Tiedonrakentaminen
Lumipallo
Tavoite: tiedonrakentaminen
Kesto: 15 minuuttia
Ryhmäkoko: 4–6 hengen ryhmät
Materiaalit: kyniä ja paperia
Kuinka:
- Jaa ryhmä 4–6 oppijan pienryhmiin. Anna jokaiselle oppijalle paperi.
- Jokainen oppija kirjoittaa paperille lyhyesti ja selkeästi ajatuksensa tunnin aiheesta.
- Paperi annetaan vieressä istuvalle henkilölle, joka lisää omat ajatuksensa tai kriittisen kommentin. Papereja kierrätetään samalla tavoin, kunnes jokainen oppija saa omansa takaisin.
- Oppijat voivat keskustella ajatuksistaan ja ideoistaan ryhmässä.
- Opettaja voi aloittaa keskustelun koko ryhmän kanssa syventääkseen ryhmien omia keskusteluita.
Näyttelykävely
Tavoite: tietopohjan laajentaminen tai syventäminen
Kesto: 45–60+ minuuttia
Ryhmäkoko: niin monta ryhmää kuin on aihealueita
Materiaalit: fläppitauluja ja tusseja
Valmistelut:
Jaa tunnin aihe pienempiin aihealueisiin. Aihealueita ei voi olla enempää kuin mahdollisia ryhmiä.
Ulkoinen linkki: Tevere, Näyttelykävely
Verkkototeutuksella:
- Luo jokaiselle ryhmälle valkotaulu, jossa he voivat jakaa ideoitaan.
- Varmista, että pienryhmähuoneissa olevat osallistujat tallentavat ideansa ja havaintonsa. Luo uudet ryhmät, joissa jokaisessa on mukana yksi jäsen alkuperäisestä ryhmästä, ja pyydä oppijoita esittämään valkotaulunsa muille.
Kuinka:
- Esittele ja selitä aihe oppijoille.
- Esittele erilliset aihealueet. Jaa oppijat ryhmiin aihealueiden lukumäärän mukaan. Jako voi tapahtua satunnaisesti, tai oppijat voivat valita itseään kiinnostavan aiheen.
- Anna jokaiselle ryhmälle fläppitaulu, johon he keräävät niin paljon tietoa kuin mahdollista omasta aihealueestaan. Kun kaikki ovat valmiita, fläppitaulut levitetään ympäri huonetta tai ripustetaan seinille. Oppijat ovat nyt asiantuntijoita omalta aihealueeltaan. Kesto: 10–15 minuuttia
- Oppijat muodostavat uudet ryhmät, joissa on asiantuntija jokaiselta aihealueelta. He kiertelevät tutustumassa fläppitauluihin, ja asiantuntija selittää ryhmänsä havainnot ja ideat. Muut oppijat voivat keskustella ja esittää kysymyksiä.
- Kun kaikki fläppitaulut on käyty läpi, aloita ryhmäkeskustelu. Kysy oppijoilta tärkeimmistä havainnoistaan, ideoistaan ja ajatuksistaan. Kannusta oppijoita ottamaan kuvia fläppitauluista, jotta he voivat palata niihin vielä myöhemmin.
Oppimiskahvila (Learning Café)
Tavoite: tiedonrakentaminen, luominen, aivoriihin
Kesto: 45–60+ minuuttia
Ryhmäkoko: niin monta ryhmää kuin on aihealueita, mieluiten 4–6 hengen ryhmiä
Materiaalit: fläppitauluja, tusseja/kyniä
Valmistelut:
Jaa tunnin aihe pienempiin aihealueisiin. Aihealueita ei voi olla enempää kuin mahdollisia ryhmiä.
Ulkoinen linkki: Innokylä, Learning Cafe eli oppimiskahvila
Verkkototeutuksessa:
- Luo jokaiselle ryhmälle valkotaulu työskentelyä varten.
- Sen sijaan että sulkisit ja avaisit pienryhmähuoneet erikseen jokaista aihealuetta varten, yritä siirtää oppijoita huoneesta toiseen.
Kuinka:
- Esittele ja selitä aihe oppijoille.
- Jaa oppijat ryhmiin aihealueiden lukumäärän mukaan ja esittele erilliset aihealueet. Anna jokaiselle ryhmälle fläppitaulu ja tusseja. Jokainen ryhmä valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.
- Oppijat keskustelevat aihealueestaan ja kirjaavat havaintonsa fläppitaululle. Puheenjohtaja johtaa keskustelua, jotta kaikki varmasti pääsevät osallistumaan. Kesto: 10–15 minuuttia
- Oppijat jakautuvat uusiin ryhmiin, puheenjohtaja jää alkuperäisen aiheen pariin ja tiivistää uusille ryhmille aiemmin aiheesta käydyn keskustelun. Uudet ryhmät keskustelevat ja lisäävät fläppitauluille omia ajatuksiaan.
- Kierroksia voidaan käydä useampia, niin että kaikki oppijat pääsevät puhumaan useammasta/kaikista aihealueista. Puheenjohtajaa kannattaa vaihtaa, jolloin kaikki oppijat pääsevät keskustelemaan useammasta aihealueesta.
- Keskusteluiden jälkeen puheenjohtaja esittelee fläppitaulunsa luokalle.
- Kannattaa pitää myös isompi ryhmäkeskustelu esitysten jälkeen yleiseksi yhteenvedoksi, sekä oppijoiden kysymyksiin vastaamiseksi.