Kriittinen ajattelu
Jana
Tavoite: ajatusten ja mielipiteiden jaottelu, kriittinen ajattelu
Kesto: 5–10 min
Ryhmäkoko: mikä tahansa
Materiaalit: –
Valmistelut:
- Mieti keskustelunaiheita, joista oppijat voivat olla voimakkaasti samaa tai eri mieltä.
- Raivaa luokkatilaan tilaa, jotta oppijat voivat kävellä puolelta toiselle.
Verkkototeuksessa: Luo valkotaulu. Kirjoita sen yhteen reunaan esimerkiksi ”vahvasti samaa mieltä”, toiseen ”vahvasti eri mieltä”, ja anna oppijoiden asettaa itsensä sopivaan kohtaan näiden välillä.
Kuinka:
- Pyydä oppijoita muodostamaan jono.
- Esitä keskusteluaihe oppijoille. He siirtyvät luokassa mielipidettään edustavalle puolelle: ”vahvasti samaa mieltä”, ”vahvasti eri mieltä”, tai jonnekin näiden välille.
- Aloita keskustelu oppijoiden kanssa heidän näkökulmistaan ja mielipiteistään.
- Toista, kunnes kaikki aiheet on käsitelty.
Vinkki: Janaa voidaan käyttää myös ryhmiin jakamisessa. Järjestäytymisen jälkeen voidaan ottaa jako ryhmien lukumäärän mukaisesti ja jatkaa työskentelyä ryhmissä.
Vertaisarviointi
Tavoite: kriittinen ajattelu, palaute
Kesto: 30 minuuttia
Ryhmäkoko: pareittain
Materiaalit: –
Kuinka:
- Tehtävän, raportin tai projektin jälkeen pyydä oppijoita muodostamaan parit.
- Pyydä oppijoita antamaan palautetta toistensa töistä. Tämä voi tapahtua synkronisesti (luokassa), tai asynkronisesti (Moodlen keskustelualueella tai sähköpostitse).
- Palautteen annon jälkeen oppijoiden kannattaa vielä jutella palautteesta keskenään.
Akvaario tai kalamalja
Tavoite: kriittinen ajattelu
Kesto: 30–40 minuuttia
Ryhmäkoko: mikä tahansa
Materiaalit: –
Valmistelut: Keksi tunnin aiheesta avoimia kysymyksiä, joista oppijat voivat keskustella.
Ulkoinen linkki (englanniksi): Fishbowl strategy, California State University Chico
Kuinka:
- Esittele ja selitä tunnin aihe tarpeen mukaan.
- Pyydä 4–5 oppijaa istumaan luokan keskellä olevan pöydän ympärille. Muut oppijat istuvat tai seisovat taaempana pöydän ympärillä ja ovat tarkkailijoita. Jos luokka on iso, kannattaa tehdä useampia ”akvaarioita”.
- Tarkkailijat pysyvät hiljaa ja tekevät muistiinpanoja sekä siitä mistä puhutaan että myös siitä, miten puhutaan.
- Keskustelun vetäjä (opettaja tai oppija) istuu myös pöydän ääreen. Hän ei osallistu keskusteluun muuten kuin kysymällä syventäviä kysymyksiä.
- Pöydän ääressä on myös yksi avoin paikka. Kuka tahansa ulkokehältä voi istua siihen ja osallistua keskusteluun. Akvaarioissa olevia oppijoita vaihdetaan, jotta kaikilla on mahdollisuus osallistua.
Kesto: 15–30 minuuttia - Vaihtoehtoista: Keskustelun jälkeen jaa luokka pienempiin ryhmiin. Oppijat voivat keskustella keskusteluistaan ja havainnoistaan. He voivat esimerkiksi kertoa miten omia argumenttejaan voisi jakaa vakuuttavammin.
- Keskustelkaa lopuksi koko luokan kesken aiheesta ja siitä, miten akvaariokeskustelu sujui.