Yhteishanke Laajennetun todellisuuden Häme

Tampereen yliopiston EVA-laboratoriossa on XR-teknologian lisäksi Reality Capture, drone ja laserkeilaus teknologiaa.

Tampereen yliopisto ja Hämeen ammattikorkeakoulu toteuttavat yhteistyössä Laajennetun todellisuuden Häme -hankkeen, jossa etsitään parhaita sovelluskohteita teknologioille, joista ei ole vielä paljon käytännön kokemusta tai tietämystä.

Hankkeen myötä jatketaan aikaisempaa toimintaa digitalisaation parissa, mitä kehittämässä ovat olleet Tampereen yliopiston DigiCore -hanke ja Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikön XR-kehityslaboratorio.

Perusidealtaan Laajennetun todellisuuden Häme mahdollistaa kaikille kiinnostuneille alan toimijoille tutustumisen uusimpiin laajennetun todellisuuden teknologioihin niin Tampereen Extended Virtual Architecture (EVA) -laboratoriossa kuin Hämeen XR-kehityslaboratoriossa. Laajennetun todellisuuden (XR) teknologioihin liittyviä yritysvierailuja on aikaisemmin toteutettu DigiCore -hankkeessa, joten toimintamalli on jo entuudestaan tuttu hankkeen vetäjille.

Teknologioihin tutustuminen auttaa yrityksiä ja toimijoita laitteiden ja teknologioiden käyttöönotossa sekä omaan toimintaan sopivimman teknologian valinnassa.

EVA-laboratorion laserkeilain
EVA-laboratorion laserkeilain.

– Hankkeen kautta pääsemme kartoittamaan paikallisten yritysten suunnittelun mahdollisuuksia ja tarpeita, mutta myös näkemään, millaisia etuja XR tarjoaa opiskelijoillemme, toteaa hankkeen projektipäällikkö Sanna-Maaria Siintoharju.

Laajennetun todellisuuden Häme siis tarjoaa tutustumista digitalisaatioon monipuolisesti yrityksille ja oppilaille, mutta erityisesti suunnittelutyötä tekeville, sillä teknologia mahdollistaa nopeat mallien muutokset ja toisten ihmisten kutsumisen mallien muokkaukseen.

– Laajennettua todellisuutta käytetään jo nyt esimerkiksi suunnittelun ja koulutuksen alueilla. Olemme hankkineet kokemusta useammasta XR-hankkeesta, ja nyt pääsemme tekemään yhteistyötä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa samojen teemojen parissa. XR-teknologian kehitys on todella nopeaa, ja suomalaiset yritykset pystyvät tälläkin hetkellä hyödyntämään teknologian mahdollisuuksia toiminnassaan, kertoo CoreLabin projektipäällikkö Jaakko Kinnunen.

Hanke käynnistyy 1.5.2023 ja jatkuu aina 30.4.2024 saakka. Rahoituksen hanke saa Hämeen Liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) -määrärahasta. Ensimmäisessä osassa hanketta tapahtuvat yritysvierailut, joiden jälkeen toisessa osassa kerätään tietoa haastatteluin teknologioiden hyödyistä ja kehityskohteista.

Lue myös uutinen aiheesta Hämeen liiton sivuilla!

Hankkeen kotisivut.

Lisätietoja: