Webinaarisarjassa esitellään kiinnostavia pedagogisia tutkimuksia ja niistä saatuja tuloksia. Webinaarit eivät ole enää katsottavissa, mutta voit tutustua niihin esitysten materiaaleihin, joita on saatavilla.
26.1.2023 Johanna Annala: Tieto yliopiston ja ammattikorkeakoulun rajat ylittävissä opetussuunnitelmissa
- Webinaarin diaesitys
- Webinaariin liittyvä blogi: Onko osaamispuhe johtanut tietosokeuteen?
- Osaamisesta puhutaan kaikkialla, mutta puhetta tiedosta ja tietämisestä on kovin vähän. Yliopiston tehtävänä on tarjota tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta, mutta mitä se tarkoittaa? Mikä on tiedon rooli opetussuunnitelmissa ja mihin tietoa koskevat valinnat perustuvat? Miten tieto ja osaaminen suhteutuvat toisiinsa? Webinaarissa tarkasteltiin yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteisiä opetussuunnitelmia ihmis- ja yhteiskuntatieteiden sekä teknistieteellisen alan näkökulmista. Esitys perustuu tutkimukseen, joka kohdistui monitieteisten ja ammatillisesti suuntautuneiden tutkinto-ohjelmien tieteenalakohtaisiin tietokäytänteisiin ja opetussuunnitelmien mahdollisuuksiin.
- Asiantuntijana Ph.D., dosentti, yliopistonlehtori Johanna Annala, kasvatustieteiden ja kultuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto.
1.2.2023 Jiri Vilppola: Kohti työelämälähtöisempää ammatillista opettajankoulutusta
- Osaamispuhe on edelleen voimissaan, ja yksi siihen liittyvä keskeinen teema on työelämässä oppiminen. Ammatillinen toinen aste on jo lainsäädännön ohjaamana ottanut työelämälähtöisyyden ohjenuorakseen, mutta miten tämä lähestymistapa sopii korkeakoulumaailmaan? Webinaarissa tarkastellaan tutkimustulosten pohjalta työelämälähtöistä oppimista korkeakoulukontekstissa, casena ammatillinen opettajankoulutus.
- Asiantuntijana lehtori Jiri Vilppola, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK
27.3.2023 Sanna Ruhalahti: Syväoppimisen suunnitteluperiaatteilla laatua oppimisprosessin suunnitteluun
- Webinaarin diaesitys
- Aika haastaa meidät muotoilemaan oppimisprosesseja entistä pedagogisemmista lähtökohdista. Digitaaliset opetus- ja oppimisprosessit ovat tulleet pysyvästi osaksi jokaisen opetustyötä tekevän arkeen, ja tämä vaatii edelleen opetuksen pedagogisen suunnitteluosaamisen päivittämistä. Digitaalinen teknologia mahdollistaa joustavia sekä monipuolisia oppimisratkaisuja, vaan toisaalta nykytilanteen uhkana saattaa olla se, että teknologiaan uppoudutaan innostavan ja jopa tuloksellisen oppimisen kustannuksella. Parhaimmillaan digitaalisuus rikastuttaa oppimista, mutta sen ei voi olettaa synnyttävän automaattisesti syvempää oppimista ja osaamista. Uskotaan jopa, että opiskelija oppii asiat yksin, ilman ohjausta ja vertaisten tukea. Oppimisprosessin muotoilun osalta tulisi entisestään vahvistaa dialogista yhteisöllistä tiedonrakentamista, jotta yhteisöllinen oppiminen mahdollistuu ja oppimisen sisällöt koetaan merkityksellisiksi.
- Asiantuntijana yliopettaja, FT Sanna Ruhalahti, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK
25.4.2023 Petri Nokelainen ja Jani Hirvonen: Käänteinen oppiminen (flipped learning) insinöörimatematiikan opetuksessa
- Webinaarissa esitellään Tampereen yliopiston opettajien ja opiskelijoiden parissa vuosina 2019-2020 suoritettua käänteiseen oppimiseen liittyvää tutkimusta. Tutkimuksen ensimmäinen aineisto koostui (n = 500) ensimmäisen vuoden opiskelijoista, jotka suorittivat yhdeksän kuukauden aikana neljä (pakollista) insinöörimatematiikan kurssia. Puolet opiskelijoista opiskeli kurssit käänteisen oppimisen menetelmällä ja toinen puoli luentoihin perustuvalla menetelmällä. Esityksessä kerrotaan keskeisiä tuloksia opiskelijoiden 1) oppimiseen liittyvien lähestymistapojen (deep, unreflected, organised), 2) minäpystyvyyden, 3) tavoiteorientaatioiden (mastery-approach, performance-approach, performance-avoidance) ja 4) psykologisten perustarpeiden (autonomy, competence, relatedness) täyttymisen kehittymisestä yli ajan näissä kahdessa ryhmässä. Esitys on luonteeltaan interaktiivinen: kunkin tutkimusaiheen löydösten esittelyn jälkeen osallistujilla on mahdollisuus esittää tarkentavia kysymyksiä ja keskustella esittäjien kanssa tulosten käytännön merkityksestä opetustyöhön.
- Asiantuntijana professori Petri Nokelainen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tíedekunta ja yliopisto-opettaja Jani Hirvonen, informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto
11.5.2023 Päivi Timonen: Opetusläsnäolo opiskelijan ja opettajan toimintana reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkkopedagogiikassa
- Timonen tutkii reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogista mallia ja esittelee tässä webinaarissa otteita tutkimuksensa tähänastisista tuloksista. Malli perustuu Tutkivan yhteisön teoreettiseen viitekehykseen ja sen kolmeen läsnäoloon: sosiaalinen ja tiedollinen sekä opetusläsnäolo (Garrison, 2016, 2027; Garrison, Anderson & Archer, 2000). Ensimmäinen osatutkimus perustuu systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen ja laadulliseen analyysiin (Timonen & Ruokamo, 2021). Toisessa osatutkimuksessa analysoidaan ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijoiden kokemuksia määrällisin menetelmin (Timonen & Ruokamo, 2022). Timonen esittelee reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisesta mallista tuloksena opetusläsnäolon suunnitelman, jonka toteutukseen osallistuvat opiskelijat etukäteen sovitusti pienryhmissä ja opettaja omalla osuudellaan. Opetusläsnäolon suunnitelmasta muodostuu webinaariin etukäteen opiskelijoille näkyvillä oleva pedagoginen käsikirjoitus.
- Asiantuntijana verkkopedagogi-lehtori Päivi Timonen, Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak ja väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Media Education Hub