Digipedagogiikan perusteita

Digityökaluja ja -ympäristöjä voidaan hyödyntää opetuksen ja oppimisprosessin tukena monin eri tavoin: Täysin verkossa toteutettavasta opintojaksosta lähi- ja etäryhmät yhdistävään hybridiopetukseen tai digityökalujen hyödyntämiseen lähiopetuksen tukena.   Verkkototeutuksen rakentaminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkää materiaalin muuttamista sähköiseksi ja opiskelijoiden kokoamista verkko-oppimisympäristöön. Oppimisprosessin suunnittelu ja näkyväksi tekeminen on olennainen osa myös verkko-opetuksen suunnittelua. Digipedagogiikasta puhutaan silloin, kun digitaalisten ympäristöjen erityispiirteet ja vaikutus opetuksen suunnitteluun ja oppimisprosessiin huomioidaan.

Digipedagogiikka on opettajan pedagogisen, teknologisen ja oman substanssiosaamisen yhdistämistä. Ydinajatuksena on, että näiden osa-alueiden toteutuminen yhdessä tukee verkko-opetuksen laatua. Mishra ja Koehler (2006) esittelevät TPACK-mallissaan tiedon eri tasojen yhdistymisen ja vuorovaikutuksen rakenteellisesti, korostaen näiden integraation merkitystä opetuksessa.

 


Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä
Kuva julkaistu tekijän luvalla. © 2012 by tpack.org

Lähteet

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledgeTeachers College Record 108 (6), 1017-1054.