Arvioinnin suunnittelu lähtee opintojakson, opintokokonaisuuden sekä tutkinnon osaamistavoitteiden kirkastamisesta ja niiden keskiöön asettamisesta. Tärkeää olisi itseasiassa suunnitella osaamistavoitteita sekä arviointia yhtäaikaisesti niin pitkälti kuin mahdollista (katso linjakas opetus). Kun arviointia suunnitellaan, on hyvä pysähtyä miettimään, millä eri tavoilla opiskelija voi tuoda esiin osaamistaan ja miten osaamista voi arvioida? Jos arvioinnin keinona hyödynnetään tenttiä, niin millaista osaamista on mahdollista todentaa tentin kautta ja millainen tentti tukee osaamistavoitteiden saavuttamista. On myös hyvä pohtia, että edellyttääkö osaamistavoitteiden saavuttaminen useampia erilaisia arvioinnin keinoja, kuten esimerkiksi itsearviointia.
Suoritustapa tulee valita niin, että se tukee mahdollisimman hyvin osaamistavoitteiden saavuttamista. Myös itse suoritustavan oppiminen voi olla osa jakson osaamistavoitteita. Esimerkiksi, jos jakso suoritetaan laajalla esseellä, on se opiskelijoille myös mahdollisuus oppia esseen rakenne, tavoitteet sekä akateemisia konventioita, kuten lähdeviitteiden merkitseminen jne.
Lue lisää TUNI Vinkkipankista: Oppimistehtävät ja arviointi.