Käytännön vinkkejä saavutettavaan opetukseen

Opettajan kannattaa aloittaa opetuksen saavutettavuuden kehittäminen opintojakson tai yksittäisen tehtävän osaamistavoitteiden määrittelystä ja niiden täsmentämisestä. Mitä osaamistavoitteet ovat? Millä eri keinoin niihin voi päästä? Mitä nykyisestä tehtävästä/opetusmenetelmästä tms. voidaan muokata niin, että osaamistavoitteet edelleen täyttyvät?

On mahdollista, että jokin tehtävä suoritetaan totutulla menetelmällä, vaikka osaamistavoitteet voidaan saavuttaa myös käyttämällä muita, vaihtoehtoisia toimintatapoja. Kenties teetät oppimistehtävän aina esseenä, vaikka esseen kirjoittaminen ei itsessään olisikaan kyseisen tehtävän osaamistavoitteena. Kirjoittaminen voi aiheuttaa joillekin opiskelijoille haasteita eikä todellinen osaaminen pääsekään esseessä esiin. Voisiko osaamisen ja oppimisen tuoda esiin vaihtoehtoisesti myös esimerkiksi podcastin, portfolion tai videon muodossa?

Seuraavaksi esitellään käytännön vinkkejä, joilla voit muokata opetustasi saavutettavampaan suuntaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, vaan voit napata listalta muutamia opintojaksoillesi soveltuvia käytänteitä kerrallaan.

Luento- ja muut oppimateriaalit

  • Tarkista, että oppimateriaalisi noudattavat Digipalvelulain vaatimuksia. Tutustu Digipalvelulakiin ja saavutettavuuteen.
  • Varmista materiaalien monikanavaisuus, jopa niin, että sama tieto on saatavilla useammassa muodossa (ääni, teksti, video ym.).
  • Jaa materiaali sellaisessa muodossa, että opiskelija pystyy halutessaan itse muokkaamaan esim. fonttia, värejä itselleen saavutettaviksi.
  • Jaa materiaalit opiskelijoiden käyttöön jo etukäteen ennen luentoa tai muuta oppimistilannetta, sekä varmista, että ne ovat opiskelijoiden saatavilla myös jälkikäteen.
  • Varmista materiaalien selkeys: ei esimerkiksi liikaa tekstiä yhdellä dialla, ei taustakuvia tekstin alla, selkeä fontti (esim. Arial). Ei skannattuja tai kuvamuodossa olevia materiaaleja.
  • Käytä esimerkiksi organsiaatiosi valmiita Office-pohjia, jotka on tehty väreiltään ja tyyleiltään saavutettavaksi.
  • Varmista kurssikirjojen saatavuus ja saavutettavuus kirjastossa: kirjojen riittävyys, saatavuus mieluiten sekä fyysisenä että e-kirjana.

Opetustilanteet

  • Muistilista opintojakson aloitukseen Tampereen yliopistossa (pdf-tiedosto, FI & EN) on hyödyllinen työkalu opettajalle myös muissa organisaatioissa.
  • Luo hyväksyvä, turvallinen, positiivinen ilmapiiri:
    • Tee selväksi, että olet opiskelijoiden käytettävissä ja miten sinuun voi ottaa yhteyttä.
    • Mainitse, että sinuun voi olla yhteydessä yksilöllisistä tuen tarpeista (esim. yksilölliset opiskelujärjestelyt).
    • Ole kiinnostunut kuulemaan kaikkien ajatuksia ja kohtaa opiskelijat aidosti; kysy esimerkiksi kuulumisia, kerro omia.
  • Käy opetustilanteen alussa läpi, mitä on odotettavissa: luennon aihe ja kulku, tehtävät, tauot jne.
  • Käy läpi myös käytännön toimintaohjeet: esim. miten pyydetään puheenvuoroa, milloin ja miten saa esittää kysymyksiä.
  • Käy opetettavat asiat läpi selkeästi, rauhallisessa tahdissa ja varmista, että kaikki pysyvät mukana ja ehtivät esimerkiksi kirjoittaa muistiinpanoja.

Ohjeistukset ja tehtävänannot

  • Käy opintojakson aluksi opiskelijoiden kanssa läpi opintojakson suorittamiseen liittyvät käytännöt: esim. aikataulut, käytettävät oppimisympäristöt ja viestintäkanavat, arviointiperusteet. Nämä on hyvä löytyä myös tekstimuodossa esimerkiksi Moodle-alueelta.
  • Jaa opintojakson tehtävät tietoon opiskelijoille jo heti alussa (jos ei erityistä pedagogista syytä miksi ei; esim. viikkotehtävät voivat tulla tietoon aina viikon alussa, mutta tällöinkin opiskelijan on hyvä tietää, että joka viikko tulee tehtävä).
  • Kiinnitä huomiota tehtävänantojen selkeyteen. Laajat tehtävänannot voi pilkkoa (mitä tehdä ensin, mitä sitten) ja aikatauluttaa, tai tukea opiskelijaa tässä tarvittaessa.
  • Muista ilmoittaa mahdollisista muutoksista mahdollisimman aikaisin ja selkeästi.

Arviointi

  • Tarjoa mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia tapoja osaamisen osoittamiseen (esimerkiksi tentin vaihtoehtona essee tai oppimispäiväkirja; pitkän kirjallisen työn vaihtoehtona suullisessa muodossa tuotettu työ; kirjallisen työn täydentäminen suullisesti).
  • Varmista, että tehtävänpalautuksille on riittävästi aikaa.
  • Varmista, että tenteissä on riittävästi aikaa.

Ryhmätyöt

  • Muista ohjeistaa myös ryhmätyö: esim. mitä alustaa käytetään, miten työ kannattaa aikatauluttaa ja jakaa ryhmäläisten kesken.
  • Varmista, että jokainen opiskelija löytää ryhmän. Hyvä käytäntö on esimerkiksi se, että opettaja jakaa ryhmät tai että ryhmiin jakautuminen tapahtuu esim. Moodlessa ilmoittautumalla tiettyyn, esimerkiksi aikataulujen puolesta sopivaan ryhmään.

Vuorovaikutus

  • Esittele opintojakson alussa yhteydenpidon tavat ja välineet.
  • Varmista, että opintojaksolla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja esittää kysymyksiä monikanavaisesti: opetustilanteessa suullisesti, chatissa, kirjallisesti esim. Moodle-alueella tai sähköpostilla suoraan opettajalta myös opetustilanteen jälkeen.

Jatkuva palaute

  • Tarjoa opiskelijoille ns. välipalautetta opintojakson aikana, jonka avulla he voivat muokata toimintaansa.
  • Varmista opiskelijoiden mahdollisuus antaa palautetta ja vaikuttaa opintojakson toteutukseen jo sen aikana.

Tutustu myös

Digivisio 2030 (2023). Digipedagogiikan koulutussarja: Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen  (1 video ja 2 podcastia):

Digivisio 2030 (2023). Digipedagogiikkakoulutus: Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa: Oppimisprosessi jatkuvan oppijan näkökulmasta (video, 17:28 min)