Pedagoginen hyvinvointi

Työhyvinvoinnin ja opiskeluhyvinvoinnin rinnalla on alettu puhua pedagogisesta hyvinvoinnista. Pedagoginen hyvinvointi on systeeminen kokonaisuus, joka rakentuu opettajan ja opiskelijoiden sekä muiden sidosryhmien ja verkostojen välisestä vuorovaikutuksesta (suunnittelu, menetelmät, arviointi jne.) Lisäksi siihen vaikuttaa työyhteisön tuki ja vuorovaikutus. (Vanhanen-Nuutinen ja Aura 2023, Erkkilä ja Perunka 2021, Soini et al. 2010.)

Rakentuakseen pedagoginen hyvinvointi tarvitsee pedagogista tietoisuutta: ymmärrystä opetuksesta, oppimisesta, hyvinvoinnista sekä niiden välisestä yhteydestä. Pedagogista hyvinvointia voidaan vahvistaa kehittämällä toimia ja rakenteita, jotka tukevat opettajien osallisuutta, toimijuutta, motivaatiota, osaamista ja yhteistyötä. Käytännössä pedagoginen hyvinvointi tarkoittaa ennen kaikkea sujuvaa yhteistyötä sekä turvallista työskentely- ja oppimisilmapiiriä. (Erkkilä ja Perunka 2021.)

Opettajien motivaatio ja osallisuus heijastuvat suoraan opiskelijoiden hyvinvointiin. Opettajan työskentelytavat voivat peilautua myös opiskelijoihin. Kun opettaja pyrkii yksinkertaistamaan omaa työskentelyään ja keskittymään olennaiseen, hän voi antaa samalla esimerkin opiskelijoille tehdä samoin. Tehokas ajanhallinta voi vähentää stressiä ja keskeytyksiä, mikä parantaa opettajan mahdollisuutta keskittyä opetukseen ja vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa. Keskittymisen tukeminen on olennainen keino selviytyä nykypäivän kiireisestä ja monimutkaisesta oppimisympäristöstä. (Leppäniemi ja Kanervo 2025).

Huomioi ja ota käyttöön myös korkeakoulusi pedagogista hyvinvointia tukevan opetuksen linjaukset ja muut periaatteet.

Käytännön keinoja pedagogisen hyvinvoinnin vahvistamiseen

Rakenna turvallinen ja kannustava oppimisympäristö

  • Käy opiskelijoiden kanssa keskustelua siitä, mitä turvallisen ja kannustavan oppimisilmapiirin aikaansaaminen yhdessä edellyttää.
  • Hyödynnä dialogisuutta ja osallistavaa pedagogiikkaa.
  • Anna opiskelijoille mahdollisuus vaikuttaa oppimisprosessiin (esim. valita tehtäviä tai työtapoja).

Vahvista yhteisöllisyyttä

  • Kannusta ryhmätyöhön ja vertaistukeen.
  • Luo tilaisuuksia yhteiselle reflektoinnille ja kokemusten jakamiselle.
  • Hyödynnä hyvinvointia tukevia digitaalisia työkaluja

Toteuta selkeää ja johdonmukaista pedagogista suunnittelua

  • Aseta selkeät tavoitteet ja aikataulut.
  • Ole johdonmukainen arvioinnissa ja palautteessa.
  • Viesti avoimesti ja ennakoivasti opintojakson rakenteista ja muutoksista.

Huomioi opiskelijoiden yksilölliset tarpeet

  • Tarjoa vaihtoehtoisia suoritustapoja ja joustavuutta.
  • Tunnista kuormittumisen merkit ja ohjaa tarvittaessa tukipalveluihin.
  • Hyödynnä ohjausosaamista: kuuntele, kannusta ja tue opiskelijan oppimispolkua.

Reflektoi hyvinvointiasi

  • Pysähdy oman hyvinvointisi äärelle säännöllisesti.
  • Arvioi työaikaasi ja kuormitustasi ja tee tarvittaessa muutoksia.

Kehitä pedagogista osaamistasi

  • Varaa aikaa osaamisesi kehittämiselle.
  • Hyödynnä kollegiaalista tukea ja yhteisöllistä kehittämistä.
  • Pohdi toimisiko esimerkiksi yhteisopettajuus opintojaksollasi.

Anna palautetta ja vastaanota sitä avoimesti

  • Kerää opiskelijoilta jatkuvaa palautetta opetuksesta ja hyödynnä sitä kehittämisessä.
  • Luo yhdessä opiskelijoiden kanssa palautekulttuuri, jossa palaute nähdään oppimisen ja kehittymisen välineenä.
  • Anna opiskelijoille rakentavaa ja kannustavaa palautetta.

 

Tutustu myös

Erkkilä, R. ja Perunka, S. (2021). Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan. (in Finnish)

Murphy, T. & al. (2021). The being of a teacher: teacher pedagogical well-being and teacher self-care.

Vanhanen-Nuutinen, L. & Aura, P. (toim.)(2023). Opas pedagogiseen hyvinvointiin. (in Finnish)

Antila, H., Heikkilä, M. & Tapani, A. (21.3.2022). Yhteisopettajuus – rasittavaa vai työhyvinvointia tukevaa? TAMK julkaisut.

Lähteet

Erkkilä, R. & Perunka, S. (2021). Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan. Oulun ammattikorkeakoulu 2021.

Leppäniemi, T. & Kanervo, R. (2025). Hyvinvoiva pedagogi tuottaa pedagogista hyvinvointia. Laurea Journal.