Aivoriihi
Kumulatiivinen ryhmä
Tavoite: aivoriihi
Kesto: 20 minuuttia
Ryhmäkoko: yksilö – pari – 4 hengen ryhmät
Materiaalit: kyniä ja paperia
Valmistelut: Mieti oppijoille ongelma tai keskustelun aloitus.
Verkkototeutuksessa: Anna ensin opiskelijoiden miettiä ongelmaa itsenäisesti. Jaa heidät sitten pienryhmiin, joissa on kaksi, kolme tai neljä opiskelijaa. Ohjeista pienryhmiä keskustelemaan aiheesta ja päättämään ajatuksesta, jonka he haluavat jakaa koko ryhmälle. Pienryhmien istunnon jälkeen pyydä heitä esittämään ajatuksensa pääistunnossa muille.
Kuinka:
- Esittele ja selitä ongelma oppijoille.
- Oppijat miettivät itsenäisesti ongelmaa ja kokoavat ajatuksensa aiheesta.
Kesto: 1–3 minuuttia - Oppijat muodostavat parit ja keskustelevat ajatuksistaan yhdessä.
Kesto: 5–10 minuuttia - Jokainen pari etsii toisen parin keskustelukumppanikseen. Parit keskustelevat yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista havainnoissaan.
Kesto: 5–10 minuuttia - Kysy joiltain ryhmiltä heidän keskusteluistaan ja käy lyhyt ryhmäkeskustelu koko luokan kanssa.
Avoin tila (Open Space)
Tavoite: aivoriihi, tiedonrakentelu
Kesto:45–60+ minuuttia
Ryhmäkoko: mikä tahansa
Materiaalit: fläppitauluja, tusseja, post-it-lappuja, kyniä:
Valmistelut: Suunnittele avoimen tilan teema
Ulkoinen linkki (englanniksi): What is Open Space Technology? (Ultimate Guide)
Kuinka:
- Esittele tunnin teema.
- Esityslistan luominen. Kannusta oppijoita kirjoittamaan post-it lapulle ongelma, kysymys, tai aihe, josta he haluavat keskustella. Lappu kiinnitetään fläppitaululle, ja lapun kirjoittanut oppija on oman aiheensa puheenjohtaja. Hän on myös vastuussa siitä, että avainkohdat dokumentoidaan.
- Kun esityslista on saatu täyteen, ryhmä jaetaan pienryhmiin. Oppijat voivat valita aiheen kiinnostuksensa mukaan. Yhdessä he keksivät ideoita, ratkaisuja, ja keskustelunaiheita. Jos ryhmä on erityisen hyvin työn touhussa, he voivat jatkaa pidempäänkin.
Kesto: 10 minuuttia/aihe. - Ajan päätyttyä oppijat kirjaavat havaintonsa yhteiselle fläppitaululle. Tämän jälkeen alkaa seuraava ryhmäkeskustelu. Keskusteluita voi olla useampia.
- Kahden jalan -ohje. Kannusta oppijoita osallistumaan itseään kiinnostaviin keskusteluihin. Jos he eivät opi eivätkä anna mitään ryhmälle, heidän kannattaa vaihtaa ryhmää. Tämä antaa oppijoille mahdollisuuden keskittyä itseään kiinnostaviin aiheisiin.
- Lopuksi kannattaa tehdä yhteenveto havainnoista ja vastata oppijoiden kysymyksiin.
Lootuksenkukka
Tavoite: aivoriihi
Kesto: 45–60+ minuuttia
Ryhmäkoko: maksimissaan 6 oppijaa/ryhmä
Materiaalit: fläppitauluja, kyniä, tusseja
Valmistelut: Mieti tunnin keskeisin teema.
Verkkototeutuksella:
Anna oppijoille joko verkossa oleva mallipohja tai valkotaulu, jota he voivat työstää.
Ulkoiset linkit:
Lotus Blossom, Haaga-Helia
Lotus Blossom Technique Week Three, Oakley STEM Center (video 5:32 min)
Katso Vinkkipankin materiaali Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys
Kuinka:
- Esittele tunnin keskeisin teema ja avaa sitä tarpeen mukaan.
- Jaa oppijat maksimissaan 6 hengen ryhmiin.
- Pyydä oppijoita piirtämään 3×3 ruudukko fläppitaulun keskelle. Lopputuloksena pitäisi olla neliö, jossa on 9 laatikkoa. Oppijat kirjoittavat tunnin teeman keskimmäiseen laatikkoon.
- Oppijat työstävät aivoriihenä keskimmäisen laatikon teemaa. He kirjoittavat ylös 8 ideaa tai ratkaisua ruudukossa oleviin laatikoihin.
- Pyydä oppijoita piirtämään uusi 3×3 ruudukko jokaiselle kahdeksasta keksimästään ideasta. Ajatuksena on keksiä 8 uutta ajatusta jokaiselle kahdeksalle ensin mieleen juolahtaneelle ajatukselle.
- Lopuksi keskustele havainnoista oppijoiden kanssa.
Kuutio
Tavoite: aivoriihi
Kesto: 15 minuuttia
Ryhmäkoko: yksilötehtävä
Materiaalit: kyniä ja paperia
Ulkoinen linkki (englanniksi): Academic Writing Tip: 8 Brainstorming Techniques (tip #2)
Kuinka:
- Esittele aivoriihen aihe.
- Pyydä oppijoita piirtämään paperille kuutio
- Pyydä oppijoita kirjoittamaan seuraavat asiat kuution sivuille (1/sivu):
a. Kuvaile aihe
b. Vertaa aihetta
c. Yhdistä aihe
d. Määrittele aihe
e. Kritisoi tai puolusta aihetta
f. Yksilöllistä aihe - Anna oppijoiden vetää johtopäätöksensä aiheesta ja keskustele niistä ryhmän kanssa.