Näkökulmia arviointiin

Arviointi on yksi keskeisimmistä oppimista ja osaamisen kehittymistä ohjaavista tekijöistä. Alla oleva kuva tarjoaa yhdenlaisen poikkileikkaavan mallinnuksen siitä, mitä kaikkia elementtejä arviointi pitää sisällään sekä millaisia asioita on hyvä pysähtyä miettimään arviointia suunniteltaessa. 

Kuvassa näkyviä + -ikoneita klikkaamalla pääset lukemaan tarkemmin kyseisen kohdan merkityksestä osana arvioinnin kokonaisuutta. Tältä sivustolta löydät kattavasti tietoa muutenkin osaamisen arvioinnista, linkkejä webinaareihin sekä muihin materiaaleihin. 


Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä

Arvioinnin ohjaava vaikutus

Oppimisen arvioinnilla on monia tehtäviä ja tavoitteita. Esimerkiksi arviointi hyödynnetään tietyn osaamistason saavuttamisen näkyväksi tekemisessä (esim. summatiivinen arviointi) tai arviointia tarkastellaan oppimisprosessia ohjaavana toimintana (formatiivinen arviointi). Arviointia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi opiskelijoiden lähtötason arvioinnissa, jolloin puhutaan diagnostisesta arvioinnista. Tällä lyhyellä videolla (engl.) puhutaan myös kestävästä arvioinnista, jolloin korostetaan opiskelijan oman osaamisen arviointiin liittyvää osaamista. 

Summatiivinen arviointi viittaa oppimisprosessin loppuvaiheessa tai sen päätyttyä tehtävään arviointiin, jolla sananmukaisesti summataan ja päätetään prosessi. Se katsoo taaksepäin ja kuvaa mitä on opittu ja miten esimerkiksi opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu. Opintojakson päätteeksi suoritettava tentti on yksi yleisimmistä summatiivisen arvioinnin tavoista ja arviointi suoritetaan opettajan tai muun oppimisprosessin vetäjän toimesta. Summatiivisella arvioinnilla on toki paikkansa ja tehtävänsä opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamisessa ja oppimisen näkyväksi tekemisessä sekä opettajan tekemän työn “tulosten” kuvaamisessa. Voi kuitenkin olla hyvä pohtia, tukeeko yksinään summatiivinen arviointi oppimista ja opettamista kaikista tarkoituksenmukaisimmin. 

Tutustuttavaksi

Formatiivista arviointia kuvataan enemmänkin interaktiivisena opiskelijan oppimisen edistymisen ja opettajan työn arvioinnin tapana. Tällä viitataan oppimisprosessin aikaiseen arviointiin, joka mahdollistaa opiskelijalle ajantasaisen tiedon saamisen siitä, missä vaiheessa hän on omassa oppimisessaan suhteutettuna osaamistavoitteisiin. Oppimisprosessin aikana tehtävä arviointi tarjoaa myös opettajalle tarkempaa tietoa siitä, missä osaamisen kehittämisen suhteen ollaan menossa ja onko tarvetta suunnata opettamista jollain tavalla. Oppimisprosessin aikana formatiivista arviointia voidaan opettajan tekemän arvioinnin lisäksi tukea itsearvioinnin sekä vertaisarvioinnin keinoin. 

Diagnostista arviointia hyödynnetään, kun tavoitteena on saada tarkempi ymmärrys esimerkiksi opiskelijoiden tiedollisesta ja taidollisesta lähtötasosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Ennalta kerätty tieto tukee siis opettajan ymmärrystä opiskelijoiden lähtötasosta ja auttaa ohjaamaan opettajaa opetuksen suunnittelussa. Diagnostinen arviointi auttaa myös opiskelijaa palauttamaan mieleen käsiteltävään aiheeseen liittyvää osaamistaan. 

Mitä tahansa arviointia hyödynnettäessä, on tärkeää luoda selkeät arviointikriteerit, varsinkin jos arviointia käytetään esimerkiksi arvosanan määrittäjänä. Huolellisesti artikuloitujen arviointikriteerien tavoitteena on sekä yhtenäistää oppimisen ja osaamisen arviointia että lisätä oppimisen ja osaamisen arvioinnin läpinäkyvyyttä, ennakoitavuutta sekä opiskelijoiden yhdenvertaista kohtelua. Lisäksi yhteiset arviointikriteerit tarjoavat opiskelijoille välineen tunnistaa ja sanoittaa omaa osaamistaan sekä asettaa tavoitteita opinnoilleen. 

Tutustuttavaksi

  • Arviointi on moniulotteinen ilmiö ja voitkin tutustua tarkemmin arvioinnin yhteydessä käytettävään sanastoon OPH:n arviointisanasto opettajille -sivustolla. 
  • UNIPS-moduulissa ’How to plan my course’ (engl.) kuvataan arvioinnin roolia osana oppimisen ohjaamista 

Palautteen antaminen

Palautteen antaminen on keskeinen osa opintojen arviointia. Kun opiskelijoiden osaamista arvioidaan, arviointiin yhdistettävä palaute auttaa ymmärtämään mitkä tekijät ovat vaikuttaneet saatuun arvosanaan tai arvioon. Palaute myös tukee opiskelijan kykyä reflektoida omaa oppimisprosessia ja -käytäntöjä. Lisäksi palaute tukee osaamisen kehittymisen tarkastelua suhteessa mm. opintojaksolle tai opintokokonaisuudella laadittuja osaamistavoitteita vasten. Palautteen tulisikin luoda yhteys sekä opintojaksolle tai opintokokonaisuudelle ennalta määriteltyihin ja kuvattuihin osaamistavoitteisiin että arviointikriteeristöön nähden. 

Monesti arviointi ja palaute mielletään asiaksi, joka tehdään opiskelijoille tiettäväksi opintojakson loppuvaiheessa. Opintojakson aikana opiskelijat saattavat kuitenkin tehdä useita erilaisia harjoituksia ja testejäkin, mutta vasta opintojakson päätteeksi opiskelija saa näistä jonkinlaisen arvion ja palautteen. Jotta opiskelijalla voisi opintojakson edetessä olla ymmärrys omasta opintomenestyksestään ja osaamisen kehittymisestä, hänen tulisi saada palautetta jo matkan varrella erilaisista suorituksistaan. Palautteen antamisen ensisijaisena tehtävänä onkin vaikuttaa opiskelijan oppimisprosessiin sitä korjaamalla, uudelleen suuntaamalla ja oppimiseen kannustamalla. Opiskelijat kaipaavat ymmärrystä siitä, missä heidän osaamisensa taso on: mitkä asiat ovat hallussa ja mitä pitää kehittää ja miten. On myös hyvä avata tarkasti opiskelijoille, miten opintojaksolla käytettävissä olevat materiaalit tukevat heitä osaamisen kehittymisessä ja oppimistehtävien suorittamisessa. 

Parhaassa tapauksessa opettaja antaa jokaiselle opiskelijalle heidän suorituksestaan henkilökohtaista palautetta. Suurille opiskelijamäärille henkilökohtaisen palautteen antaminen ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista. Tällöin on mahdollista hyödyntää esimerkiksi opiskelijoiden toisilleen antamaa vertaispalautetta tai kaikille opiskelijoille annettavaa yhteistä palautetta. Mikäli käytetään vertaispalautetta, on tärkeää ohjeistaa tarkasti opiskelijoita palautteen antamiseen. Samoin on kerrottava etukäteen, miten vertaispalaute vaikuttaa opintojakson arviointiin sekä vaikuttaako vertaispalaute palautteen saajan vai kenties myös sen antajan arviointiin. 

Webinaareja ja tallenteita arvioinnista 

Arvioinnin webinaarisarja, TLC – webinaarit järjestetty 11/2021–5/2022 (kirjautuminen TUNI-tunnuksilla) 

Formatiivinen arviointi etäopetuksessa – webinaari järjestetty 18.5.2021 

Webinaarissa perehdytään formatiivisen, eli jatkuvan arvioinnin käytäntöihin erityisesti etäaikana havainnollistavien esimerkkien kera. Kouluttajana Najat Ouakrim-Soivio Helsingin yliopistosta. 

Laadukkaat verkkotentit – webinaari järjestetty 12.5.2021 

Webinaarissa perehdytään siihen, mitä verkkotenttien toteuttamisessa pitää huomioida ja miten verkossa toteutettavat tentit voidaan toteuttaa pedagogisesti laadukkaalla tavalla. Verkkopedagogiikan näkökulmasta aihetta avaa Anni Rytkönen Aalto yliopistosta ja matematiikan opetuksen näkökulmasta Simo Ali-Löytty Tampereen yliopistosta. 

Maths e.g. – Online assessment or learning resource – webinaari järjestetty 6.5.2021 (in English) 

Martin Greenhow from Brunel University and Simo Ali-Löytty from Tampere University discuss the opportunities of Maths e.g., Stack and Plus systems and how they can be utilized in online exams. Longer descprition on the registration form. 

EXAM opetuksen tukena – webinaari järjestetty 14.2.2020 

  • Puheenvuoro 1: Pedagogisesti hyvät tenttikysymykset, Sanna Siirilä, verkkopedagogiikan asiantuntija (KM), Helsingin yliopisto 
  • Puheenvuoro 2: Opettajan kokemuksia EXAMista, Minna-Maarit Jaskari, yliopiston lehtori (markkinointi), Vaasan yliopisto 

APOA-hanke: Mitä oppimisesta pitäisi analysoida? – webinaari järjestetty 23.9.2020 

  • Puheenvuoro 1: Mitä oppimisesta pitäisi arvioida? Opiskelijoiden näkemyksiä oppimisen arvioinnista. Aija Hietanen, Risto Nylund, Hannu Oksanen, Petra Laakso, Savonia ammattikorkeakoulu. 
  • Puheenvuoro 2: Analytiikan hyödyntämisen eettiset näkökulmat. Jussi Okkonen, Tampereen yliopisto, AnalytiikkaÄly-hanke 

Digivisio 2023 Digipedagogiikan koulutussarja: Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa (kaksi videota). 

Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa: Mistä puhumme, kun puhumme modulaarisuudesta? (video, 13:24 min)  

Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa: Oppimisprosessi jatkuvan oppijan näkökulmasta (video, 17:28 min)  

Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten voin oppimisanalytiikan ja tekoälyn avulla tehostaa arviointia ja palautteen antamista? (podcast, 33:13 min)  

Lähteet

Hartikainen, S. & Teräs, M. 2020, 50–67. Käyttäjätarpeiden kartoitus – Opiskelija-opettajatyöpajat. Teoksessa Hartikainen, S., Koskinen, M. & Aksovaara, S. (toim.). Kohti oppimista tukevaa oppimisanalytiikkaa ammattikorkeakouluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 

Karjalainen, A. 2001. Tentin teoria. Dialogeja 4/2001. Oulu: Oulun yliopistopaino.  http://tievie.oulu.fi/arvioinnin_abc/liitetiedostot/tentin_teoria_vaitoskirja.pdf. 

Kleimola, R. & Leppisaari, I. 2020, 30–37. Kohti uudistuvaa arviointia oppimisanalytiikan avulla. Teoksessa Hartikainen, S., Koskinen, M. & Aksovaara, S. (toim.). Kohti oppimista tukevaa oppimisanalytiikkaa ammattikorkeakouluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 

Millainen on hyvä etätentti – https://docs.moodle.org/3x/fi/Millainen_on_hyv%C3%A4_et%C3%A4tentti%3F 

Vainio, L. (2018). Oppimisanalytiikan askeleet kouluissa.