Arviointi on yksi keskeisimmistä oppimista ja osaamisen kehittymistä ohjaavista tekijöistä. Alla oleva kuva tarjoaa yhdenlaisen poikkileikkaavan mallinnuksen siitä, mitä kaikkia elementtejä arviointi pitää sisällään sekä millaisia asioita on hyvä pysähtyä miettimään arviointia suunniteltaessa.
Kuvassa näkyviä + -ikoneita klikkaamalla pääset lukemaan tarkemmin kyseisen kohdan merkityksestä osana arvioinnin kokonaisuutta. Tältä sivustolta löydät kattavasti tietoa muutenkin osaamisen arvioinnista, linkkejä webinaareihin sekä muihin materiaaleihin.
Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä
Arvioinnin ohjaava vaikutus
Oppimisen arvioinnilla on monia tehtäviä ja tavoitteita. Esimerkiksi arviointi hyödynnetään tietyn osaamistason saavuttamisen näkyväksi tekemisessä (esim. summatiivinen arviointi) tai arviointia tarkastellaan oppimisprosessia ohjaavana toimintana (formatiivinen arviointi). Arviointia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi opiskelijoiden lähtötason arvioinnissa, jolloin puhutaan diagnostisesta arvioinnista. Tällä lyhyellä videolla (engl.) puhutaan myös kestävästä arvioinnista, jolloin korostetaan opiskelijan oman osaamisen arviointiin liittyvää osaamista.
Summatiivinen arviointi viittaa oppimisprosessin loppuvaiheessa tai sen päätyttyä tehtävään arviointiin, jolla sananmukaisesti summataan ja päätetään prosessi. Se katsoo taaksepäin ja kuvaa mitä on opittu ja miten esimerkiksi opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu. Opintojakson päätteeksi suoritettava tentti on yksi yleisimmistä summatiivisen arvioinnin tavoista ja arviointi suoritetaan opettajan tai muun oppimisprosessin vetäjän toimesta. Summatiivisella arvioinnilla on toki paikkansa ja tehtävänsä opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamisessa ja oppimisen näkyväksi tekemisessä sekä opettajan tekemän työn “tulosten” kuvaamisessa. Voi kuitenkin olla hyvä pohtia, tukeeko yksinään summatiivinen arviointi oppimista ja opettamista kaikista tarkoituksenmukaisimmin.