Kriittinen ajattelu

Jana

Tavoite: ajatusten ja mielipiteiden jaottelu, kriittinen ajattelu
Kesto: 5–10 min
Ryhmäkokomikä tahansa
Materiaalit: 

Valmistelut:

  • Mieti keskustelunaiheita, joista oppijat voivat olla voimakkaasti samaa tai eri mieltä.
  • Raivaa luokkatilaan tilaa, jotta oppijat voivat kävellä puolelta toiselle.

Verkkototeuksessa: Luo valkotaulu. Kirjoita sen yhteen reunaan esimerkiksi ”vahvasti samaa mieltä”, toiseen ”vahvasti eri mieltä”, ja anna oppijoiden asettaa itsensä sopivaan kohtaan näiden välillä.

Kuinka:

  1. Pyydä oppijoita muodostamaan jono.
  2. Esitä keskusteluaihe oppijoille. He siirtyvät luokassa mielipidettään edustavalle puolelle: ”vahvasti samaa mieltä”, ”vahvasti eri mieltä”, tai jonnekin näiden välille.
  3. Aloita keskustelu oppijoiden kanssa heidän näkökulmistaan ja mielipiteistään.
  4. Toista, kunnes kaikki aiheet on käsitelty.

Vinkki: Janaa voidaan käyttää myös ryhmiin jakamisessa. Järjestäytymisen jälkeen voidaan ottaa jako ryhmien lukumäärän mukaisesti ja jatkaa työskentelyä ryhmissä.

Vertaisarviointi

Tavoite: kriittinen ajattelu, palaute
Kesto: 30 minuuttia
Ryhmäkoko: pareittain
Materiaalit: –

Kuinka:

  1. Tehtävän, raportin tai projektin jälkeen pyydä oppijoita muodostamaan parit.
  2. Pyydä oppijoita antamaan palautetta toistensa töistä. Tämä voi tapahtua synkronisesti (luokassa), tai asynkronisesti (Moodlen keskustelualueella tai sähköpostitse).
  3. Palautteen annon jälkeen oppijoiden kannattaa vielä jutella palautteesta keskenään.

Akvaario tai kalamalja

Tavoite: kriittinen ajattelu
Kesto: 30–40 minuuttia
Ryhmäkoko: mikä tahansa
Materiaalit

Valmistelut: Keksi tunnin aiheesta avoimia kysymyksiä, joista oppijat voivat keskustella.

Ulkoinen linkki (englanniksi)Fishbowl strategy, California State University Chico

Kuinka:

  1. Esittele ja selitä tunnin aihe tarpeen mukaan.
  2. Pyydä 4–5 oppijaa istumaan luokan keskellä olevan pöydän ympärille. Muut oppijat istuvat tai seisovat taaempana pöydän ympärillä ja ovat tarkkailijoita. Jos luokka on iso, kannattaa tehdä useampia ”akvaarioita”.
  3. Tarkkailijat pysyvät hiljaa ja tekevät muistiinpanoja sekä siitä mistä puhutaan että myös siitä, miten puhutaan.
  4. Keskustelun vetäjä (opettaja tai oppija) istuu myös pöydän ääreen. Hän ei osallistu keskusteluun muuten kuin kysymällä syventäviä kysymyksiä.
  5. Pöydän ääressä on myös yksi avoin paikka. Kuka tahansa ulkokehältä voi istua siihen ja osallistua keskusteluun. Akvaarioissa olevia oppijoita vaihdetaan, jotta kaikilla on mahdollisuus osallistua.
    Kesto: 15–30 minuuttia
  6. Vaihtoehtoista: Keskustelun jälkeen jaa luokka pienempiin ryhmiin. Oppijat voivat keskustella keskusteluistaan ja havainnoistaan. He voivat esimerkiksi kertoa miten omia argumenttejaan voisi jakaa vakuuttavammin.
  7. Keskustelkaa lopuksi koko luokan kesken aiheesta ja siitä, miten akvaariokeskustelu sujui.