Korkeakouluissa opetusta järjestetään monilla eri tavoilla, jotta ne tukisivat opiskelijoiden oppimista mahdollisimman tehokkaasti ja joustavasti. Opetuksen muodot voidaan jakaa esimerkiksi: lähiopetus, etäopetus ja blended learning, eli monimuoto-opetus sekä hybridiopetus.
Lähiopetus tapahtuu fyysisesti korkeakoulun tiloissa, kuten luokkahuoneissa, laboratorioissa tai työpajoissa. Lähiopetus mahdollistaa suoran vuorovaikutuksen opettajan ja opiskelijoiden välillä. Se soveltuu erityisesti tilanteisiin, joissa tarvitaan käytännön harjoittelua, ryhmätyöskentelyä tai ohjattua oppimista.
Etäopetus toteutetaan digitaalisesti, esimerkiksi verkkoluentojen, tallenteiden, oppimisalustojen ja itsenäisten tehtävien avulla. Se voi olla synkronista (reaaliaikaista) tai asynkronista (ajasta riippumatonta). Etäopetus tarjoaa opiskelijoille joustavuutta ja mahdollisuuden opiskella omassa tahdissa, mikä tukee erityisesti itsenäistä oppimista ja mahdollistaa opiskelun eri paikkakunnilta tai ulkomailta.
Blended learning, eli monimuoto-opetus, yhdistää lähi- ja etäopetuksen elementtejä. Tämä malli on yleistynyt korkeakouluissa, koska se tarjoaa sekä joustavuutta että ohjattua oppimista. Esimerkiksi opiskelija voi osallistua lähiopetukseen muutamana päivänä kuukaudessa ja täydentää oppimistaan verkko-opinnoilla. Monimuoto-opetus soveltuu hyvin erilaisiin koulutuksiin, kuten tutkintoon johtaviin opintoihin, täydennyskoulutuksiin ja jatkuvan oppimisen ohjelmiin.
Hybridiopetus tarkoittaa opetustilanteita, joissa osa osallistujista on fyysisesti läsnä ja osa osallistuu etäyhteyksin. Opetus tapahtuu tiettynä aikana, mutta ei ole sidottu paikkaan. Hybridiopetuksessa voi olla useita muotoja, kuten opettaja ja osa opiskelijoista läsnä, osa etänä; tai opettaja etänä ja opiskelijat läsnä. Tavoitteena on muodostaa yhtenäinen ryhmä, vaikka osallistumistavat eroavat. Hybridiopetus voi olla tilapäinen tai pysyvä ratkaisu, ja se laajentaa osallistumismahdollisuuksia. Suunnittelussa on tärkeää huomioida kahden ryhmän erilaiset tarpeet, teknologian rooli ja yhteiset pelisäännöt. Vuorovaikutusta voidaan edistää monikanavaisella keskustelulla. Hybridiopetus koetaan usein muita opetusmuotoja kuormittavampana, mutta työtaakkaa voidaan helpottaa esimerkiksi yhteisopettajuuden avulla tai osallistamalla opiskelijoita opetustilanteiden käytännön toteutukseen.