Lasten ja nuorten valmiudet toimia turvallisesti sosiaalisessa mediassa

lapsi sos media

Tavoitteet:

Osiossa perehdytään lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan seksuaaliseen häirintään, houkutteluun ja seksuaaliväkivaltaan digitaalisissa ympäristöissä tutustumalla yleisimpiin sosiaalisen median ympäristöihin ja ilmiöihin sekä siihen, millaiset tekijät altistavat grooming-ilmiölle.
Osiossa annetaan henkilöstölle valmiuksia ja työkaluja tukea ja ohjata lapsia ja nuoria turvalliseen toimintaan somessa sekä osaamista jakaa asiantuntijuuttaan lasten vanhemmille heidän media- ja turvataitojensa vahvistamiseksi.
Koulutusosio soveltuu kaikille koulutusasteille.

Sisältö:
– turvallinen digiarki
– digitaalinen jalanjälki
– lasten ja nuorten turva- ja mediataidot
– vanhemmat mediakasvattajina

Koulutuksen laajuus: 3 op

Syksyn 2021 toteutus: Verkkoympäristö avataan 6.9.2021 ja webinaarit pidetään to 16.9., ti 28.9., ti 19.10. ja ti 2.11. klo 15-16.

Kohderyhmät: Perusopetuksen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö.

Vastuuorganisaatio: Tampereen ammattikorkeakoulu.

Toteutustapa: Verkossa