Paneelikeskustelu: Ilmastokriisi – Rakennetun ympäristön radikaali uudelleenajattelu, 23.9.2020

Ilmastokriisi on ihmiskunnan suurin haaste, johon myös rakennus- ja kiinteistöalan on vastattava. Tule kuuntelemaan paneelikeskustelua, jossa Suomen johtavat asiantuntijat etsivät ratkaisuja ja muokkaavat ajattelutapaamme uusiksi.

Tervetuloa mukaan keskusteluun, jossa rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijat etsivät vastauksia planeettaamme ja yhteiskuntaamme uhkaavaan ilmastokriisiin. Tilaisuuden järjestää Tampereen yliopiston Kestävän asuntoarkkitehtuurin tutkimusryhmä (ASUTUT). Paneelin vetäjänä toimii ASUTUT-ryhmän johtaja Sofie Pelsmakers.

Ilmoittautuminen tämän linkin kautta. Tilaisuus järjestetään 23.9. klo 16-18.

Panelistit:

Anna Tapio – CEO Housing Fair Finland
Kimmo Lylykangas – Professor of Architecture, head of unit at TalTech University
Lars-Erik Mattila – Helsinki based Architect
Matti Kuittinen – Prof. Aalto University, Ministry of Environment
Miimu Airaksinen – CEO of the Finnish Association of Civil Engineers RIL
Juha Kostiainen – Executive Vice President, Urban Development, YIT Corporation
Laura Inha – Sustainable Tampere 2030 programme, City of Tampere
Markku Hedman – Director General of Building Information Centre
Salla Jokela – Lecturer in Sustainable Urban Development, Tampere University
Sofie Pelsmakers – Assistant Professor Sustainable Housing design, Tampere University (event Chair)

Paneelikeskustelu järjestetään englanniksi. Puheenvuorot tallennetaan.

Rakennusalalla on merkittävä rooli ilmastotyössä

Ihmisten toiminta muuttaa maapallon ilmastoa kiihtyvällä tahdilla. Muutos muokkaa myös yhteiskuntaamme ennennäkemättömällä tavalla. Rakennus- ja kiinteistöalalla on merkittävä rooli ratkaisujen löytymisessä: EU:n alueella rakennukset kuluttavat noin 40 prosenttia energiasta ja tuottavat noin 36 prosenttia hiilidioksidipäästöistä.

Rakennusala ei ole viime vuosikymmeninä onnistunut suunnittelemaan ja pystyttämään rakennuksia, joiden hiilijalanjälki olisi merkittävästi pienempi. Tämä epäonnistuminen on osaltaan pahentanut ilmastokriisiä. Lähitulevaisuuden tavoitteena onkin suunnitella rakennukset hiilineutraaleiksi.

Ilmastonmuutos vaikuttaa myös terveyteen ja tasa-arvoon

Paneelikeskustelun pohjana toimii EU:n tavoite 80 prosentin energiansäästöistä ja hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä. Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Innovaatiot ja monialainen yhteistyö ovat avainasemassa, kun nämä tavoitteet pyritään tuomaan todellisuuteen.

Mutta onko hiilineutraalius riittävä tavoite? Pitäisikö meidän kurkottaa vielä pidemmälle?

– Mitä hiilineutraalius tarkoittaa maailmassa, jossa biodiversiteetti heikkenee entisestään, ilmastokriisistä aiheutuvat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset epäoikeudenmukaisuudet ovat kasvussa, terveys ja hyvinvointi kärsivät ja tulevaisuuden sopeutumiskykymme vaarantuu, Sofie Pelsmakers kysyy.

Muutoksen täytyy tapahtua nopeasti

Paneelikeskustelu ja työpajat tuovat yhteen toimijoita eri aloilta keskustelemaan, ideoimaan ja ajattelemaan radikaalilla tavalla uudestaan nykyistä toimintatapaamme.

– Tavoitteet voidaan saavuttaa uusien rakennusten, alueiden ja kaupunkien laadukkaalla tutkimuksella, suunnittelulla ja toteutuksella sekä nykyisen rakennuskannan huolellisella uudelleensuunnittelulla. Tämän kaiken pitää tapahtua nopealla aikataululla, Pelsmakers sanoo.

Paneelikeskustelun vastaukset ja keskustelut tallennetaan. Materiaalin pohjalta julkaistaan lyhyt artikkeli, jota käytetään työpajan muistiona mutta myös tulevien keskustelujen ja yhteistyömahdollisuuksien lähdemateriaalina. Tapahtuman aikana live-tviitataan. Tutkimusryhmä julkaisee lisäksi tilaisuudesta blogikirjoituksen.