Pedagoginen käsikirjoittaminen

Opintojakson pedagogisten työskentelytapojen ja opetusmenetelmien valintaan sekä oppimistehtävien laadintaan vaikuttavat osaamistavoitteet, pedagogiset mallit ja suunnitteluperiaatteet, käytettävissä olevat digitaaliset oppimisympäristöt ja opiskelijaryhmän sen hetkinen osaamistaso. Tältä sivulta löydät tietoa pedagogisesta käsikirjoittamisesta sekä opintojakson suunnittelumallin.

Suunnittelussa on hyvä muistaa, että osaamisen kehittyminen on opiskelijasta lähtevää osallistumista, jossa on yksin ja yhdessä asioiden työstämistä sekä kokeilemista käytännön toiminnassa. Kompleksisten asioiden syvälliseen oppimiseen tarvitaan sekä yksin, että yhdessä tekemistä ja opettajan ohjausta. Opintojakson pedagogiseen suunnitteluun vaikuttaa opettajan oma ymmärrys soveltaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä käytännössä. Näiden tekojen kautta opettaja rakentaa oppimistilanteen opettajalähtöisyyden tai oppijalähtöisyyden, ei minään temppuina vaan prosessiin sopivina työskentelytapoina.

Oppimisprosessia suunnitellessaan opettaja pohtii, millaisten työskentelytapojen ja opetusmenetelmien kautta oppimistilanteissa edetään. Opettaja miettii opetus- ja oppimismenetelmälliset teot tähän tapahtumien sarjaan sekä opettajan että opiskelijoiden osalta. Opintojakson suunnittelussa pitää miettiä opetuksen jaksotus, eli missä vaiheissa opiskellaan opettajajohtoisesti, yhteisöllisesti ja yksin. Opiskelija kulkee käsikirjoituksen mukaisen ohjatun oppimispolun ja pedagogiset valinnat ohjaavat tätä oppimisprosessin muotoilua.

Voit kehittää pedagogisen suunnittelun osaamistasi myös itseopiskelukoulutuksessa Oppimisprosessien suunnittelu ja ohjaus, joka on tarjolla TUNI Moodlessa (muiden korkeakoulujen toimijoille vaatii Haka-kirjautumisen). Kirjautumisavain: itse.

Pedagoginen käsikirjoitus tarkoittaa oppimistilanteiden ja oppimista edistävien tehtävien vaiheistamista pienempiin osiin. Valittu pedagoginen malli ohjaa tätä käsikirjoittamista, joko koko opintojakson tai osaa siitä. Opiskelija kulkee siis käsikirjoituksen mukaisen ohjatun oppimispolun suunnaten opintojakson osaamistavoitteisiin.

Opintojakson suunnittelumalli

Seuraavaa suunnittelupohjaa – Opintojakson suunnittelumalli, Opetuskerran rakennemalli sekä Työkalut ja työtavat – voi käyttää opintojakson kokonaisuuden ja opetuskerran rakenteen muotoilemisessa. Opintojakson suunnittelumalli voi toimia pohjana erilaisten opintokokonaisuuksien rakentamisessa alusta loppuun. Suunnittelupohjasta saa myös vinkkejä opetukseen liittyvien työkalujen valitsemiseen.

Alla oleva kuva on linkki, joka avaa suunnittelupohjan kokonaisuudessaan. Dokumentissa on interaktiivisia alueita muun muassa opetuskerran kuljettamiseen kuluvan ajan merkitsemiseen sekä koko opintojaksoa koskevan suunnittelun kirjaamiseen. Symboleja klikkaamalla pääsee asianomaiseen kohtaan pdf-dokumenttia, jonka voi halutessaan myös tulostaa. Tämä dokumentti toimii parhaiten Firefoxilla ja Adobe ReaderilläChrome- ja Edge-selaimille tarkoitettu versio avautuu tästä linkistä.

Kuva opintojakson suunnittelumallin etusivusta. Toimii linkkinä tiedostoon.

Miten suunnitella osaamisperustainen opintojakso?

Osaamisperustaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointiin sisällytetään sekä ns. substanssitaidot että ns. geneeriset taidot, joita opiskelijan on tarkoitus opintojaksolla saavuttaa.

Opettaja voi miettiä omien opintojaksojensa osaamisperustaisuutta seuraavien kysymysten avulla:

  • Miten oma opintojaksoni sijoittuu tutkinnon kokonaisuuteen?
  • Mitä osaamista opiskelijat ovat saavuttaneet ennen kuin tulevat omalle opintojaksolleni; mitä he saavuttavat tutkinnossa oman opintojaksoni jälkeen?
  • Mitä substanssitaitoja opiskelijat saavuttavat opintojaksoni aikana?
  • Miten ja missä näitä taitoja käytetään työelämässä?
  • Mitä geneerisiä taitoja opiskelijat saavuttavat opintojaksollani?
  • Miten näiden substanssi- ja geneeristen taitojen saavuttamista arvioidaan?

Tarkistuslistoja opintojaksototeutuksen kehittämisen tueksi

Korkeakouluyhteisössä on laadittu tarkistuslistoja opetuksen suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Näitä voi hyödyntää jo päättyneen opintojakson tarkasteluun sekä uuden toteutuksen kehittämistyössä. Tarkistuslistat ovat ensisijaisesti opettajan oman työn tueksi. Niissä olevia kohtia ei tarvitse toteuttaa täydellisesti, vaan ne auttavat opettajaa pohtimaan omaa opintojaksototeutusta useista näkökulmista.

TAMKin laadukkaan verkkototeutuksen tarkistuslista

Tutustu myös

How to plan my teaching by UNIPS (video, 13:54 min)

Johns Hopkins University. (2014). How to write learning objectives using Bloom´s taxonomy (video, 10:52 min)

Digivisio 2030. (2023). Digipedagogiikan koulutussarja: Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa (kaksi videota):