Menneisyydessä saatu ammatti on avain tulevaisuuden ammattilaiseksi

Kun olet muuttanut toiseen maahan, menetät itsesi! Luulen, että suuri joukko maahanmuuttajia ymmärtää minua. Olla hämmentyneenä, ja olla ilman käsitystä siitä, kuka minusta tulee, kun sopeudun ja sopeudunko ollenkaan? Juuri tällaisia ​​tunteita kohtasin, kun muutin Ukrainasta Suomeen kolme vuotta sitten. On erittäin tärkeää löytää tukea näin vaikeana aikana.

Oli suuri ilo osallistua Sedun kielikursseille, joissa ammattitaitoisten opettajien ansiosta pääsin oppimaan kielen perusteet. Kielikurssin suorittamisen jälkeen – uusi vaihe – paljon kysymyksiä. Minne mennä seuraavaksi? Millainen ammatti minun pitäisi hankkia ollakseni hyödyllinen ja hyödyllinen yhteiskunnassa?! Pystynkö koskaan tekemään sitä, missä olin mielestäni paras. Paljon kysymyksiä….

Ukrainan pedagogisella koulutuksella ja sosiaalipedagogin tutkinnolla Suomessa näytti siltä, ​​että mikään ei olisi mahdollista. Kuinka tehdä niin vastuullista työtä ilman moitteetonta kielitaitoa? Vai luopua omasta ammatista ja valita jotain helpompaa on kuin itsensä ja omien unelmien pettämistä. Suureksi yllätyksekseni sain tietää, että kaikki ei ole niin toivotonta kuin minusta näytti. On ihmisiä ja oppilaitoksia, jotka ovat valmiita auttamaan tavoitteen saavuttamisessa. Lähetettyni asiakirjat OPH:lle sain vastauksen, että täydentämällä opetustoimintaa koskevia tietojani saan oikeuden opettajan työhön.

Onni hymyili minulle jälleen kerran, kun sain mahdollisuuden liittyä hankkeeseen ” TAOK Ammatillinen opettajankoulutus OSU 2”. Pienessä ryhmässä opettajat pystyivät organisoimaan koulutusprosessin erittäin tuottavasti. Riittävä määrä materiaalia ja tehtäviä sen lujittamiseen antoi hyvän pohjan oppimiselle. Teorian lisäksi meillä oli mahdollisuus osallistua erilaisille luoville tunneille, saada tukea ja neuvoja opettajilta sekä näyttää omaa luovuuttamme järjestämällä oppitunteja.

Seuraava askel oli mahdollisuus käydä läpi pedagoginen harjoittelu, lujittaa hankittua tietoa ja kokeilla opetusta kokeneiden opettajien ohjauksessa. Vaikka uuden kokemuksen saaminen oli pelottava ja omista kyvyistä oli kykyjen suhteen oli epävarmuuden tunne, kaikki opiskelijat saivat ohjeita ja neuvoja, kuinka haluttu tavoite saavutetaan.

Sain loistavan mahdollisuuden tehdä opetusharjoituksia maahanmuuttajille järjestetyssä koulutuksessa. Etelä-Pohjanmaan opisto on mahtava paikka. Opettajakunta otti minut erittäin lämpimästi vastaan. Oppilaitoksen ilmapiiri on erittäin miellyttävä, opiskelijat ovat ystävällisissä väleissä opettajien kanssa ja oppiminen on rentoa. Suureen vastuun tunteeseen opiskelijoita kohtaan liittyi myös suuri ilo saada hyötyä ja olla osa mahtavaa tiimiä.

Työni on vielä kaukana täydellisyydestä, mutta sain opettajilta tarvittavan motivaatiolatauksen jatkaa opintojani ja ammatillista kehittymistäni.

Olena, T. Opettajaksi Suomeen – hankkeesta valmistuva AmO (ammatillinen opettaja)