Pedagogisesti painottuneet teoreettiset ja käsitteelliset näkökulmat tarjoavat tutkimuksellista tietoa ja toimivat ikään kuin ”taskulamppuina” (Luoma 2009; Mälkki & Mansikka-aho 2020, s. 40) tarkasteltaessa oppimisprosesseja ja opetuksen käytäntöjä. Yksittäiselle opettajalle ”taskulamput” mahdollistavat oman opetustyön käytänteiden sekä oppimisprosessien ohjaamisen tarkastelemisen ja omaa toimintaa ohjaavien käsitysten näkyväksi tekemisen. Opettajan henkilökohtaiset käsitykset tiedosta, oppimisesta ja opetuksesta vaikuttavat opettajan työhön ja opettamiseen monella tavalla, ja ”taskulamppujen” avulla on mahdollista tarkastella omaa opetustyötä ohjaavia näkemyksiä, uskomuksia ja käsityksiä suhteessa tutkittuun tietoon opettamisesta ja oppimisesta.
Oppimiskäsitys (engl. conception of learning) on yksi keskeisistä opetustyötä ohjaavista henkilökohtaisista käsityksistä. Oppimiskäsitys on henkilökohtainen käsitys ja ymmärrys siitä, mitä oppiminen on tai miten ihminen oppii. Opettaja rakentaakin opettamiskäytäntönsä ja perustaa työnsä sekä oman pedagogisen ajattelunsa vahvasti oman oppimiskäsityksen sekä myös opettamiseen liittyvien henkilökohtaisten olettamusten ja uskomusten pohjalta (Murtonen 2017, s. 63; Nevgi & Lindblom-Ylänne, 2009, s. 194).
Oppimiskäsitys luo perustan oman pedagogisen ajattelun ja käyttöteorian kehittämiseen. Käyttöteoria on laaja ja systemaattinen opetusta koskeva opettajan henkilökohtainen teoria, joka luo puitteet käytännön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. On kuitenkin hyvä muistaa, että ei ole olemassa yhtä mallia tai teoriaa, joka sopii kaikille, vaan tärkeämpää on tulla tietoiseksi siitä, mitkä asiat ohjaavat omaa pedagogista ajattelua, toimintaa ja millaista oppimisprosessia oma toiminta tukee ja tuottaa. Erilaisten oppimisprosessien ohjaajan onkin tärkeää olla tietoinen siitä, mitä oppimisesta ajattelee sekä mistä näkemys hyvästä oppimisesta ja opettamisesta on peräisin. On myös hyvä tarkastella millä tavalla oma oppimiskäsitys suhteutuu ajankohtaiseen tutkimuskirjallisuuteen tai oppimisen teorioihin sekä millaisia käytännön ratkaisuja oman oppimis- ja opetuskäsityksensä pohjalta tekee. Oman työn reflektointi, palautteen kerääminen, kollegoiden kanssa keskustelu ja yhteisöllinen suunnitteleminen ovat keskeisiä omien käsitysten ja uskomusten ymmärryksen lisäämisessä, sekä oman toiminnan tietoiseksi ja näkyväksi tekemisessä.
”The problem of the pupils is found in subject matter; the problem of teachers is what the minds of pupils are doing with the subject matter – The teacher has to be a student of the pupil’s mind”
Nilssen & Solheim 2015
Koska opetus- ja oppimistilanteet ovat aina vuorovaikutteisia, on hyvä muistaa, että tilanteissa on läsnä muitakin käsityksiä oppimisesta ja oppimisprosessin ”oikeanlaisesta” kulusta. Vuorovaikutuksessa ovat sekä oppijan, oppimisprosessin ohjaajan kuin myös oppimisen kohteeseen liittyvät käsitykset (katso alla). Oppimisprosessin ohjaajan tuleekin kuunnella ja olla vuorovaikutuksessa oppijoiden kanssa, jotta tilanteessa voidaan tulla tietoisiksi eri käsityksistä (mukaan lukien omista) ja ymmärtää eri käsitysten vaikutukset oppimisprosessissa. (vrt. Nilssen & Solheim, 2015.)