Ennalta ehkäisevät toimintamallit ja luottamuksellinen turvallisuus

Tavoitteet:
Osiossa perehdytään ennaltaehkäiseviin keinoihin ja malleihin erityisesti yhteisöllisyyden, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden sekä osallisuuden edistämisen kautta.
Osion tarkoituksena on vahvistaa osallistujan valmiuksia ja osaamista edistää turvallista oppimisympäristökulttuuria, hyväksyvää ilmapiiriä sekä keinoja kohdata ja tukea opiskelijaa erilaisissa sukupuoleen, kulttuuriin ja seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Koulutusosio soveltuu kaikille koulutusasteille.

Sisältö:
– hyväksyvän, turvallisen ja sensitiivisen oppimisympäristökulttuurin kehittäminen,
– yhteisölliset ja osallistavat mallit
– seksuaalisuuden eri muodot ja sukupuolen moninaisuus
– lapsen ja nuoren itsetunnon ja kehityksen edistäminen

Koulutuksen laajuus: 3 op

Toteutus syksyllä 2021: Syksyn toteutus viikot 35, 40, 47. Tarkemmat ajankohdat lisätään myöhemmin.

Kohderyhmät: Perusopetuksen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö.

Vastuuorganisaatio: Tampereen ammattikorkeakoulu

Toteutustapa: Verkossa