Opettajan kannattaa aloittaa opetuksen saavutettavuuden kehittäminen opintojakson tai yksittäisen tehtävän osaamistavoitteiden määrittelystä ja niiden täsmentämisestä. Mitä osaamistavoitteet ovat? Millä eri keinoin niihin voi päästä? Mitä nykyisestä tehtävästä/opetusmenetelmästä tms. voidaan muokata niin, että osaamistavoitteet edelleen täyttyvät?
On mahdollista, että jokin tehtävä suoritetaan totutulla menetelmällä, vaikka osaamistavoitteet voidaan saavuttaa myös käyttämällä muita, vaihtoehtoisia toimintatapoja. Kenties teetät oppimistehtävän aina esseenä, vaikka esseen kirjoittaminen ei itsessään olisikaan kyseisen tehtävän osaamistavoitteena. Kirjoittaminen voi aiheuttaa joillekin opiskelijoille haasteita eikä todellinen osaaminen pääsekään esseessä esiin. Voisiko osaamisen ja oppimisen tuoda esiin vaihtoehtoisesti myös esimerkiksi podcastin, portfolion tai videon muodossa?
Seuraavaksi esitellään käytännön vinkkejä, joilla voit muokata opetustasi saavutettavampaan suuntaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, vaan voit napata listalta muutamia opintojaksoillesi soveltuvia käytänteitä kerrallaan.