai puristuksessa syntyneistä sisäisistä jännityksistä.

Vanerin käyristymiseen vaikuttavia ominaisuuksia ovat viilujen turpoaminen, kutistuminen ja kimmokerroin. Puuaineksessa olevat viat, joita ovat esimerkiksi oksat, vino-, ja poikkisyisyys, reaktiopuu sekä pinta- ja sydänpuuosuudet aiheuttavat kosteuden sitoutumisen vaihtelevuutta viilujen välillä.

Levyn rakenteen epäsymmetrisyyttä, aiheutuu kun, syysuunnat eri kerroksissa eivät ole 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Jo yksi vinosyinen viilukerros saattaa aiheuttaa levyn käyristymistä kosteusolosuhteiden muuttuessa. Lämpötilan ja ilman suhteellisen kosteuden muutokset vaikuttavat vanerin tasapainokosteuteen. Jos nämä muutokset ovat nopeita tai ne kohdistuvat eri puolille levyä eri tavalla, voivat ne myös aiheuttaa sen käyristymistä.