Digityökalujen valinta

Tarkoitukseen sopiva ja oikein valittu digityökalu tukee oppimista, sujuvoittaa opetusta ja mahdollistaa uusia tapoja osallistua ja oivaltaa. Tällä sivulla kuvataan digityökalun valinnassa huomioitavia asioita ja kysymyksiä.

Tavoitteet ja käyttökohde

Lähde liikkeelle opintojakson tavoitteista ja digityökalun käyttökohteesta. Määrittele tehtävä, jota tukemaan digityökalua tarvitaan. Osa digityökaluista on oppimisympäristöjä, joissa yhden näkymän sisällä on useita työkaluja opintojakson hallinnointityökaluista aineisto- ja tehtävätyökaluihin. Näiden lisäksi voit valita yksittäisiä työkaluja tiettyyn tarkoitukseen, kuten videomateriaalien luomiseen, yhteiseen työskentelyyn tai vaikka osaamisen osoittamiseen, ja rakentaa yksittäisistä työkaluista toimivan kokonaisuuden. Digityökalujen joukossa on paljon opettajan työtä helpottavia työkaluja ja osa työkaluista on tarjolla opiskelijoiden itsenäiseen käyttöön ja oppimisen tueksi. Digityökalun valinta -sivulla Tampereen korkeakouluyhteisön käytössä olevat digityökalut on listattu käyttökohteen mukaan.

Tukeeko työkalu opintojakson tai tehtävän tavoitteiden saavuttamista? Soveltuuko työkalu yksilö- vai ryhmätyöskentelyyn? Toimiiko työkalu lähi-, etä- ja hybridiopetuksessa? Etsitkö työkalua opiskelijoiden vuorovaikutuksen ja yhteistyön tueksi, tehtävien tekemiseen ja arviointiin vai haluatko tehdä näkyväksi heidän edistymisensä opintojaksolla?

Kohderyhmä

Digityökalujen valintaan vaikuttavat työkalun tulevat käyttäjät. Tunnista kohderyhmä ja sen erityispiirteet, jotka voivat vaikuttaa myös työkalun valintaan. Näitä ovat esimerkiksi osallistujien organisaatio, taitotaso ja kokemus työkalujen käytössä ja ryhmän koko. Huomioi myös opettajien, vierailevien asiantuntijoiden ja mahdollisten tutorien rooli opintojaksolla. Tunnista opiskelijoiden taitotaso, ja tarjoa tarvittaessa tukea digityökalujen käyttöön. Myös ryhmän koko vaikuttaa digityökalun valintaan. Pohdi miten työskentely onnistuu työkalussa ryhmän koko huomioiden.

Onko kaikilla opiskelijoilla ja opettajilla TUNI tunnus? Onko mukana vierailevia opettajia tai opiskelijatutoreita? Kuinka isosta ryhmästä on kyse? Tuleeko iso ryhmä jakaa pienryhmiin työskentelyn helpottamiseksi?

Tietoturva ja tietosuoja

Työkalun valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle organisaation tarjoamista työkaluista. Ne noudattavat organisaation tietoturva- ja tietosuojasääntöjä ja lisenssi- ja sopimusasiat ovat palveluntarjoajan kanssa kunnossa. Huomioi digityökalun valinnassa, että opiskelijalta ei voi edellyttää kirjautumista organisaation ulkopuoliseen palveluun. Ulkopuolisten työkalujen valinta on myös mahdollista, mutta tällöin käyttö edellyttää aina käyttöehtoihin tutustumista ja toimimista niiden ja korkeakouluyhteisön ohjeiden mukaisesti. Vastuu tietoturva- ja tietosuojasääntöjen noudattamisesta on aina käyttäjällä itsellään.

Tampereen korkeakouluyhteisön henkilöstölle: lue opetuksen kohdalla ulkopuolisten ohjelmien käytössä huomioon otettavat säännöt (intra).

Omilla toimilla voi vaikuttaa tietosuojan ja tietoturvan toteutumiseen. Huolehdi, että opiskelijat näkevät oppimisympäristöissä vain heille tarpeelliset tiedot. Vanha kurssialusta saattaa sisältää edellisen kurssin tietoja, minkä vuoksi vanhaa alustaa (sen sisältämine tietoineen) ei pidä käyttää uudella kurssilla. Harkitse tarkkaan, kenen on tarpeen päästä näkemään opintojakson tietoja ja toimintaa ja tarkista voiko valitussa työkalussa rajata pääsyoikeuksia tarvittaessa.

Opiskelijoiden suoritusten säilyttäminen määritellyn ajan on tarpeen opintojakson jälkeen. Ota huomioon työkalun valinnassa se, miten suositusten säilytys ja arkistointi on mahdollista  kyseisessä työkalussa ja tietosuoja huomioiden. Huolehdi myös, että poistat kurssialustalta opiskelijoiden tiedot sekä muut tiedot, joiden säilyttäminen ei ole välttämätöntä.

Löytyykö käyttööni työkalu organisaatiossa tarjolla olevien työkalujen joukosta?  Kuinka pitkään opiskelijoiden on tarpeen päästä katsomaan opintojakson sisältöjä opintojakson jälkeen? Miten säilytän opiskelijoiden suorituksia määritellyn ajan, ja miten poistan ne tuon ajan päätyttyä? Miten voin hyödyntää opintojakson sisältöjä seuraavalla opintojaksolla niin, että edellisten opiskelijoiden tiedot ovat turvassa?

Helppokäyttöisyys ja saavutettavuus

Saavutettavuus ei ole vain tekninen vaatimus, vaan osa yhdenvertaisuutta ja hyvää käyttäjäkokemusta. Digityökalun valinnassa on erityisen tärkeää huomioida, että verkkopalvelut, sovellukset ja digitaaliset sisällöt ovat kaikkien käytettävissä. Saavutettavuusvaatimukset on huomioitu korkeakouluyhteisön digitaalisten palveluiden kilpailutuksessa, hankkimisessa ja järjestelmäkehityksessä. Voit kuitenkin myös itse vaikuttaa käyttökokemukseen rakentamalla sisällöt ja suunnittelemalla toiminnan saavutettavuus huomioiden.

Helppokäyttöisyys on myös hyvä huomioida, kun valitaan työkaluja. Kannattaa pohtia, että onko valittu työkalu opiskelijoille ennestään tuttu. Aiemmin opinnoissa käytetyn työkalun kanssa aikaa ei kulu itse työkalun toiminnan opetteluun. Toisaalta joskus tavoitteena on harjaannuttaa opiskelijat samalla esimerkiksi työelämässä käytettyjen työkalujen käyttöön, jolloin itse työkalun käytön hallinta on myös opetuksen kohteena.

Miten itse voin lisätä saavutettavuutta oppimateriaalien luomisessa tai sisältöjen jäsentämisessä oppimisympäristöön? Tarvitsevatko opiskelijat opettelua tai ohjeistusta työkalun käytössä? Onko tekstin ja taustan värinen kontrasti on riittävä ja käytetty kieli selkeää ja ymmärrettävää? Onko aineistojen muotoilussa huomioitu myös mobiilikäyttäjät, jotka katselevat aineistoja pienemmältä ruudulta?

Resurssit ja kuormittavuus

Työkalun valinta voi vaikuttaa myös opettajan ja opiskelijan työmäärään, joten kuormittavuus on hyvä huomioida työkalun valinnassa. Esimerkiksi sisältöjen esitystapa ja tehtävien rakenne vaikuttavat kuormittavuuteen. Kannattaa pohtia, voiko aikaisemmin tehtyjä materiaaleja tai verkon valmiita materiaaleja (artikkelit, videot jne) hyödyntää materiaaleina. Tehtäviä suunniteltaessa kannattaa huomioida niiden aiheuttama työmäärä arvionnin kannalta.

Osa työkaluista tarjoaa automatiikkaa opettajan työn tueksi auttaen esimerkiksi tehtävien tarkastamisessa ja opiskelijan etenemisen seurannassa. Oppimisanalytiikka voi helpottaa opettajan työtä ja auttaa tunnistamaan mihin ohjausta ja tukea osoittaa.

Voidaanko vertaisarviointia ja -palautetta hyödyntää ison ryhmän kanssa valitussa työkalussa? Edellyttääkö työskentely ja työn organisointi työkalussa opettajalta jatkuvia toimia? Minkälaisia toimia voidaan automatisoida? Voidaanko esimerkiksi tehtävien avautuminen määritellä järjestyksessä tai tietyn aikataulun mukaan ja voidaanko tentit tarkistaa automaattisesti? Onko oppimisympäristössä työkaluja opiskelijoiden edistymisen seurantaan?

Tampereen korkeakouluyhteisön opetuksen digityökalut

Tampereen korkeakouluyhteisön digityökalut on listattu Opetuksen digityökalut -sipulimalliin. Interaktiivinen sipulimalli havainnollistaa työkaluvaihtoehtoja ja niiden roolia Tampereen korkeakouluyhteisössä. Klikkaamalla info-kuvaketta työkalun nimen vieressä  löydät työkalun tarkemmat tiedot ja linkit ohjeisiin.

Katso kuva täysikokoisena

Katso saavutettava näkymä kuvasta

 

Lue lisää