Teollisuus 4.0 -mukainen oppimis-, tutkimus- ja innovointiympäristö ketterästi käyttöön TAMKin FieldLabissa

Tampereen ammattikorkeakoulun uuden FieldLabin avajaisia vietettiin joulukuussa 2019.

− Tilaisuus oli innostava ja antoi meille uskoa, että olemme kehittämässä TAMKn fasiliteetteja ja osaamista oikeaan suuntaan, kertoo yliopettaja Mika Ijas. Hän oli iloinen nähdessään paikalla niin monia kiinnostuneita yrityksiä.

Teollisuusyrityksillä on monia haasteita Suomessa. Nämä haasteet koskettavat kaikenkokoisia yrityksiä, erityisesti pieniä ja keskisuuria toimijoita, joiden tulee ottaa haltuun digitaaliseen transfromaatioon, osaamisten ja kyvykkyyksien ylläpitämiseen ja ammattitaitoisen työvoiman saantiin liittyviä haasteita. Samalla yritysten pitäisi vauhdittaa myös omia innovaatioprosessejaan.

Korkeakoulujen tarjoamat kokeilu- ja oppimisympäristöt hyötykäyttöön

Yhtenä vastauksena teollisuusyritysten haasteisiin on ekosysteemin – usein korkeakoulujen – tarjoamien tutkimus- ja innovointiympäristöjen entistä tehokkaampi ja ketterämpi hyödyntäminen. Tampereen ammattikorkeakoulu tarjoaa oppimis- ja testausympäristön Pirkanmaan alueen pk-yrityksille. TAMK FieldLab on Teollisuus 4.0:n mukainen kokeilu- ja oppimisympäristö.

− Vuonna 2020 otamme FieldLab-ympäristön tehokkaasti käyttöön opetuksessa ja tutkimus/tuotekehityshankkeissa yhteistyötahojen kanssa. Tuomme sen lähemmäs paikallisia valmistavan teollisuuden yrityksiä. Meihin voi ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä, jos tulee mieleen aiheeseen liittyviä avauksia, Ijas kehottaa.

Ijas kertoo, että TAMKissa seurataan mielenkiinnolla muiden korkeakoulujen kokemuksia teollisuusyritysten kanssa tehdystä Teollisuus 4.0 -yhteistyöstä. − Olemme avoimia kaikelle yhteistyölle, joka edesauttaa Teollisuus 4.0 -kyvykkyytemme vahvistumista, jonka avulla voimme vastaavasti vahvistaa alueemme teollisuusyrityksiä.

− Tulemme järjestämään tutustumis- ja verkostoitumistilaisuuksia, kun saamme ympäristön täysimittaisesti käyttöön. Tervetuloa mukaan toimintaan!