Opiskelijat toteuttivat viihde-elektroniikan harjoitustyön turvallisesti koronarajoitukset huomioiden FabLabissa

Kädessä aarteenilmaisija joka tehtiin harjoitustyönä.

Keväällä -21 FabLabissa kävi viihde-elektroniikka -kurssin opiskelijat tulostamassa osia harjoitustyöhön. Kurssilla oli n. 100 opiskelijaa, jotka työskentelivät 2-3 hengen ryhmissä.

Valokuvassa Karri Palovuori.Elektroniikan professori Karri Palovuorella, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta  (ITC) on jo useamman vuoden kokemus hyödyntää FabLabia opetuksessa.

– Kyseessä on kurssin harjoitustyö, joka tänä vuonna oli ’aarteenilmaisin’. Tylsempi tekninen nimi laitteelle on yleensä metallinpaljastin tai miinaharava (muistaako joku vielä PC-pelin?). Mutta koska viime vuosina näillä on Suomessa löydetty ihan oikeitakin aarteita, niin uusi nimi on perusteltu, kertoo Palovuori.

– FabLabissa opiskelijat tulostivat laitteen rakenteen mekaaniset osat: laitekotelon ja etsintäkelan rungon. Elektroniikan rakentelun pakollinen osio on aina laitteen kotelointi ja nykyään se onnistuu moderneilla menetelmillä FabLabissa tavattomasti kätevämmin kuin ennen vanhaan, lisää Palovuori.

Tälle kurssille FabLab on välttämätön ja korvaamaton

– FabLabin henkilökunta on ollut avuliaampaa ja ystävällisempää kuin mitä kukaan on osannut odottaa. Täällä todellakin on otettu asiakaspalvelu ja tekijöiden opastus sydämen asiaksi. Vaikka opiskelijoita on kurssilla lähes sata! Kiittelee Palovuori.

Kehitysideoita

– Mitään ei varsinaisesti puutu, mutta ala kehittyy ja jatkossakin olisi hyvä, että uusimmat menetelmät olisivat käytössä. Eli laitteita tulee hankkia sitä mukaa kun sellaisia keksitään ja niitä pitää henkilökunnan opetella mestaroimaan jatkossakin.

Oletko jossakin muussa yhteydessä hyödyntänyt FabLabia esim. omissa projekteissa yms.?

– Kymmeniä kertoja. Alkaen nyt siitä, että laserleikkaan aina joulun alla vaimon suunnittelemat joulukortit siellä. 🙂

Viihde-elektroniikka on opintojakso, jolla on täysin eri harjoitustyö joka vuosi. Aina niissä on myös FabLabissa tehtävä osuus, toteaa Palovuori.

FabLabissa huomioitu koronaturvallinen ympäristö

FabLab tilana koetaan hyvin turvalliseksi ympäristöksi, selkeillä opastuksilla sekä paikan päällä saatavilla käsidesillä, kasvomaskeilla sekä kertakäyttöhanskoilla. Myös jäljitys mahdollisen korona altistumisen varalle on huomioitu nimilistalla.

– FabLabin koneet on sijoiteltu siten, että turvavälit toteutuvat itsestään. Itse asiassa mielestäni rajoitusten ei siellä olisi tarvinnut olla näinkään tiukat juuri tästä syystä. Korona-aikana tämä on yksi turvallisimmista paikoista työskennellä kampuksella, kiittelee Palovuori.

Myös opiskelijoilta saadun palautteen mukaan – Koin oloni turvalliseksi. Ohjeistukset olivat selkeitä ja turvavälit toteutuivat hyvin. Rajoituksista huolimatta sain henkilökunnalta opastusta tarvittaessa.  Laitteiden varaus kävi helposti sähköpostilla.

– Toivottavasti rajoitteista päästäisiin mahdollisimman pian ja palattaisiin normaaleihin aukioloaikoihin, toteaa opiskelija vielä.

Teksti: Karri Palovuori ja opiskelija

Kuva: Karri Palovuori