Ikääntyneiden hoitotyön opinnollistetun opintojakson näyttöpäivä, teknologia ja laitteet hoitotyön ja ikääntyneen tukena

24opsilla sairaanhoitajiksi opiskelevat lähihoitajat suorittivat Ikääntyneiden hoitotyön kokonaisuuden opinnollistamalla opintojakson joulukuussa 2024. Opinnollistaminen tarkoittaa pähkinänkuoressa sitä, että opiskelija käy omassa palkkatyössään (lähihoitajan työ) ja opiskelee ikääntyneiden hoitotyön teemoja verkkokurssialustalla. Verkkokurssin materiaalit ja tehtävät ohjaavat lähihoitajien ajatuksia kohti sairaanhoitajuutta. Tehtävien tarkoitus on materiaalien lisäksi se, että tehtäviä käsitellään työpaikalla, jolloin teoriaopinnot on mahdollista linkittää omaan työhön reaaliaikaisesti.

Teoriaopintojen opinnollistaminen on kolmivaiheinen prosessi. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelija hankkii itselleen teoriaopintoihin soveltuvan työpaikan. Tässä tapauksessa työn pitää sisältää ikääntyneiden ihmisten hoitotyötä. Useimmilla lähihoitaja taustaisilla opiskelijoilla onkin vaatimuksia vastaava työpaikka jo olemassa, kun he opinnollistamisen toteutukselle osallistuvat.  Toinen vaihe on opiskelua ja teoreettisen tiedon reflektointia omaan työhön. Kolmannessa vaiheessa koittaakin osaamisen osoittaminen, joka toteutetaan näyttöpäivänä TAMKilla.

Joulukuinen näyttöpäivä sisälsi osaamisen osoittamiseen soveltuvat tentit hoitotyöstä sekä muistisairaan ihmisen kohtaamisesta. Koska näyttöpäivän tarkoituksena on kuitenkin olla kokonaisvaltaisempi oppimistapahtuma, toteutettiin päivän aikana myös kahden tunnin mittainen työpaja Sote Virtual Labisa. Labissa opiskelijat haastettiin tutkimaan teknologian käyttämistä osana ikääntyneen hoitotyötä. Työpajassa opiskelijat valmistivat ryhmätyönä ryhmälle valitusta laitteesta/ohjelmistosta esityksen, jossa esittelivät laitteen tai ohjelmiston käyttötarkoituksen ja konkreettisia esimerkkejä laitteen tai ohjelmiston käytöstä ikääntyneen hoitotyössä. Lisäksi opiskelijat pohtivat esityksessään seuraavia kysymyksiä:

  • Miten laite tai ohjelmisto vaikuttaa iäkkääseen? Entä ammattilaisiin ja läheisiin?
  • Mitä laite/ohjelmisto ennaltaehkäisee/lisää/estää?
  • Onko laitteen/ohjelmiston käytössä riskejä?
  • Laitteen/ohjelmiston vaikutus ikääntyneen toimintakykyyn/tasapainoon/osallisuuteen?
  • Mitä eettisiä näkökulmia laitteen/ohjelmiston käyttöön liittyy?

Opiskelijoiden laatimia Power Point- ja posteriesityksiä elävöittivät Kahootit ja laitteiden demonstraatiot. Esitykset poikivat oivalluksia saavutettavuudesta, kustannustehokkuudesta, tasa-arvoisesta mahdollisuuksien tarjoamisesta ja potilasturvallisuudesta. Opiskelijat jakoivat myös kokemuksiaan laitteiden ja ohjelmistojen käyttämisestä sote-kentällä, ja kokemuksista virisikin antoisia keskusteluja. Työpajat ja päivän keskustelut olivat opettavaisia opiskelijoiden lisäksi opettajalle.

Palautteiden perusteella opinnollistamisen toteutusmuoto on tykätty. Näyttöpäivää pidettiin mukavana vaihteluna Exam tenteille, kun puolet päivästä tehtiin läsnäolotenttejä sekä pareittain että yksin ja puolet päivästä perehdyttiin Sote Virtual Labin teknologisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Vaikka opiskelu opinnollistaenkin on myös opettajajohtoista, on opiskelijalla siinä paljon enemmän mahdollisuuksia keskittää oppimistaan sellaisiin asioihin, joissa hän itse kokee tarvitsevansa enemmän osaamista. Sote Virtual Lab tuo toteutukselle konkretiaa ikääntyneiden hoitotyöhön sovellettavista tämän päivän uusista ratkaisuista.

Jutun kirjoittajat: Heimo Outinen ja Marjo Tienari