Oppimisen ohjaus on pedagogista toimintaa, jonka tavoitteena on tukea opiskelijan oppimisprosessia kokonaisvaltaisesti. Oppimisen ohjaus ei keskity tiedon välittämiseen, vaan ennen kaikkea vahvistaa opiskelijan kykyä ohjata omaa oppimistaan, motivoitua, arvioida omaa toimintaansa ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia oppimismenetelmiä. Ohjaus voi olla sekä suunniteltua että tilanteeseen reagoivaa. Suunnitelluista ohjaustilanteista esimerkkinä ovat ohjaustapaamiset ja opintosuunnitelmat. Ohjauksen tilannesidonnaisuuden esimerkkinä ovat palautteen antaminen tai keskustelut oppitunneilla. Ohjausta voi tapahtua yksilö- tai ryhmämuotoisesti.
Oppimisen ohjauksen tavoitteet
Oppimisen ohjauksen keskeisiä tavoitteita ovat opiskelijan toimijuuden vahvistaminen, oppimisprosessin tukeminen, motivaation ja sitoutumisen lisääminen sekä reflektion ja metakognition kehittäminen. Tavoitteena on, että opiskelija oppii ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, jäsentämään oppimistaan ja löytämään toimivia strategioita, sekä arvioimaan omaa oppimistaan ja tekemään tarvittavia muutoksia.
Oppimisen ohjauksen menetelmät
Oppimisen ohjauksen menetelmiä ovat esimerkiksi ohjauskeskustelut, itsereflektioharjoitukset, tavoitteiden asettaminen, rakentava palaute sekä digitaalisten työkalujen hyödyntäminen. Oppimisen ohjauksessa käytetään monipuolisia menetelmiä. Esimerkiksi näistä ovat ohjauskeskustelut, joissa opiskelija saa tukea oppimisensa suunnitteluun ja arviointiin. Menetelmänä voi olla itsereflektioharjoitukset, kuten oppimispäiväkirjat ja itsearvioinnit, jotka auttavat opiskelijaa tarkastelemaan omaa oppimistaan. Tavoitteiden asettaminen voi olla myös toimiva oppimisen ohjauksen menetelmä, kun se ohjaa oppijan oppimisprosessia. Rakentava palaute puolestaan tukee oppimisen motivaatiota. Oppimisen ohjauksen menetelmiin voidaan lukea myös digitaaliset työkalut, kuten oppimisalustat ja analytiikka, sillä ne tukevat oppimisen seuraamista ja ohjaamista.
Varhainen välittäminen
Tampereen korkeakouluyhteisössä tavoitteena on henkilöstön hyvinvoinnin lisäksi opiskelijoiden hyvinvointi. Vastuu opiskelijan hyvinvoinnista on myös opettajalla ja muulla ohjausta tekevällä henkilökunnalla. Käytössä on varhaisen välittämisen malli, jonka avulla on tarkoitus havaita ongelmat ja puuttua niihin sekä ohjata tarvittaessa eteenpäin tarvittavan tuen piiriin.