Vuorovaikutuksen mahdollistaminen etätapaamisissa vaatii tietoisia ratkaisuja jo ennen tapaamista. Miten rakennat vuorovaikutusta etätapaamisiin ja saat kuulijat osallistumaan?
Miten toimin?
Ennen etätapaamista
Jo ennen verkossa tapahtuvia kohtaamisia osallistujille kannattaa kertoa, millaisesta tilaisuudesta on kyse. Onko kyseessä pelkkä luento, jonka voi tallenteenakin katsoa vai onko osallistujille suunniteltu aktiivisempi rooli? Osallistujien on hyvä tietää, millaista osallistumista heiltä odotetaan. Tämä vähentää tilanteeseen liittyvää epävarmuutta ja auttaa valmistautumaan tapaamiseen. Lue lisää vuorovaikutuskäytänteiden sopimisesta Tästä vinkistä.
Teknologiavälitteistä tapaamista suunnitellessa kannattaa pohtia, miksi haluaa osallistaa ja mitä lisäarvoa osallistuminen tuo tilaisuuteen. Kun nämä ovat selvillä, voidaan miettiä, millä keinoin vuorovaikutusta rakennetaan. Opettajan tai tilaisuuden vetäjän kannattaa myös miettiä, valmistautuvatko osallistujat yhteiseen tapaamiseen ja miten. Opetuksen flippauksesta voit lukea lisää TLC:n sivuilta.
Mitä aikaisemmassa vaiheessa tapaamista saat osallistujat mukaan, sen parempi. Suunnittele siis heti aloitukseen jotakin osallistavaa.
Nopeat tavat osallistaa
Isonkin ryhmän mietteitä voi kerätä erilaisilla sovelluksilla ja alustoilla. Osallistujat tarvitsevat kuitenkin aikaa reagointiin ja osallistumiseen, joten odota ja anna riittävästi aikaa. Tilaisuuden vetäjältä vaaditaan hiljaisuuden sietokykyä – laske vaikka viiteen reagointeja odottaessasi. Kaikkia hyviä osallistamisideoita ei kannata kokeilla samassa tapaamisessa. Vähemmän on enemmän -periaate tuntuu pätevän teknologiavälitteisissä kohtaamisissa. Alla esitellään muutamia hyväksi havaittuja tapoja saada osallistujat mukaan.
1. Heitä palloa
“Pallon heitossa” kameran päällä pitäminen on toivottavaa. Kysy kysymys ja heitä virtuaalinen pallo sille, kenen haluat vastaavan. Pallon saanut vastaa ja heittää kysymyksen seuraavalle. Voidaan sopia, vastaavatko kaikki samaan kysymykseen vai voiko pallon heittäjä kysyä jotain muuta aiheeseen liittyvää. Kun kierros on käyty, heitetään viimeinen pallo kierroksen aloittajalle.
2. Nonverbaalinen viestintä
Voit käyttää videotapaamissovellusten emoji-nappien tilalla tai niiden lisäksi myös perinteistä nonverbaalista viestintää. Se toimii myös teknologiavälitteisesti ja aktivoi eri tavoin kuin napin painallus.
Kun osallistujilla on videokamerat päällä, kysy oletko samaa vai erimieltä pyytämällä heitä näyttämään peukkua ylös tai alas. Vaakatason peukku voi merkitä en osaa sanoa.
Osallistujia voi myös pyytää nyökkäämään tai nostamaan kättä vastaukseksi, jos on samaa mieltä. Puheenvuoropyyntöjä voi esittää kättä nostamalla ja aplodejakin voi osoittaa esimerkiksi taputtamalla tai heiluttamalla kämmeniä. Muista myös osoittaa kuuntelemista sanattoman viestinnän kautta. Rohkaiseva hymy tai nyökyttely voi merkitä äänessä olevalle puhujalle paljon.
2. Isossa ryhmässä vastuiden jakaminen pienryhmille
Isossa ryhmässä ryhmää voi ohjeistaa antamaan yhteisesti vastuuta vuorovaikutuksesta. Tämän voi tehdä esimerkiksi niin, että jakaa ryhmän pienemmiksi ryhmiksi ja antaa jokaiselle erilaisia vuorovaikutukseen liittyviä vastuita tai tehtäviä. Esimerkiksi luennolla yksi ryhmä voi olla vastuussa kysymysten esittämisestä, toinen yhteenvetojen tekemisestä, kolmas chatin seuraamisesta, neljäs seuraa puheenvuoropyyntöjä jne. Tilaisuuden vetäjä pystyy tällöin keskittymään esimerkiksi opetukseen, kun pienryhmät hoitavat osan vuorovaikutuksen sujumisesta.
3. Puhuttele nimeltä
Videotapaamisalustat auttavat nimen muistamisessa, joten nimiä voi mahdollisuuksien mukaan käyttää heti ihmisten tullessa linjoille. On mukava tulla huomioiduksi ja kuulla tervehdys oman nimen kera. Saatamme tosin myös arkailla suoraa osallistamista teknologiavälitteisesti ja suoran kysymisen kanssa kannattaakin käyttää harkintaa. Tutun ryhmän kanssa kysymyksen voi helpommin osoittaa nimeämälleen henkilölle. Tällöin kysymys saa suoran kohteen, jolta odotetaan vastausta tai reagointia. Varmista kuitenkin, että et yllätä kysymällä tai esitä liian haastavaa kysymystä. Luottamuksellinen ilmapiiri rakentuu muun muassa niin, ettei osallistuja koe oloaan uhatuksi tai tulevansa nolatuksi.
3. Chatin käyttö
Chatin käytöstä kannattaa sopia tapaamisen alussa. Voiko sinne esittää kysymyksiä ja kommentteja ja kuinka usein vetäjä pysähtyy lukemaan chattia? Chattia voi käyttää monenlaisessa osallistamisessa. Osallistujia voi pyytää jakamaan esimerkiksi emojilla omia fiiliksiä aiheesta tai numeroarvion omasta kyvystä olla läsnä kyseisellä kerralla.
Zoomin Breakout-huoneissa käydyt pienryhmäkeskustelut voi ohjeistaa siten, että ryhmästä joku kirjoittaa tiiviisti keskustelun tärkeimmät asiat ylös tiedostolle ja liittää ne päätilaan palattuaan koko ryhmän yhteiseen chattiin. Ryhmiä voi myös ohjeistaa tekemään chatin tiivistyksestä pari nostoa, jotka jaetaan ääneen päätilan puolella keskustelun aikaansaamiseksi. Muistathan pyytää liittämään tekstit päätilan chattiin vasta, kun kaikki ovat palanneet päätilaan. Muutoin ne eivät näy niille, jotka ovat olleet vielä breakout-huoneessa.
Chattia voi hyödyntää myös breakout-huoneissa, sillä ko. keskustelu jää vain huoneissa olleiden käyttöön. Tämänkin voi huomioida erilaisissa tehtävänannoissa ja muistuttaa osallistujia chatin käytöstä. Chatin tallentaminen (Zoomissa chat-ikkuna – kolme pistettä – save chat) on myös kätevä vinkki, jos käsitellyt asiat haluaa talteen.
4. Zoom Rename
Zoomissa osallistujien nimikuvakkeiden oikeasta yläkulmasta löytyy kolme pistettä, josta klikkaamalla löytyy rename-toiminto. Osallistujia voi pyytää kirjoittamaan etunimensä lisäksi esim. paikkakunnan, jossa tällä hetkellä on, tämän hetken fiiliksen tai jonkin muun lyhyen aiheeseen liittyvän asian. Participants-kohdan avaamalla pääsee katsomaan kaikkien osallistujien tiedot.
Osallistujat saadaan myös anonyymeiksi Rename-toiminnon avulla. Jos haluat vaikkapa kerätä nimettömästi palautetta, voit ohjeistaa osallistujia muuttamaan nimensä pisteeksi (.) ja kirjoittamaan vastauksensa chattiin. Kun kaikkien nimimerkki on identtinen, kommentteja ei voida tunnistaa.
5. Zoom Reactions
Zoomin Reactions-nappeja voidaan käyttää esimerkiksi kyselyihin vastaamisessa, saman- tai erimielisyyden ilmaisemisessa tai tunnetilan näyttämisessä.
6. Zoom Poll
Zoomiin on helppo tehdä etukäteen kyselyitä osallistujille. Näppärä tekee niitä myös kesken tilaisuutta klikkaamalla sovelluksen kyselypainiketta. Kyselyt tuovat vaihtelua tapaamiseen ja kaikki voivat osallistua. Kyselyllä voi kerätä tietoa kokemuksista, mielipiteistä tai tietämyksen tasosta. Kyselyt voidaan teettää nimettömästi ja tulokset jakaa osallistujille heti näkyviin. Näin saadaan hyvää pohjaa asioista keskusteluun tai sisällön kohdentamiseen.
7. Muita alustoja
Osallistamiseen ja yhteistyöskentelyyn voidaan käyttää myös erilaisia alustoja kuten Flinga, Whiteboard, OneNote ja Forms.
Flinga ja Whiteboard -seinillä voidaan työskennellä samanaikaisesti kooten yhteistä ymmärrystä jostakin aiheesta. Yhteisen työskentelyn alustana voivat toimia myös monet M365-palvelun työkalut, Word, PowerPoint, OneNote ja Sway. Voit jakaa nämä dokumentit ryhmälle helposti.
Mitä kannattaa huomioida?
- Anna myös lupa kuunnella: Aktivointi ja osallistaminen vuorovaikutuksen rakentamiseksi ei aina ole tarpeen. Välillä osallistuja nauttii siitä, että saa vain kuunnella ja osallistua ajattelemalla. Kun puhuja kuljettaa kuulijan ajatuksia selkeästi rakennetulla puheella, valaisevilla esimerkeillä ja kiinnostavalla esitystavalla, ei kuulijakaan aina jää kaipaamaan vuorovaikutusta toisen kanssa. Joskus on hienoa vain keskittyä ja kuunnella asiantuntijan puhuvan.
Kirjoittajat kielikeskuksen puheviestinnän yliopisto-opettajat Piia Jokiranta, Johanna Järvelin-Suomela ja Eeva Kaarne. Teksti on osa Vuorovaikutuksen tukeminen verkko-opetuksessa ja -tapaamisissa -hanketta. Teksti pohjautuu hankkeessa järjestettyihin työpajoihin.
Vinkki päivitetty 6/2024