Onnistuneen hybridiopetuksen merkkinä pidetään yleisesti opetustilanteessa tapahtuvaa aktiivista vuorovaikutusta ja paikalla olemista opiskelijoilta. Etäopetuksesta on kuitenkin jo tuttua, että vuorovaikutuksen käynnistäminen ja sen ylläpito voi olla työlästä, joten se kannattaa kirjoittaa osaksi kurssin ohjeistusta ja ottaa osaksi käytännön työskentelyä alusta lähtien, niin että osallistujat myös pysyvät aktiivisina.
Miten toimin?
Tee vuorovaikutuksesta normi heti kurssin alussa. Hybridiopetuksen viestintä- ja vuorovaikutuskäytäntöjen suunnittelemiseen ja kartoittamiseen kurssin alussa voi soveltaa esimerkiksi vinkkiä Toimivat viestintäkäytänteet verkkotapaamisiin ja opiskelijoiden aktivointiin ja vuorovaikutuksen edistämiseen löytyy keinoja vinkistä Älä puhu yksin – osallista! Vuorovaikutuksen kirjoittaminen myös kurssin tavoitteisiin ja sen huomioiminen ryhmän omissa pelisäännöissä voivat rohkaista osallistumaan.
Mitä minun tulisi huomioida?
Anna vuorovaikutukselle aikaa. Erityisesti etäopiskelijoiden reagoiminen kysymyksiin tai puheenvuoron ottaminen vie huomattavasti pidemmän aikaa kuin lähiosallistujilla. Anna mahdollisuus osallistua monikanavaisesti, niin puheenvuoroina kuin chatin välityksenä ja muista tuoda esille esimerkiksi ääneen lukemalla tai kommentoimalla myös chatin kautta annetut puheenvuorot.
Aktiivisuutta ja vuorovaikutusta kannattaa olla läpi opetustilanteiden. Esimerkiksi pitkät opettajan yksinpuhelut vähentävät huomattavasti opiskelijoin osallistumisaktiivisuutta. Opetustilanne kannattaa etukäteen aikatauluttaa ja aikataulun voi esittää opetustilanteen alussa. Muista lisätä aikatauluun myös tauot!
Pienryhmäkeskustelut ja tehtävät antavat hyvän mahdollisuuden aktiivisempaan ja reaaliaikaisempaan keskusteluun. Pienryhmiä jakaessa kannattaakin pohtia, onko pienryhmissä mahdollista sekoittaa lähi- ja etäosallistujia. Tämä voi olla mahdollisuus erityisesti, jos opetustilan yhteydessä tai lähellä käytössä on tiloja, joissa pienryhmän lähiosallistujat voisivat työskennellä rauhassa etäkumppaniensa kanssa ja kaikilla on riittävät välineet. Toisaalta monissa tilanteissa ryhmien jakaminen etä- ja lähipienryhmiin voi kuitenkin olla helpompaa, jolloin etäryhmät voidaan lähettää esimerkiksi takahuoneisiin työskentelemään yhdessä ja lähiosallistujat jaetaan opetustilassa ryhmiin ja ryhmätöiden purku tehdään myöhemmin yhdessä.
Lue lisää:
- Hybridiopetusvinkit
- Hybridiopetus ja vuorovaikutus: näkökulmia tutkimuskirjallisuudesta Helsingin yliopiston harjoittelukoulujen hybridiopetus-hankkeen blogissa.
- Tutustu kokemuksiin hybridiopetustilanteiden aikatauluttamisesta ja muista hyvistä käytännöistä Jyväskylän ammattikorkeakoulun hybridiopetuksen avoimissa oppimateriaaleissa: Havaintoja hybridiopetuksesta – Opetukseen liittyvät käytännöt
Vinkki päivitetty 6/2024