Oppimateriaalien suunnittelu

Oppimateriaalien suunnittelu ja valinta on tärkeä osa koko oppimisprosessin suunnittelua. Laadukkaat ja saavutettavat oppimateriaalit tukevat opetuksen tavoitteita, ovat pedagogisesti tarkoituksenmukaisia sekä edistävät opiskelijoiden oppimista ja yhdenvertaisuutta.

Oppimateriaalien valinnassa ja suunnittelussa tulee olla aina jokin pedagoginen lähtökohta, jossa on mietitty, miten materiaalia hyödynnetään opintojaksolla, ja miten materiaalit edistävät osaamistavoitteiden saavuttamista. Sisällöntuotannon ja oppimateriaalin käsikirjoittamisen hallinta on siis tärkeä osa opettajan ammattitaitoa. Materiaaleja suunniteltaessa kannattaa miettiä myös, miten opiskelijat voisi osallistaa osaksi yhteisöllistä tiedontuottamista.

Digitaalisuus mahdollistaa hyvin monimuotoisten ja vaihtelevien aineistojen hyödyntämisen opetuksessa. Digitaalisen oppimateriaalin pedagoginen laatu syntyy monesta tekijästä. Siinä hyvin toteutettuun ja teknisesti toimivaan kokonaisuuteen yhdistyvät oppimisen kannalta keskeinen sisältö, mielekkäät tehtävät ja visuaalisuus.

Oppimateriaalien saavutettavuus

Oppimateriaalien saavutettavuus tarkoittaa sitä, että materiaalit ovat käytettävissä riippumatta esimerkiksi toimintakyvystä, kielitaidosta tai käytettävästä laitteesta. Saavutettavuuden huomioiminen on osa korkeakoulun lakisääteistä velvoitetta ja hyvää opetuskäytäntöä. Universal Design for Learning (UDL)  ja Design for All -periaatteiden mukaan opetus suunnitellaan jo lähtökohtaisesti kaikille saavutettavaksi ja joustavaksi.

Verkko-oppimisympäristöihin tulevaa sisältöä suositellaan tuotettavaksi pienemmissä osissa ja erilaisissa formaateissa (esim. teksti, kuva, video, interaktiivisuus, jne.). Digitaalisen oppimateriaalin muotoa kannattaa harkita tavallista tarkemmin. Mieti, mitä kannattaa tuottaa tekstiksi, mitä osuuksia tekstistä voisi korvata videoilla, äänitiedostoilla, kuvilla, animaatioilla, peleillä, tehtävillä tai testeillä.

Huomioitavaa oppimateriaalien suunnittelussa ja saavutettavuudessa

  • Käytä otsikointia, väliotsikoita ja loogista jäsentelyä.
  • Hyödynnä erilaisia materiaalityyppejä, kuten tekstiä, kuvia, videoita ja interaktiivisia elementtejä.
  • Varmista, että sisältö on päivitetty ja vastaa nykyistä tietoa ja käytäntöjä.
  • Käytä luotettavia lähteitä ja merkitse ne asianmukaisesti.
  • Käytä selkeää ja ymmärrettävää kieltä.
  • Varmista tekstin luettavuus: riittävä kontrasti, fonttikoko ja riviväli.
  • Lisää vaihtoehtoiset tekstit (alt-tekstit) kuville ja tekstitykset videoille.
  • Hyödynnä saavutettavia tiedostomuotoja, kuten PDF/A tai HTML.
  • Testaa materiaalien toimivuus eri laitteilla ja ruudunlukijoilla.

Tekijänoikeudet oppimateriaaleissa

Opetustyössä opettaja toimii oman opetus- tai muun materiaalin tekijänä, teosten käyttäjänä sekä tekijänoikeustaitojen opettajana. Oppimateriaalien tuottamisessa on tärkeää huomioida tekijänoikeuslainsäädäntö. Tekijänoikeudet suojaavat alkuperäistä sisältöä ja määrittävät, miten materiaaleja saa käyttää, jakaa ja muokata.

Uusi tekijänoikeuslaki tuli voimaan 3.4.2023. Keskeisenä periaatteena on, että omien materiaalien tekijänoikeus kuuluu lähtökohtaisesti tekijälle, ellei toisin sovita. Muiden tuottaman sisällön käyttö (esim. kuvat, tekstit, videot) edellyttää lupaa, käyttöä avoimen lisenssin (esim. Creative Commons) mukaisesti tai sopimusta Kopioston kanssa. Lähdeviittaukset ovat pakollisia aina, kun käytetään toisten tuottamaa sisältöä.

Päivitetyn tekijänoikeuslain mukaan opetuksen havainnollistamiseksi saa käyttää myös sellaisia teoksia, joiden käyttöön ei ole tarjolla käyttölupaa. Opetuksessa voi esimerkiksi esittää videoita YouTubesta tai muista vastaavista palveluista.

Avoimet oppimateriaalit (OER) ovat suositeltavia, kun halutaan jakaa materiaaleja laajemmin. Ne voivat olla CC-lisensoituja ja vapaasti käytettävissä.

Tarkista aina onko käyttämäsi muiden tuottama materiaali suojattu tekijänoikeudella. Pyydä tarvittaessa tekijältä lupa materiaalin käyttöön kirjallisesti. Käytä CC-lisenssejä ja merkitse ne oikein. Hyödynnä korkeakoulusi tarjoamia kuvapankkeja ja lisensoitua sisältöä.

 

Tutustu myös

Creactive Commons

Ilomäki, L. (toim.). 2012. Laatua e-oppimateriaaleihin. E-oppimateriaalit opetuksessa ja oppimisessa 

Kopiosto: Tekijänoikeuden ABC

Kopiraittila (Kopioston tuottama pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen)

Laamanen, M. (2020). Verkko-opetus saavutettavaksi. 

Opetushallitus. (n.d.). E-oppimateriaalin laatukriteerit. 

Salmela, K. (2023). Opettajan tekijänoikeuskäsikirja – Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon. Edita. 

Varonen, M. & Hohenthal, T. (toim.). (2017). eAMK verkkototeutuksen laatukriteerit.