FabLabissa tulostettu koemalli - Vuohet pysyvät laitumella ja lehmät tuottavat sähköä teknologialla, tutkitaan nyt Tampereen yliopistossa

Valokuvassa lehmä jonka kaulassa anturi.

Sähköä lehmän liikkeistä.

Tutkijatohtori David Blažević tutkii, miten energianlouhintaa voisi käyttää tuottamaan sähköä eläinten liikkeistä. Tuloksista voivat hyötyä niin ketterät vuohet kuin luonnon monimuotoisuuskin.

Energianlouhintaa käytetään paljon muun muassa teollisuudessa silloin, kun on saatava virtaa paikkoihin, joissa johdot ja paristot eivät tule kysymykseen. Marie Curie -tutkijatohtori David Blažević tutkii, miten energianlouhintaa voisi käyttää tuottamaan sähköä eläinten liikkeistä. Tuloksista voivat hyötyä niin ketterät vuohet kuin luonnon monimuotoisuuskin.

– Mietin vielä, miten data eläinten liikkeistä saadaan parhaiten talteen. Tarvitaan pieniä laitteita, jotka voi kiinnittää esimerkiksi kaulapantaan tai jalkaan. Hervannan FabLabissa voi kätevästi tehdä koemalleja, Blažević kertoo.

Mielenkiintoinen juttu luettavissa kokonaisuudessaan Tampereen yliopiston kotisivuilta

Sekä Neilikka-lehmän tarina Ahlmannin kotisivuilta

Juttua lisää myös Davidin omassa blokissa (Englanninkielinen  artikkeli)

Kuva: Riitta Niiranen