Webinaarisarjassa esitellään näkökulmia ja kokemuksia pedagogisesta hyvinvoinnista sekä arjen ratkaisuja pedagogisen hyvinvoinnin vahvistamiseen.
- Esityksessä käsitellään pedagogisen hyvinvoinnin ilmiötä kokonaisuutena. Siinä pohditaan, miten pedagogista hyvinvointia voidaan edistää opetuksen ja arjen toiminnassa. Lisäksi tarkastellaan yhteisöllisyyttä ja yhteisön merkitystä pedagogisen hyvinvoinnin rakentumisessa.
- Asiantuntijat: Yliopettaja, KT Raija Erkkilä ja lehtori Sirpa Perunka, Ammatillinen opettajankoulutus, Oulun ammattikorkeakoulu
- Webinaarissa käsitellään opiskelijoiden näkökulmia siihen, miten pedagogista hyvinvointia voisi edistää ja millaiset asiat vaikuttavat opiskelijoiden kokemuksiin. Miten opiskelijoiden monimuotoisuus ja toiveita voitaisiin ottaa opetuksessa huomioon? Aihetta käydään läpi konkreettisten esimerkkien kautta. Aihetta alustamassa Tampereen ylioppilaskunta ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta.
- Asiantuntijat: Jenna Rantanen ja Olivia Ranta, Tampereen ylioppilaskunta TREY sekä Hannastiina Ruismäki, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Tamko
- Ammatillinen opinto-ohjaajan koulutus TAMKin ammatillisessa opettajankoulutuksessa nojautuu vahvasti kouluttajien yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen. Esityksessä kerrotaan kokemuksia ja hyviä toimintatapoja, joilla opokoulutus on muotoutunut voimaannuttavaksi kokemukseksi niin opiskelijoille kuin kouluttajillekin.
- Asiantuntijat: Lehtori Outi Rantanen ja lehtori Tarja Juurakko-Koskinen, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, Tampereen ammattikorkeakoulu
8.4.2024 Suvi-Päivikki Ikonen: Opettajan roolin muuttuminen kohti ohjaavampaa otetta
- Opettajuuden muuttuminen kohti ohjaavampaa otetta – webinaarissa saat näkökulmia ja reflektiota omaan toimintaan.
- Asiantuntija: Erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen, Koulutus ja oppiminen, Tampereen yliopisto
23.4.2024 Maija Saviniemi: Lisääkö ratkaisukeskeinen pessimismi hyvinvointia?
- Pessimismipedagoginen webinaari lähtee liikkeelle siitä ajatuksesta, että pessimismi ei välttämättä ole pelkästään kielteistä ja passivoivaa. Jos on olemassa niinkin positiivinen asia kuin ratkaisukeskeinen pessimismi, on mahdollista, että se saattaa tarjota työntekijälle uudenlaisia mahdollisuuksia olla oma itsensä. Pessimisti lähestyy pedagogista hyvinvointia siltä kannalta, että hyvinvointi ei ole pelkästään pahoinvoinnin puutetta. Webinaari keskittyy ennakoimisen ja armollisuuden näkökulmiin, koska ne ovat avaimia niin oppijan kuin opettajankin pedagogiseen hyvinvointiin. Pessimisti ei tietenkään edes yritä käännyttää ketään pessimistiksi, vaan kannustaa jokaista olemaan juuri sellainen kuin on.
- Asiantuntija: Suomen kielen yliopistonlehtori, FT Maija Saviniemi, Oulun yliopisto
- Webinaarisarjan viimeisessä osassa pyritään avaamaan opettajille olennaisia näkökulmia pedagogiseen johtamiseen yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa. Webinaaria jäsentävät seuraavat teemat:
-
- Mitä pedagoginen johtaminen on?
- Opettajan autonomia ja itsensä johtaminen
- Johtajuus akateemisessa yhteisössä
- Johtajuus pedagogisessa yhteisössä
- Asiantuntijat: Johtaja Hanna Ilola, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK sekä yliopistonlehtori Leena Ripatti-Torniainen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto